Gå til innhold

Utdanning / fremtidig jobb - hva skal man satse på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg Ønsker å fullføre en bachelor evt master som kan lede til en sikker jobb. Hvordan Er fremtiden mtp studier det blir bruk for - mtp all digitalisering/ roboter etc  ? 

Jeg er voksen (31) uten tidligere utdannelse men arbeidserfaring. 

Tror ikke IT / håndverker/ tungt kroppsarbeider fag er noe for meg. Ikke sykepleie el l heller. Er ikke spesielt god i matte.... 

noen ideer ? Hva sier krystallkulen om fremtidens arbeidsmarked ? 

Litt diffust spørsmål :) sikkert umulig m konkrete svar men idémyldring er Bra det og :)

Anonymkode: 5cd92...051

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærer eller sosionom.

Anonymkode: d420e...1e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stor mangel på omsorgsarbeidere og lærere, og byggebransjen skriker etter folk. SSB sier vi vil mangle 90 000 fagarbeidere i 2035. 

Oljebransjen er enormt vanskelig å spå, mengden trengt arbeidskraft svinger etter oljeprisen. 

Anonymkode: 22f0b...e3d

Skrevet

Bli togfører eller toller. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Minitroll skrev:

Bli togfører eller toller. 

Blir ikke togene selvstyrte rett rundt svingen da? Hehe . 

Takk for forslag. Lærer har jeg vurdert. Ser for meg en utdannelse hvor man kam bygge på videre liksom slik at man ikke er låst til en stilling resten av karrieren. 

Jeg er nok sent ute men har merket meg at mange har skiftet retning / tatt ny utdannelse i voksen alder. 

Gjest GiftMann38
Skrevet

Ta en lektorutdanning. Hold deg langt unna helsevesenet. Helsevesenet gir trygg, men tun, jobb med ugunstig arbeidstid og dårlig lønn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GiftMann38 said:

Ta en lektorutdanning. Hold deg langt unna helsevesenet. Helsevesenet gir trygg, men tun, jobb med ugunstig arbeidstid og dårlig lønn.

Ikke glem elendig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 76fbb...853

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil noen ansette en nyutdannet 35+ åring da? 

AnonymBruker
Skrevet

Lærer får du ikke jobb som, med mindre du ønsker å jobbe på bygda, eller jobbe i korte vikariater rundt om på skoler resten av livet. Det trengs også lærere i nord. Ellers er markedet ganske mettet.

Ellers er det behov for de som kan jobbe innen helse, og i barnehage.

Anonymkode: a509c...03f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke togene selvstyrte rett rundt svingen da? Hehe . 

Takk for forslag. Lærer har jeg vurdert. Ser for meg en utdannelse hvor man kam bygge på videre liksom slik at man ikke er låst til en stilling resten av karrieren. 

Jeg er nok sent ute men har merket meg at mange har skiftet retning / tatt ny utdannelse i voksen alder. 

Skiftet retning i godt voksen alder. Det føles bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærer får du ikke jobb som, med mindre du ønsker å jobbe på bygda, eller jobbe i korte vikariater rundt om på skoler resten av livet. Det trengs også lærere i nord. Ellers er markedet ganske mettet.

Ellers er det behov for de som kan jobbe innen helse, og i barnehage.

Lærere (grunnskolelærer 1-7) får faktisk ettergitt litt over 100.000 av studielånet sitt dersom de fullfører på normert tid, 150.000 dersom man også jobber i Nord-Norge etter utdanning. Det er spådd at det kommer til å mangle rundt 3000 lærere om få år. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Minitroll skrev:

Skiftet retning i godt voksen alder. Det føles bra. 

Så bra :) hvilken bransje byttet du til ? Fra hva ? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lærere (grunnskolelærer 1-7) får faktisk ettergitt litt over 100.000 av studielånet sitt dersom de fullfører på normert tid, 150.000 dersom man også jobber i Nord-Norge etter utdanning. Det er spådd at det kommer til å mangle rundt 3000 lærere om få år. 

I nord-Norge, småbygdene, og diverse vikariater ja. Men ønsker du fast jobb som lærer nogenlunde sentralt må du konkurrere med mange andre.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra :) hvilken bransje byttet du til ? Fra hva ? 

Fra olje til helse. Sunt å omstille seg i blant. Er snart 40 år og nettopp ferdig på skolen:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med økonomi og administrasjon?

Anonymkode: 92b3c...9ed

Skrevet
22 timer siden, GiftMann38 skrev:

Det stemmer ikke at helsevesenet kun gir deg ugunstige arbeidstider. Det finnes mange som jobber på dagtid. F.eks. sykepleiere og leger som jobber på dagkirurgisk avdeling, poliklinisk arbeid, ambulant team i psykiatrien og så videre

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Serafin skrev:

Det stemmer ikke at helsevesenet kun gir deg ugunstige arbeidstider. Det finnes mange som jobber på dagtid. F.eks. sykepleiere og leger som jobber på dagkirurgisk avdeling, poliklinisk arbeid, ambulant team i psykiatrien og så videre

Men å få disse jobbene som nyutdannet er ikke akkurat enkelt. Vanligvis må man jobbe turnus i endel/mange år før man får slike stillinger.

Anonymkode: 7ef1d...cd5

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men å få disse jobbene som nyutdannet er ikke akkurat enkelt. Vanligvis må man jobbe turnus i endel/mange år før man får slike stillinger.

Det er sant. Men det går jo ann hvis man ønsker det (å få seg en dagtidsjobb i helsevesenet).

Endret av Serafin
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her står tannlege i en særstilling i helsevesenet. Ingen turnus, gode muligheter for jobb og ganske høy lønn i forhold til arbeidstider - 8-15 

Anonymkode: efa2f...2ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2018 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Lærer eller sosionom.

Er selv utdannet barnevernspedagog og i likhet med sosionom er det ikke å bare plukke jobb her nei. Det utdannes for mange.

De gangene jeg har søkt på nav eller barnevernet har det alltid vært rundt 40-60 søkere og jeg har levd som tilkallingsvikar i 4 år på diverse boliger. Godt mulig det er litt ekstra trøkk akkurat her, men tror ikke dette er helt uvanlig.

Anonymkode: 00bed...c69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...