Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fant ut i fjor høst at eneste sjanse for at jeg kan bli gravid er gjennom IVF. Vi valgte da å kjøpe 3 forsøk hos en privat klinikk pga ventetiden i det offentlige og har nå gjennomført 3 forsøk på klinikken, alle tre negative. Etter vårt 2. forsøk fikk vi klinikken til å sende henvisning til Haukeland. Vi var på forundersøkelse der i vår, akkurat før vi skulle starte vårt 3. forsøk på privat klinikk. Vi ønsket naturlig nok å gjennomføre det siste forsøket vårt i det private da vi allerede hadde betalt for det.

På forundersøkelsen ble det kommentert at vi hadde ett embryo på frys hos den private klinikken. De ansatte på Haukeland virket å ta det som en selvfølge at vi også kom til å gjennomføre fryseforsøk ved den private klinikken før vi gikk i gang hos dem. Vi forklarte at det var noe vi ikke ønsket, vi ønsket å bruke dette embryo til et eventuelt søskenforsøk eller som et siste forsøk etter de tre forsøkene i det offentlige. Etter 3 forsøk er dette det eneste embryoet som har vært til overs og av god nok kvalitet til å fryses. Vi forlot forundersøkelsen med den oppfatning at Haukeland forsto denne tankegangen.

Da 3. forsøk hos privat klinikk ikke gikk tok vi kontakt med Haukeland (som avtalt med dem) for å gi beskjed om at vi var klar til å gå i gang hos dem. Etter en ukes tid ble jeg oppringt av dem med beskjed om at de ville at jeg skulle gjennomføre fryseforsøk før jeg kunne få behandling hos dem. Jeg spurte da om dette var noe jeg måtte før de ville gi meg behandling. Jeg fikk til svar at ja det var det og de ville ikke gå i gang med behandling før dette var gjort. Deres argument var at det var en mindre påkjenning for kroppen og at dersom jeg hadde vært gjennom IVF i det offentlig og fått embryo på frys ville jeg måtte bruke de fryste før jeg fikk nytt ferskforsøk.

For meg oppleves det som at vi blir straffet fordi vi har kjøpt private helsetjenester, og at Haukeland ønsker å spare egne budsjetter på vår bekostning. Vi har allerede betalt ca 6000 for å fryse ned embryo og må betale over 4000 for opptining og innsett + betale for eventuelle medisiner. Er dette virkelig noe Haukeland kan kreve av oss? Noen som har vært i en lignende situasjon?

Anonymkode: 2d454...69c

Videoannonse
Annonse
Gjest Sisti
Skrevet

Jeg aner ikke. På en side høres det rimelig ut, at dere ikke skal belaste det offentlige før absolutt nødvendig. På den annen side er det helt urimelig, de kan ikke kreve at dere tar mer privat behandling enn dere selv ønsker. Et fryseforsøk er jo ikke gratis det heller, og dere har strengt tatt ingen plikt til å fullføre det private løpet. Jeg vil tro dere har all rett til å la være hvis dere vil, uten at det skal gå utover deres rett til offentlig behandling. 

Har dere snakket med Haukeland om dette? Mulig de tror dere selv også tar det som en selvfølge å gå for frys først. Jeg har selv fått beskjed fra Haugesund om å ta kontakt for oppstart av behandling først etter jeg har fullført siste frys ved Hausken. Men dette er søskenforsøk, så jeg har ikke behov for å spare på noe fryselager... 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn du skriver det, så ønsker ikke det offentlige å sette i gang før du har brukt det siste embryoet fordi det er en mindre påkjenning for kroppen? Du kan eventuelt ta kontakt med andre sykehus for å høre, men det blir en ytterligere påkjenning å reise lengre under forsøkene.

Anonymkode: 4ac82...cda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...