Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye investerer du pr mnd og pr år?

Jeg har tjent 40 kroner på ett døgn :hoppendeglad:

Jeg har foreløpig handlet for kun kr 4000,- og er egentlig litt avventende.

Anonymkode: 645d9...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er student og planlegger å sette inn 10k som engangsbeløp i august, og kanskje 500kr månedlig. Har allerede 500kr månedlig i DnB global index

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jo mer du setter inn, jo høyere gevinster kan du få.

Anbefaler deg å ikke bli for opphengt i daglige endringer.

Aksjefond er det jo ''meningen'' at du skal ha i 5-10+ år, så jeg personlig sjekker kun en 1 gang i uken, foruten å sjekke for gøy. Har lastet ned oversikten til alle fondene mine i Nordnet-appen.

Anonymkode: d9807...b73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer du setter inn, jo høyere gevinster kan du få.

Anbefaler deg å ikke bli for opphengt i daglige endringer.

Aksjefond er det jo ''meningen'' at du skal ha i 5-10+ år, så jeg personlig sjekker kun en 1 gang i uken, foruten å sjekke for gøy. Har lastet ned oversikten til alle fondene mine i Nordnet-appen.

Takk for råd og takk for at du deler av hvordan du gjør det :smilyblomst:

Skrevet

Jeg investerte 50.000 som nå har blitt til ca 200.000. Det er et bra aksjefond.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, isw skrev:

Så fint :) Takk for at du deler :smilyblomst:

Gjest UngMann1986
Skrevet (endret)

Slettet sitat fjernet. Mynona, mod.

Selv har jeg dette fondet i min månedlige spareavtale. Følger lite med på kursene, kun en gang i blant. I dette fondet sparer jeg 800 kr i måneden, og har 95000 kr investert i dette fondet.

Endret av UngMann1986
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, UngMann1986 skrev:

Relevant kommentar! 

Selv har jeg dette fondet i min månedlige spareavtale. Følger lite med på kursene, kun en gang i blant. I dette fondet sparer jeg 800 kr i måneden, og har 95000 kr investert i dette fondet.

Takk for at du deler :smilyblomst: Jeg har også bestemt meg for å investere noen tusen kr pr år i dette fondet, i tillegg til de indeksfondene som jeg sparer i (bl.a. DNB Global Indeks  og DNB Norge Indeks).

Gjest UngMann1986
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler :smilyblomst: Jeg har også bestemt meg for å investere noen tusen kr pr år i dette fondet, i tillegg til de indeksfondene som jeg sparer i (bl.a. DNB Global Indeks  og DNB Norge Indeks).

Eventuelt kan jeg anbefale KLP Aksje global index V, som har lavere kostnader en DNB sitt. Hvis du har mulighet til å kjøpe noen andre enn DNB sine, da :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, UngMann1986 skrev:

Eventuelt kan jeg anbefale KLP Aksje global index V, som har lavere kostnader en DNB sitt. Hvis du har mulighet til å kjøpe noen andre enn DNB sine, da :)

Tusen takk for anbefalingen :smilyblomst: Jo jeg har mulighet for det. Jeg handler gjennom både DNB og gjennom Nordnet bank. Jeg har også valgt å investere noen få tusen i et av Nordnets gratis (man betaler ingen årlige kostnader og ingen kostnader ved kjøp eller salg)  fond: Nordnet Superfondet Norge. Du kan lese om det her om du er interessert https://www.nordnet.no/kampanjer/superfondet.html

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, UngMann1986 skrev:

Jeg har også nylig kjøpt noen andeler i Handelsbanken USA Index (som har kun 0,20 %  årlig forvaltningsavgift),  og de har hatt en fin oppgang synes jeg http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000VC6G&tab=13

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, isw skrev:

hvor lang tid er det snakk om?

jeg har 300 000 i banken, men valgte å kjøpe for 750 pr mnd  i dnb.tekn. (litt i andre) og se an boligkjøp. men er kjipt å la de stå i tre år uten renter(jeg studerer og jobber)

og leier for 6500 pr mnd)

har ikke så god inntekt at jeg tør å invistere i bolig helt ennå.

Anonymkode: 21c0f...9a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har omtrent 9000 kroner der. 

Anonymkode: 5b7a7...056

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spam. 

Mynona, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, UngMann1986 said:

Men da er vi jo inne på globale indeksfond, og ikke på aktivt forvaltede bransjespesifikke fond?

Selvfølgelig er indeksfond billigere, da ingen forvaltere er ansatt for å slå indeks og ''følge med'' på markedet.

Valget er mer: sats på indeksfond, det er safe, det er billig, og har lav avkastning.

Eller:

Sats på aktivit forvaltede fond, det er risiko, det er dyrt, men har høyere avkastning.

Skrevet

Har det lønnet seg? Hvor mye gevinster har dere fått på ca 1 år?

Gjest UngMann1986
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
12 timer siden, UngMann1986 skrev:

Men da er vi jo inne på globale indeksfond, og ikke på aktivt forvaltede bransjespesifikke fond?

Selvfølgelig er indeksfond billigere, da ingen forvaltere er ansatt for å slå indeks og ''følge med'' på markedet.

Valget er mer: sats på indeksfond, det er safe, det er billig, og har lav avkastning.

Eller:

Sats på aktivit forvaltede fond, det er risiko, det er dyrt, men har høyere avkastning.

Ehh... Okey, enkelte aktive fond slår indeksen, la oss si gjennom siste 20-årsperiode. Hvordan velge de fondene som slår indeks? Se på historikken? Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kittycat skrev:

Hei :) Jeg er ganske ny som fonds-sparer, og har spart kun i ca 6 måneder. I løpet av disse månedene har det svingt mellom kr 3500 i tap og kr 4000 i gevinst.  Fondssparing egner seg best for langsiktig sparing, helst 10 år eller mer (ettersom kursene svinger).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller:

NOEN aktive fond har høyere avkastning, bør du skrive

3/10 aktive fond slår indeks over 1 år. 2/10 slår indeks over 5 år. 1/10 slår indeks over 10 år. 1/50 slår indeks over 30 år.

Anonymkode: b7f1b...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Kittycat said:

20-tusen. LITT bedre enn hva jeg får via DNB Global Indeks som jeg har. Og mye bedre enn sparekonto.

Jeg er der nå at jeg vurderer å selge meg fullstendig ut av et indeksfond jeg har i Nordea, som har vippet mellom 2 og 3-tusen til enhver tid (og jeg har ingen liten startsum) siste 5 år, og satse alt på spesifikke bransjerelaterte retninger.

10 hours ago, AnonymBruker said:

NOEN aktive fond har høyere avkastning, bør du skrive

3/10 aktive fond slår indeks over 1 år. 2/10 slår indeks over 5 år. 1/10 slår indeks over 10 år. 1/50 slår indeks over 30 år.

Anonymkode: b7f1b...d70

Kult at DNB Teknologi allerede er forbi de 1/10! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...