Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Støvsugeren i kollektivet har blitt ødelagt. Det er ingen som har gjort noe for å ødelegge den - den tok bare kvelden. Den var bare her da jeg flyttet inn for 1,5 år siden. Det bor fire andre i samme kollektiv. Tre av disse skal flytte ute - én i august, og to i oktober. Nå står vi her uten støvsuger. Noen av de andre i kollektivet mente at utleier måtte kjøpe ny, men jeg kan ikke skjønne at det skulle være riktig. Utleier sa også nei til det. Har luftet muligheten med de andre om å kjøpe støvsuger til ca. 600 - 700,-.

Jeg mener at det er ganske grunnleggende å ha støvsuger, og at vi kan ordne med en mellom oss. Det blir ikke rent her om vi skal krabbe rundt med et kostebrett. Kostebrett fungerer heller ikke på tepper. De tre som skal flytte ut til sommeren/høsten er ikke enig med meg, og ønsker ikke å spleise på en billig støvsuger.  Én av disse jentene sier at det er utleier sitt "problem" at vi ikke kan vaske her. Men det er jo ikke det - det går jo bare ut over oss som bor her. Jeg og hun andre som skal bli boende har foreslått at de som skal flytte ut kan få de som skal flytte inn til å betale deler av "sin del".

Hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: ec02f...415

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kjøp deg bare en støvsuger??

Anonymkode: 94f13...192

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

kjøp deg bare en støvsuger??

Anonymkode: 94f13...192

Men da ender jo jeg opp med å være den som betaler "gildet" for hele kollektivet. Støvsugeren trengs aller mest i fellesarealene, særlig på kjøkkenet, selv om jeg selvsagt også trenger den litt på mitt eget rom.

AnonymBruker
Skrevet

De som skal flytte inn skal da vell ikke legge i en støvsuger flere mnd før de flytter inn..!

Du blir boende og du bør kjøpe den siden de andre nekter.

Anonymkode: fabaa...73a

• Liker 7
Skrevet

Spør hvordan de har tenkt til å ta skikkelig flyttevask uten støvsuger. Dere spleiser selvfølgelig på en støvsuger - den var der når dere kom så da slapp dere utgiften den gangen.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De som skal flytte inn skal da vell ikke legge i en støvsuger flere mnd før de flytter inn..!

Du blir boende og du bør kjøpe den siden de andre nekter.

Anonymkode: fabaa...73a

Vi har ikke foreslått at de som skal flytte inn skal betale for støvsugeren før de flytter inn. Det vi har foreslått er at de tre som flytter ut kan be de som flytter inn om å betale litt for støvsugeren når disse flytter inn. Alternativet for de som flytter inn er jo at vi venter med å kjøpe støvsuger til de nye flytter inn. (Det er ikke sikkert at de nye som flytter inn ønsker å kjøpe støvsuger de heller...). Det er ikke enda avklart hvem som skal flytte inn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pmaxqueen said:

Spør hvordan de har tenkt til å ta skikkelig flyttevask uten støvsuger. Dere spleiser selvfølgelig på en støvsuger - den var der når dere kom så da slapp dere utgiften den gangen.

Tipper de bare kommer til å bruke kostebrett, og så vaske over med mopp. Jeg synes det er helt logisk at vi spleiser på en, men de andre er uenig.

Skrevet

Kjøp en støvsuger som er din, som resten av bofellesskapet kan benytte seg av. Og når du flytter ut tar du med deg din støvsuger. Superenkelt👌

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke ha støvsuger for å få det rent. Vask gulvet med mopp, og bruk kostebrett for smårusk.

Jeg bodde i kollektiv i tre år uten støvsuger. Gikk helt fint, og vi hadde det rent og pent!

Anonymkode: ea3d0...9ae

AnonymBruker
Skrevet

Ikke Finn på å kjøp en billig støvsuger til 6-700kr. Det gjorde vi den gangen vi bodde i kollektiv. Det fungerte ikke i det hele tatt. Man må faktisk putte litt penger i en støvsuger.

jeg ville kjøpt en selv, og tatt den med meg når jeg flyttet. En god støvsuger varer i mange, mange år.

Anonymkode: 3efb6...225

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, #frøken said:

Kjøp en støvsuger som er din, som resten av bofellesskapet kan benytte seg av. Og når du flytter ut tar du med deg din støvsuger. Superenkelt👌

Jeg har ikke penger til å kjøpe en god støvsuger nå. Om jeg skal kjøpe en som er "min" vil jeg ikke kjøpe en billigvariant til 600,-.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom den var en del av inventaret dere leier, altså utleier sin plikter vel utleier å erstatte den dersom den ble ødelagt på grunn av normal slitasje. 

Pappa leier ut en leilighet med noen møbler i, og når komfyren røk var det han som måtte kjøpe ny, nettopp fordi den var en del av det han leide ut. 

Anonymkode: b3e10...465

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom den var en del av inventaret dere leier, altså utleier sin plikter vel utleier å erstatte den dersom den ble ødelagt på grunn av normal slitasje. 

Pappa leier ut en leilighet med noen møbler i, og når komfyren røk var det han som måtte kjøpe ny, nettopp fordi den var en del av det han leide ut. 

Du har rett, hvis støvsugeren er nevnt i en inventarliste vedlagt kontrakten må utleier bekoste ny. 

Om ikke hadde jeg, om behovet for en enkel støvsuger var der, kjøpt en til 249,- og brukt den på mine vaskedager i kollektivet. Hva de andre gjør for å løse situasjonen er deres problem. Jeg er helt enig i at en støvsuger til 249,- ikke er holdbart i lengden, men til små flater eller store flater noen få ganger i måneden er det ikke noe problem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Støvsugeren bare stod her da jeg flyttet inn - den ble kjøpt av tidligere leieboere. Så det er ikke noe som utleier har skaffet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Fjompen skrev:

Du har rett, hvis støvsugeren er nevnt i en inventarliste vedlagt kontrakten må utleier bekoste ny. 

Om ikke hadde jeg, om behovet for en enkel støvsuger var der, kjøpt en til 249,- og brukt den på mine vaskedager i kollektivet. Hva de andre gjør for å løse situasjonen er deres problem. Jeg er helt enig i at en støvsuger til 249,- ikke er holdbart i lengden, men til små flater eller store flater noen få ganger i måneden er det ikke noe problem. 

Siden du skriver at den ble kjøpt av tidligere leieboere ville jeg gjort dette. Eventuelt kjøpt en brukt på finn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på finn.no om noen gir bort støvsuger? Jeg er forsåvidt enig med deg, men det er vanskelig å tvinge folk..

Anonymkode: e04b3...4c4

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støvsugeren bare stod her da jeg flyttet inn - den ble kjøpt av tidligere leieboere. Så det er ikke noe som utleier har skaffet.

Da har utleier veldig lite med saken å gjøre. Jeg hadde glatt betalt 250-350 kr for å ha en støvsuger liggende på rommet og se alle mine medbeboere slite med å vaske/flyttevaske uten, og si "nei, det får du ikke" når de spør om å få låne din. Kipe folk kan behandles kipt. 

• Liker 14
Skrevet

Se på finn om du finner en billig eller gratis :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg bodde i kollektiv uten støvsuger. Det er jo bare å vaske gulvet istedenfor.

Nå har jeg en støvsuger som kostet 200kr.. De selger de på elkjøp.

Anonymkode: 41dff...cdd

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støvsugeren i kollektivet har blitt ødelagt. Det er ingen som har gjort noe for å ødelegge den - den tok bare kvelden. Den var bare her da jeg flyttet inn for 1,5 år siden. Det bor fire andre i samme kollektiv. Tre av disse skal flytte ute - én i august, og to i oktober. Nå står vi her uten støvsuger. Noen av de andre i kollektivet mente at utleier måtte kjøpe ny, men jeg kan ikke skjønne at det skulle være riktig. Utleier sa også nei til det. Har luftet muligheten med de andre om å kjøpe støvsuger til ca. 600 - 700,-.

Jeg mener at det er ganske grunnleggende å ha støvsuger, og at vi kan ordne med en mellom oss. Det blir ikke rent her om vi skal krabbe rundt med et kostebrett. Kostebrett fungerer heller ikke på tepper. De tre som skal flytte ut til sommeren/høsten er ikke enig med meg, og ønsker ikke å spleise på en billig støvsuger.  Én av disse jentene sier at det er utleier sitt "problem" at vi ikke kan vaske her. Men det er jo ikke det - det går jo bare ut over oss som bor her. Jeg og hun andre som skal bli boende har foreslått at de som skal flytte ut kan få de som skal flytte inn til å betale deler av "sin del".

Hva kan vi gjøre? 

Se om det er noen på finn.

Anonymkode: 5c42f...623

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...