Gå til innhold

Utsatt for hersketeknikk, eller tolket i beste mening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke ting blir du utsatt for som du mener kan være en form for hersketeknikk på jobb? Eller lurer på om kan være en? Det er jo ofte lett å tolke ting litt i feil retning.

Sjefen min er hersketeknikkenes far. Det har vært en lang historie med konflikter og problemer på jobben. Dette er to ting jeg ble utsatt for nylig: 

- Sjefen lurer på fremdriften i et prosjekt. Jeg får derfor en mail hvor det står at han "ikke har hørt fra meg" og "savner en statusoppdatering" på prosjektet. Vi har ingen faste tidspunkt eller rutiner for noe rapportering, men har vanligvis en mer en løpende muntlig dialog. Med andre ord er ikke dette noe som er forventet at jeg skal orientere han om. Hersketeknikk? Jeg mener det riktige ville vært å spørre hvordan prosjektet ligger an, ikke formulere det som noe som er "savnet" som han må mase etter. Og at hvis han vil ha løpende oppdateringer så bør det heller lages en fast rutine. Ikke tilfeldige stikk i siden om at man er sløv som ikke orienterer. 

- I forbindelse med en annen oppgave forklarer jeg at jeg har tenkt å gjøre en viss jobb. Han misforstår(?) dette, og tolker som om jeg snakker om en annen del av jobben som egentlig ikke er min jobb (og han burde skjønt at jeg ikke mente), og sier seg da uenig i at jeg skal gjøre dette. Jeg forklarer at jeg tenker på den delen av jobben som egentlig er min. Da svarer han  "ja men det tar jeg jo som en selvfølge at du gjør"

Altså mistenker jeg at han bevisst misforstår for å sette meg ut, for deretter å prøve å få meg til å føle meg dum ved at jeg forteller ham noe som er opplagt. Og dermed litt rettferdiggjør den første "misforståelsen"

Det er ikke alltid like lett å vite hva som er reelle misforståelser, eller bevisste misforståelser. Det at han "misforstår" og prøver å få andre til å føle seg dum, er noe som ganske ofte skjer.

Anonymkode: fa220...692

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Trådtittelen skulle selvfølgelig sagt "Verste mening", ikke "beste mening". Moderatooor!?

Anonymkode: fa220...692

Skrevet

Jeg personlig synes ikke de tingene du nevner er så ille akkurat. At han ber om å bli orientert betyr ikke at han mener du er sløv, men det er jobben hans å være i "kulissene" på ting. Vil du heller ha en leder som ikke aner hva deres jobb er? En leder som ikke bryr seg om fremdriften,prosjekter og visjoner?

Den andre var litt mer utydelig hva du mente.

Ellers vil jeg si at det kan jo hende at det vil dukke opp flere ting. Folk som driver med hersketeknikker (bevisst) finner stadig nye metoder og måter.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke deg, og kjenner derfor ikke til detaljene og bakgrunnen her, men synes egentlig ikke det høres så ille ut. Det er ikke bare sjefen som er litt sosialt klønete?

I det første tilfellet hadde jeg nok bare begynt å sende en redegjørelse litt inn i prosjektet slik at han er orientert. I det andre tilfellet hadde jeg nok gått inn for å formulere meg så klart som mulig, slik at det forhåpentligvis ikke er mulig å misforstå.

Anonymkode: 09dcc...f1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere kollegaer som iblant kommer med masse råd og hjelp, selv om jeg ikke har spurt og har full kontroll. Syns det er kleint og irriterende, ser du ikke at jeg gjør akkurat det du sier? Ikke er jeg redd for å spørre om hjelp når jeg trenger det så skjønner ikke hvorfor de holder på sånn 

Anonymkode: 3303b...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...