Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #1 Skrevet 4. mars 2005 Hei! Er det flere som elsker Charles Bukowski her? Nå sier jeg dette med full viten om at dette først og fremst er et forum for kvinner (med innpass for menn, mener jeg det ble formulert på en annen tråd her ) Dersom noen har dikt de vet er vanskelig å få fatt i av C.B. så ville det være kjempe fint om 'du' gav beskjed om det :-) Av andre diktere jeg liker svært godt, så kan Emily Dickinson, Francis Thompson, Jens Bjørneboe og Vivian Smallwood (blandt annet) nevnes :-)
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #2 Skrevet 4. mars 2005 Oj :o Denne skulle muligens vært flyttet til litteratur tråden. Til tross for at meldingen var ment for 'alle'.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #3 Skrevet 4. mars 2005 Jøss :o Er det ingen som leser dikt her altså? Det burde dere gjøre :-)
Gjest Chrizzy Skrevet 4. mars 2005 #4 Skrevet 4. mars 2005 Har lest litt Bukowski nå, det eneste jeg forbandt med han føre nå var at han blir nevnt i musicalen Hair. Veldi bra, men jeg fann faktisk lite dikt med han på nettet. Har bestandig sansen for de som har levd på ytterkanten, forstår hva de tenker/mener, på en måte Ellers så er jeg jo veldi glad i Bjørneboe, Ingrid Hagerup, Å diktet Det er den draumen (husker aldrig hvem som skrev det, men kan hele diktet da). Marie Takvam. Er faktisk veeeldi glad i Hamsun jeg (han har mye poesi i alt han skriver) :oops: Har ikke lest så mye av utenlandske diktere og jeg synes det er veldig mye dårlige dikt som man torturerer elevene med. Arild Nyquist med fattern esket muttern og muttern fattern min, er kjempe søt Ellers er jeg veldig glad i en del dikt, men ikke så flink med navn. If, var en favoritt i mange år
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2005 #5 Skrevet 4. mars 2005 Hm, må ærlig innrømme at poeter ikke er min sterke side. Kan vi ikke diskutere poteter i stedet da? Det er så mye morsommere. Joa joa joa
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #6 Skrevet 4. mars 2005 HA! Der kom det èn i det minste ja Hamsun har mye bra :-) Har bestandig sansen for de som har levd på ytterkanten Sant. Forskjellen ofte, kan vel være som i Bukowskis tilfellet at man nærmest velger og ønsker å leve slik. Som deg så sliter også jeg med å finne 'gode' dikt. Dikt er en fin ting, som mange mange mennesker benytter seg av for å sette ord på ting, og ofte som 'selvhjelp' Det er fint, for da gjør det noe for de. For utenforstående derimot, så er det ikke alltid det fortoner seg like 'bra'. Det er nok derfor det kan være vanskelig å finne de virkelig gode diktene. Eller noen som treffer en selv, er kansje vel så riktig. Men på den annen side så burde det jo være svært mange av de - så det kan ikke komme av det heller :o vanskelig!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #7 Skrevet 4. mars 2005 Hm, må ærlig innrømme at poeter ikke er min sterke side. Kan vi ikke diskutere poteter i stedet da? Det er så mye morsommere. Joa joa joa Jeg er overbevist om at det er et hopetall av dikt om poteten der ute også :-) Ikke at de nødvendigvis hadde fenget meg så mye - men jeg er åpen for det :-) Led vei!
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2005 #8 Skrevet 4. mars 2005 Periodevis skulle man ha vært potet eller kålrabi. ~~Kolbein Falkeid ~~ Mitt lille bidrag fra potetfronten :bukke: Innlegget er endret, link til diktet istedenfor å gjengi det i sin helhet. Newt-moderator
Brunhilde Skrevet 5. mars 2005 #9 Skrevet 5. mars 2005 Med fare for å bringe tråden tilbake på rett spor (beklager Alwa, kan du ikke lage en egen potettråd?) så vil jeg nevne Tove Ditlevsen som en stor poet. CB har jeg ikke lest noe av. Jeg er også svak for Leonard Cohen sine dikt - ikke sangtekstene. Til dere som ikke leser poesi, gjør et forsøk, dere kan komme til å like det!
Gjest LoisLane Skrevet 5. mars 2005 #10 Skrevet 5. mars 2005 Olav H. Hauge. Ingen over, ingen ved siden.
Leviin Skrevet 5. mars 2005 #11 Skrevet 5. mars 2005 En link til noen dikt av Hal Sirowitz: http://home.c2i.net/oskundbe/tekster/halsirowitz.htm Har ikke lest mer av ham - men likte det jeg så her.
Leviin Skrevet 5. mars 2005 #12 Skrevet 5. mars 2005 Andre diktere/poeter jeg har sans for: Sylvia Plath, Edith Södergran, ..kommer ikke på flere navn i farten.. :oops:
Leviin Skrevet 5. mars 2005 #13 Skrevet 5. mars 2005 Apropos tittelen på tråden; her er en side med forskjellige tekster m.m: http://www.poetikon.no/
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #14 Skrevet 5. mars 2005 Periodevis skulle man ha vært potet eller kålrabi. ~~Kolbein Falkeid ~~ Mitt lille bidrag fra potetfronten :bukke: HA! Flott ~Alwa~ Jeg synes det var et fint lite dikt om det å måtte få lov til å trekke seg litt unna, og bare være [Periodevis] . Alene, men alikevel ikke ensom - da man ville være omfavnet (i myldrende matjord). Kjempe! (ser du - dette vet du mer om enn du innrømmer ovenfor deg selv ) :-) Takk Takk :blomst_opp:
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #15 Skrevet 5. mars 2005 Brunhilde Jeg er også svak for Leonard Cohen sine dikt - ikke sangtekstene. Stemmer. Men det kan kansje være melodien, eller annet valg av musikalsk frihet han omgir tekstene sine med. Jeg tror ikke han nødvendigvis setter seg ned og bestemmer seg for at; Nå skal jeg skrive dikt - Nå skal jeg skrive tekster til musikk. Kansje diktene ikles musikk etterhånd? Haleluja! :-)
Gjest Chrizzy Skrevet 5. mars 2005 #16 Skrevet 5. mars 2005 Å ja Leonard Choen er kjempe bra! Han er litt absurd på en måte, husker han skrev noe som at -Husker dere de jentene vi drømte om når vi var yngre, jeg har de nå så jeg anbefaler dere alle å bli rik og berømt Eller om ei ung jente som satt oppi en eller annen etasje og så på sine lår, som var missfornøyd med at hun syns de var for store, så skriver han -Du skulle bare visst hva slike lår gjør med en mann som meg....
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #17 Skrevet 5. mars 2005 Dette diktet av Halldis Moren Vesaas, som det etterspurtes i en annen tråd her er nydelig: http://www.psykologi.no/index.php?run=epc....poem.view&id=94 Det er himmelsk!!!! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #18 Skrevet 5. mars 2005 Flere som har noen fantastiske dikt å vise til? :-)
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #19 Skrevet 6. mars 2005 Miracl3 Steder du kan søke dersom du vet titel eller forfatter eller første linje i diktet http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok-dikt http://www.nb.no/baser/sangindex/ Den siste heter sang og viser men dekker også dikt.
Gjest Queenblue Skrevet 6. mars 2005 #20 Skrevet 6. mars 2005 Å hvilken fantastisk følelse av velbehag å være sammen med et annet menneske - ------ Dinah Maria Mulock Craik (1826-1887) Dette står i boka Venner som jeg fikk til jul..synes det er så fint. Innlegget er endret, link til diktet istedenfor å gjengi det i sin helhet. Newt-moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå