Gå til innhold

Ta sikkerhet i boligen til eksen istedenfor egenkapital R

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg og samboer har bestemt oss å skille lag. Vi eier felles bolig 50% eierbrøk hver. 

Vi har en sønn på 13 år som bor sammen med oss, og skal bo med henne etter bruddet.  Hun vil derfor ikke selge huset og vil betale meg ut. Problemet er at Hun ikke har nok penger til å gjøre dette. Huset har steget i verdi og dessuten tjener ikke Hun nok til å låne «ekstra» 400. 000 til å kjøpe meg ut. 

Men, det er ok for banken at hun tar over restlån på boliglån og betjener det alene. 

Hun har søkt mange banker og har fått avslag.

Er det noen her som har valgt en følgende løsning : vi skriver avtale hos advokat at boligen skjøttes på henne 100% og at jeg ikke krever min egenkapital på x antal år så lenge hun kausjonerer for meg med sikkerhet i den boligen hun har tatt over. På den måten kan jeg kjøpe ny bolig og ta opp et lån uten egenkapital. Er det lurt? Vil nok tro det går greit for banken. Huset er verdt ca. million mer  enn det vi har i lån.

Anonymkode: ff02d...134

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og samboer har bestemt oss å skille lag. Vi eier felles bolig 50% eierbrøk hver. 

Vi har en sønn på 13 år som bor sammen med oss, og skal bo med henne etter bruddet.  Hun vil derfor ikke selge huset og vil betale meg ut. Problemet er at Hun ikke har nok penger til å gjøre dette. Huset har steget i verdi og dessuten tjener ikke Hun nok til å låne «ekstra» 400. 000 til å kjøpe meg ut. 

Men, det er ok for banken at hun tar over restlån på boliglån og betjener det alene. 

Hun har søkt mange banker og har fått avslag.

Er det noen her som har valgt en følgende løsning : vi skriver avtale hos advokat at boligen skjøttes på henne 100% og at jeg ikke krever min egenkapital på x antal år så lenge hun kausjonerer for meg med sikkerhet i den boligen hun har tatt over. På den måten kan jeg kjøpe ny bolig og ta opp et lån uten egenkapital. Er det lurt? Vil nok tro det går greit for banken. Huset er verdt ca. million mer  enn det vi har i lån.

Dette betyr vel at du får din del av huset etter noen år, og i tillegg får du en kausjonist. Jeg hadde ikke gått med på det hvis jeg var henne. Jeg ser mange flere fordeler for deg med denne dealen her enn for henne.

Hun binder opp sin egen økonomi i lang tid fremover. Hun vil ikke kunne selge boligen før kausjonist ansvaret er innfridd. 
Jeg er  heller ikke så sikker på at banken går med på dette. 
Siden hun ikke får 400 000 kr til å løse deg ut, hvorfor tror dere banken går med på å gi henne kausjonist ansvar tilsvarende en lignende sum. Det tviler jeg sterkt på.

Du skal heller ikke være så rask med å skrive huset over på henne. Vær iallfall sikker på at du har en vanntett kontrakt på dette hos advokat.

Jeg var i en lignende situasjon hvor exen måtte selge huset hvis jeg tok ut min del. Vi ble enig om at jeg skulle ta pant i huset tilsvarende det jeg skulle ha ut av huset ved skillsmissen, og det tror jeg en advokat vil råde deg til. 
Han endte opp med å løse meg ut likevel, etter råd fra advokat som mente det var det beste for hans del.

Anonymkode: e7b9e...681

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke gått med på det hvis jeg var henne. Jeg ser mange flere fordeler for deg med denne dealen her enn for henne.

Hun binder opp sin egen økonomi i lang tid fremover. Hun vil ikke kunne selge boligen før kausjonist ansvaret er innfridd. 
(...)

Jeg var i en lignende situasjon hvor exen måtte selge huset hvis jeg tok ut min del. Vi ble enig om at jeg skulle ta pant i huset tilsvarende det jeg skulle ha ut av huset ved skillsmissen.

Tusen takk for svar. 

Jeg vil heller selge og dele, og det er hun som insisterer på å beholde boligen..

Når du skriver at dere ble enige om at du skulle ta pant i huset tilsvarende deg du skulle ha ut av huset mener du da huset som fortsatt var felleseie?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. 

Jeg vil heller selge og dele, og det er hun som insisterer på å beholde boligen..

Når du skriver at dere ble enige om at du skulle ta pant i huset tilsvarende deg du skulle ha ut av huset mener du da huset som fortsatt var felleseie?

Hei

Nei, huset skulle da skrives over på ham alene, og jeg ta pant i huset tilsvarende summen jeg skulle ha ved skilsmissen. 

Det vil si at jeg sto etter banken som hadde første pri på huset. 

Men som sagt ble han frarådet å gjøre det på den måten, og fikk til en avtale med banken om å løse meg ut, uten å måtte selge. Problemet for min del var jo den samme som din, at jeg sto uten penger der og da og kunne ikke kjøpe meg noe nytt fordi jeg ikke hadde egenkapital som var bundet opp i huset.
Men jeg gikk altså med på dette med pant i huset, men er glad det ikke ble noe av. 

Man vil jo også bli ferdig med exer en gang, og jeg kan ikke se så mange fordelene ved å ha en ex som kausjonist. Og jeg tror at det som ser ut som en god ide nå, neppe er det om en stund når dere begge får avstand til forholdet dere nettopp har gått ut av. 
Men som jeg sa i mitt første svar til deg, jeg tror ikke banken kommer til å godta dette, så lenge de sier nei til å låne henne penger for å løse deg ut.  Jeg kan heller ikke forstå hvordan hun tenker hvis hun mener det er en god ide og binde opp økonomien sin i mange, mange år fremover på den måten. 
Men får dere, det til så er en en gavepakke spør du meg. Du får kausjonist, pluss at du får pengene dine ved et senere tidspunkt.

Du har vel også en stemme når det kommer til hva som skal skje ved deling. Det beste er å bli ferdig med delingen.  Hva skjer når en av dere eller begge får nye partnere?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for meget nyttig svar. Det er nok noe vi må tenke gjennom på nytt. 

Det som er problemet hennes er for lav inntekten og en del studielån i tillegg. derfor vil banken ikke låne henne et ekstra beløp. Hun er ferdig med studielånet om noen år og da kan dette de annerledes ut for banken. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun kvalifisere til husbanklån?

Anonymkode: 27e7e...658

AnonymBruker
Skrevet

Topplån fra kommunen/husbanken kan være en løsning. Men hun må jo uansett ha økonomi til å betjene lånene. 

Mitt råd er salg og så dele overskuddet, da står dere begge likt ang egenandel til kjøp av ny bolig.

Anonymkode: 8941b...6bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...