AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #1 Skrevet 29. juni 2018 Hei. Jeg skriver på vegne av min far som sitter i en vanskelig situasjon. Han var lenge samboer med en dame som hadde to katter. Samboeren (altså min stemor) ble alvorlig psykisk syk for ca ett år siden. Hun forsvant da ut av livet våres. Lang historie, men for å komme til poenget Pappa har siden da tatt seg av disse to kattene (ca 12 år gamle), men har kommet i en situasjon hvor han ikke lenger har mulighet til dette. Vi har prøvd å finne nytt hjem til kattene, uten respons. Hvordan går vi da fram hos veterinær? De er "chippet" og sikkert registret på eks samboer til far. Hun er ikke mulig å få tak i, så det er her hele problemet kommer. Kan vi møte opp hos veterinær og få de avlivet når de står registrert med annen eier (det virker jo helt rart)? Hvilke andre muligheter har vi her? Ufattelig trist og tung situasjonen på mange måter 😢 Anonymkode: 9255e...1f0
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #2 Skrevet 29. juni 2018 Snakk med veterinæren. De vil prøve å ta kontakt med eieren. Får de ikke kontakt innen rimelig tid, så kan de avlive likevel. Hva rimelig tid er, vet jeg ikke helt, men kanskje en uke eller to? Dette gjelder hvis ikke det er helt akutte tilstander som gjør at det må skje i dag. Tror det er slik. Men ring veterinær og få det bekreftet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #3 Skrevet 29. juni 2018 3 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Snakk med veterinæren. De vil prøve å ta kontakt med eieren. Får de ikke kontakt innen rimelig tid, så kan de avlive likevel. Hva rimelig tid er, vet jeg ikke helt, men kanskje en uke eller to? Dette gjelder hvis ikke det er helt akutte tilstander som gjør at det må skje i dag. Tror det er slik. Men ring veterinær og få det bekreftet. Takk for svar. Ja, må nok ta en tlf til veterinæren å høre, men er så usikker på hva jeg skal si. Synes slike ting (tlf utenfor komfortsonen) er vanskelig. Tror du det holder at jeg forklarer situasjonen i tlf og så prøver de å ta kontakt med eier? Litt kjedelig å måtte dra kattene med til veterinær to ganger om man kan unngå det. Anonymkode: 9255e...1f0
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #4 Skrevet 29. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, må nok ta en tlf til veterinæren å høre, men er så usikker på hva jeg skal si. Synes slike ting (tlf utenfor komfortsonen) er vanskelig. Tror du det holder at jeg forklarer situasjonen i tlf og så prøver de å ta kontakt med eier? Litt kjedelig å måtte dra kattene med til veterinær to ganger om man kan unngå det. Anonymkode: 9255e...1f0 Ja det var det jeg mente: at du ringer og forklarer, og så avtaler når du kan ringe igjen/komme inn. Ingen grunn til å ta kattene med inn nå, uten at du har en avtale om at det skal skje. Når du ringer så kan du egentlig bare lese opp det du skrev i hovedinnlegget. Det går bra 😊 2
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #5 Skrevet 29. juni 2018 Synes forresten at det er fint at du tar ansvar. 😊 3
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #6 Skrevet 29. juni 2018 Oi, forresten: Du må kanskje ta dem med inn, slik at de kan lese av chipen 😂 Men ring først.
Tvist Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Er det ikke mulig for din far å finne en mulighet? Synes ikke det er greit å avlive friske katter. Har dere delt det på facebook? Lagt ut annonse på finn? Snakket med arbeidskollegaer, hengt opp lapper? Prøv å finne pass til kattene til etter ferien, da er det enklere å finne nye hjem til dem. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 Det mest riktige vil være å be om å få avlivet kattene. Det er vanskelig å få omplassert så gamle katter. Snakk med veterinæren og forklar situasjonen. Anonymkode: 85163...68f 4
Nera Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Det er nok ikke lett å få omplassert en katt på 12 år 1
Tvist Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det mest riktige vil være å be om å få avlivet kattene. Det er vanskelig å få omplassert så gamle katter. Snakk med veterinæren og forklar situasjonen. Anonymkode: 85163...68f 1 time siden, Nera skrev: Det er nok ikke lett å få omplassert en katt på 12 år Det er vanskelig , men ikke umulig. Kattene må få en mulighet. Det er snakk om et liv. Katter kan bli over 20 år gamle, hvorfor skal de avlives når de er friske og kan leve lenge? Fordi de ikke lenger passer inn i menneskets liv? Ting kan skje, men man må gjøre alt for å redde liv. 10
Nera Skrevet 2. juli 2018 #11 Skrevet 2. juli 2018 2 minutter siden, Tvist skrev: Det er vanskelig , men ikke umulig. Kattene må få en mulighet. Det er snakk om et liv. Katter kan bli over 20 år gamle, hvorfor skal de avlives når de er friske og kan leve lenge? Fordi de ikke lenger passer inn i menneskets liv? Ting kan skje, men man må gjøre alt for å redde liv. Skrev jeg at de skal avlives? Skrev bare at det ikke var så lett å omplassere 12 år gamle katter. Over 20 år er heller ikke gjennomsnitt’s året en katt kan leve. 2
Tvist Skrevet 2. juli 2018 #12 Skrevet 2. juli 2018 Akkurat nå, Nera skrev: Skrev jeg at de skal avlives? Skrev bare at det ikke var så lett å omplassere 12 år gamle katter. Over 20 år er heller ikke gjennomsnitt’s året en katt kan leve. Nei ikke du, men TS skrev at de ville avlive. 1
Nera Skrevet 2. juli 2018 #13 Skrevet 2. juli 2018 (endret) 2 minutter siden, Tvist skrev: Nei ikke du, men TS skrev at de ville avlive. Jeg er enig, det er bedre å la dem slippe enn at de lever i en slik situasjon der hvor eieren lenger ikke kan ta vare på den, og ikke finner noe noen som kan ha den, heller ikke finner noen andre løsninger. Endret 2. juli 2018 av Nera 5
Tvist Skrevet 2. juli 2018 #14 Skrevet 2. juli 2018 5 minutter siden, Nera skrev: Jeg er enig, det er bedre å la dem slippe enn at de lever i en slik situasjon der hvor eieren lenger ikke kan ta vare på den, og ikke finner noe noen som kan ha den, heller ikke finner noen andre løsninger. Det er derfor jeg spør om de har sjekket ut alle muligheter. Å omplassere nå er vanskelig, de bør skaffe pass til kattene til etter sommeren i alle fall. 1
Emmelise Skrevet 2. juli 2018 #15 Skrevet 2. juli 2018 Problemet med det er at brått er man nødt til å bruke mye tid og penger på kjæledyr som ikke engang tilhører dem. Alt du nettopp beskrev er jobb vanligvis dyrebeskyttelsen gjør for å omplassere de hundrevis av kattungene som dumpes hver eneste sommer. Dette er bokstavelig talt verste tidspunktet noensinne og selv om de har prøvd lenge å få det til å fungere har det sine naturlige begrensinger hvor lenge de kan dra strikken. Dette er en no-win situasjon uansett hvordan man vrir og vender på det. Men når det har kommet så langt syntes jeg det er bra at de kontakter veterinær for en human avlivning enn at de ordner det selv med hammer og spade. 8
Nera Skrevet 2. juli 2018 #16 Skrevet 2. juli 2018 14 minutter siden, Emmelise skrev: Problemet med det er at brått er man nødt til å bruke mye tid og penger på kjæledyr som ikke engang tilhører dem. Alt du nettopp beskrev er jobb vanligvis dyrebeskyttelsen gjør for å omplassere de hundrevis av kattungene som dumpes hver eneste sommer. Dette er bokstavelig talt verste tidspunktet noensinne og selv om de har prøvd lenge å få det til å fungere har det sine naturlige begrensinger hvor lenge de kan dra strikken. Dette er en no-win situasjon uansett hvordan man vrir og vender på det. Men når det har kommet så langt syntes jeg det er bra at de kontakter veterinær for en human avlivning enn at de ordner det selv med hammer og spade. Ja, det var også slik jeg tenkte. Dette er nok det beste å gjøre enn å gjør her og der med en gammel katt. Stakkars pus. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #17 Skrevet 2. juli 2018 41 minutter siden, Tvist skrev: Det er vanskelig , men ikke umulig. Kattene må få en mulighet. Det er snakk om et liv. Katter kan bli over 20 år gamle, hvorfor skal de avlives når de er friske og kan leve lenge? Fordi de ikke lenger passer inn i menneskets liv? Ting kan skje, men man må gjøre alt for å redde liv. Og fordi det ikke passer mennesker å holde kattebestanden nede så har vi faktisk et enormt katteproblem i Norge. Skal vi redde enhver katt på grunn av det? Anonymkode: 85163...68f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #18 Skrevet 2. juli 2018 40 minutter siden, Tvist skrev: Nei ikke du, men TS skrev at de ville avlive. Det er ikke ts du siterte. Anonymkode: 85163...68f
Tvist Skrevet 2. juli 2018 #19 Skrevet 2. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og fordi det ikke passer mennesker å holde kattebestanden nede så har vi faktisk et enormt katteproblem i Norge. Skal vi redde enhver katt på grunn av det? Anonymkode: 85163...68f Uansvarlige katteeiere er grunnen til for mange katter. Ja, man bør gjøre alt man kan for å redde enhver katt. 3
Tvist Skrevet 2. juli 2018 #20 Skrevet 2. juli 2018 30 minutter siden, Emmelise skrev: Problemet med det er at brått er man nødt til å bruke mye tid og penger på kjæledyr som ikke engang tilhører dem. Alt du nettopp beskrev er jobb vanligvis dyrebeskyttelsen gjør for å omplassere de hundrevis av kattungene som dumpes hver eneste sommer. Dette er bokstavelig talt verste tidspunktet noensinne og selv om de har prøvd lenge å få det til å fungere har det sine naturlige begrensinger hvor lenge de kan dra strikken. Dette er en no-win situasjon uansett hvordan man vrir og vender på det. Men når det har kommet så langt syntes jeg det er bra at de kontakter veterinær for en human avlivning enn at de ordner det selv med hammer og spade. Synes ingen av delene er en løsning til å leve med, i alle fall ikke for kattene. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå