Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Denne statistikken er sakset ut fra SSB. Den viser at generell KPI er på 2,2 % og at generell lønnsvekst er på 2,5%. Dette var også argumentet for at man synes dette var et godt lønnsoppgjør. Det synes ikke jeg, for viktige punkter som mat, bolig/strøm og transport/bensin var på høyere prosent enn lønnsvekst. Dette tilsier at man faktisk har mindre å rutte med hver måned. Og fortsetter det slik over 5,10 og 20 år blir det skralt. Selv om KPI samlet sett viser at man har mer å rutte med per måned er ikke dette reelt når det som er livsviktig har høyere prosentsats pr år.

Hva tenker dere?

kjøpekraft.jpg

Anonymkode: cca67...91c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, slik har jeg og mine kontoransatte kolleger hatt det i oljeindustrien de siste 5-6 årene i den store bedriften jeg arbeider i iallefall, den årlige lønnsforhøyelsen er lavere enn prisveksten, så da har vi negativ reallønnsvekst. Så jeg har hatt mindre å rutte med hvert år, de siste 5-6 årene.

Anonymkode: c7325...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden med lavere lønnsvekst. Vi trenger faktisk nullvekst en periode. Vi forbruker allerede alt for mye av en utarmet planet. Vi klarer oss med mindre.

Anonymkode: b8277...dda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt i orden med lavere lønnsvekst. Vi trenger faktisk nullvekst en periode. Vi forbruker allerede alt for mye av en utarmet planet. Vi klarer oss med mindre.

Anonymkode: b8277...dda

Det tenker jeg og, at vi må slutte med kjøpefesten, forbrukssamfunnet i den grad vi har hatt de siste 10-15-20 årene. Vi har ikke vondt av å komme ned på europeiske nivåer og det er vel der vi er på vei også. Det er ikke bærekraftig slik vi holder på, og jeg tor mange er mette av forbrukssamfunnet også.

Anonymkode: c7325...ee7

• Liker 2
Skrevet

Og bankene vet at folk får dårligere kjøpekraft. Dårlig stilte teppebombes med tilbud på kredittkort og nedbetalingsordninger med skyhøye renter på varer. Dyrt å være fattig, og verre skal det bli. 

Glad jeg er minimalist og ikke spiser mye... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...