AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #1 Skrevet 29. juni 2018 Den dagen ringte jeg inn syk, men ringte inn syk sent etter at skiftet var over, så jeg fikk en skriftlig advarsel for det og det forstår jeg. Ikke bare det, nå vil dem bestride sykemeldingen min for den dagen, fordi jeg hadde allerede på starten av den dagen tatt kontakt /ikke ringt/ Skriftlig med en av deres kordinator og sa at jeg skulle på skolen. Men jeg gikk heller ikke på skolen fordi jeg ble syk fortløpende på dagen # Migrene/, derfor jeg gikk til legen og leverte sykemeldingen. Noen som vet hva regelverket sier her? Gjerne med henvisning til lov og forskrifter? Takker på forhånd ☺ Anonymkode: b1b48...1a8
The Kitten Skrevet 29. juni 2018 #2 Skrevet 29. juni 2018 De er i sin rett til å bestride sykemeldingen, men hvis du faktisk har sykemelding fra lege og ikke egenmelding bør det gå fint. 12
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #3 Skrevet 29. juni 2018 Sa du ikke fra om at du ikke kom før skiftet ditt var over? Slik at de gikk i 7-8 timer uten en person på jobb, og ikke visste noenting? Absolutt grunn for advarsel, så lenge du ikke lå bevisstløs og kan bevise det. Jeg forstår at de bestrider sykemelding i et slikt tilfelle. De kan også nekte å betale deg for den dagen. Hvis du blir sykemeldt over flere dager så må de betale for de resterende dagene, så lenge ikke bestridelsen fører frem. Er det egenmelding, kan de kreve legeattest/sykemelding. Folketrygdloven kapittel 8, hovedsaklig paragrafene 8-4 og 8-18. 32
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #4 Skrevet 29. juni 2018 Ts. Det jeg fikk advarsel for er jeg klar over. Det er ikke det det er snakk om nå. Dette gjelder kun en dag. Jeg er sjeldent borte fra jobb og har lite fravær. Fant det.Linken under stemmer godt på min situasjon. https://www.nav.no/441304/hva-skjer-når-arbeidsgiver-bestrider-arbeidstakers-sykmelding Anonymkode: b1b48...1a8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #5 Skrevet 29. juni 2018 Ts. Men betyr det at jeg ikke har noe dokumentasjon for den dagen når de bestrider sykemeldingen nå? Anonymkode: b1b48...1a8
Stein-saks-papir Skrevet 29. juni 2018 #6 Skrevet 29. juni 2018 Var det ikke du som også hadde spurt om fri den dagen, men fikk nei? 3
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #7 Skrevet 29. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts. Men betyr det at jeg ikke har noe dokumentasjon for den dagen når de bestrider sykemeldingen nå? Anonymkode: b1b48...1a8 Hvis du ikke sier ifra før etter at skiftet ditt er over så har du ikke krav på penger for den dagen. Uansett om du har sykemelding. Bortsett fra hvis du kan bevise at du var bevisstløs. Du har plikt til å si ifra. 11
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #8 Skrevet 29. juni 2018 Har arbeidsgiver noe annet på deg i denne perioden? Har du sendt mail og ønske med fri og fått nei? Har du fått skarpe irettesettelser? Og du sier du ikke har dokumentasjon for den første dagen... Er det slik å forstå at sykemelding ikke teller før dagen etter denne første, hvor du ikke fra før det var for sent? Jeg ville gitt deg advarsel for den dagen, samt registrert skoft (skulk, du får ikke lønn og det blir registert i våre system at du skulket) og kanskje også bestredet en sykemelding som kom diltende i etterkant, og hvertfall om den var eller jeg mistenkte at den var tilbakedatert. For det er ikke lov. Anonymkode: 20a6a...f84 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #9 Skrevet 29. juni 2018 Men hvis du ikke hadde vært syk, så hadde du skulket jobb da eller? Siden du egentlig skulle på skolen i stedet? Det er mye som skurrer med din arbeidsmoral, så det er ikke noe rart de bestrider sykemeldingen din. Anonymkode: 4ce9c...01e 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #10 Skrevet 29. juni 2018 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvis du ikke sier ifra før etter at skiftet ditt er over så har du ikke krav på penger for den dagen. Uansett om du har sykemelding. Bortsett fra hvis du kan bevise at du var bevisstløs. Du har plikt til å si ifra. Du svarer ikke på det jeg spør om? Anonymkode: b1b48...1a8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #11 Skrevet 29. juni 2018 Forstår ikke hva du mener med dokumentasjon for denne dagen. Starter sykemeldingen denne dagen? Var du til legen denne dagen? Var du på skolen? Legetimen, sykemeldingen er dokumentasjonen din, selv om arbeidsgiver bestrider den. Da er dette dokumentet oppe til diskusjon og Nav skal avgjøre hvem som har rett og pengene dine kan bli holdt tilbake til avgjørelsen faller. Anonymkode: 20a6a...f84 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #12 Skrevet 29. juni 2018 Er det bare en dag? Hvilket grunnlag bestrider arbeidsgiver på? Om de bestrider fordi du ikke ga beskjed i tide har de full rett til det. Her kommer NAV mest sansynelig til å gi arbeidsgiver medhold. Om de bestrider det medisinske vil NAV ta en ny vurdering. Om du får medhold hos NAV og dette med å gi sen beskjed ikke blir nevnt kan NAV utbetale deg for den dagen om arbeidsgiver nekter. NAV krever da inn fra arbeidsgiver. Anonymkode: dbab1...bb2 3
Gjest Reputation Skrevet 29. juni 2018 #13 Skrevet 29. juni 2018 Hvis du 1. Ikke gav beskjed at du var syk 2. Fikk sykemelding i etterkant Så er det ikke rart at de bestrider den og det har de all rett til. Først så har du varslet at du skulle på skolen, så skulket uten å gi beskjed også kommer så i etterkant og prøver å få sykepenger for dagen. Er det mulig.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #14 Skrevet 29. juni 2018 Hvis du ikke har mye fravær og generelt er en ansatt til å stole på, synes jeg et er merkelig at arbeisgiver går så hardt ut. Greit at de påpeker at du burde varslet tidligere, men alle kan gjøre feil, og man bør kunne gjøre feil uten at de skal kjøre så hardt på. De går ikke akkurat inn for å skape et godt arbeidsmiljø. Hvis du mener du har en god sak, du må for alle del ikke godta dette! Er du organisert, så ta umiddelbart kontakt med fagforeningen din og be om hjelp. Får du til slutt medhold i saken, forlang en unnskyldning, hvis du ikke får det, gå til media med saken. Det var din arbeidsgiver som valgte å lage bråk om dette, og da er det rett og rimelig at de også får ta konsekvensen av det. Og du burde selvsagt begynne å se deg etter ny jobb. Når du får ny jobb, sørg for å spre ryktet om denne arbeidsgiverens behandling av sine ansatte, slik at folk som har planer om å søke jobb der, blir advart. Anonymkode: eb782...ff9
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #15 Skrevet 29. juni 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarer ikke på det jeg spør om? Anonymkode: b1b48...1a8 Jo jeg svarer på det du spør om. For å få lønn for den dagen så må du si ifra før skiftet begynner. Så lenge du ikke er bevisstløs. Selve sykemeldingen kan være datert senere på dagen og til og med noen dager etter. Men du må uansett si ifra før du skal på jobb! Igjen, så lenge ikke du ligger bevisstløs og halvdød, og du får en lege til å bekrefte det.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #16 Skrevet 29. juni 2018 Du kan ikke få betalt nei, når du ikke ga beskjed før vakt. Selv om du dro til legen og fikk sykemelding. Man plikter å gi arbeidsplassen beskjed i rimelig tid FØR vakt. Herre min hatt Anonymkode: 2c98d...68e 13
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #17 Skrevet 29. juni 2018 Det gjør arbeidsgiver helt rett i. Du ga ikke beskjed om at du ikke kom på jobb = skulk = ikke rett på penger. Går du til media som en over sier så driter du deg loddrett ut, og skal slite godt med å få jobb når folk googler deg i fremtiden. Anonymkode: 98cf6...da3 7
ViljaH Skrevet 29. juni 2018 #18 Skrevet 29. juni 2018 Når ble du egentlig syk? Du sier du ble syk fortløpende utpå dagen, og gikk da til lege. Hvorfor var du da ikke på jobb på morgenen når skiftet startet? Blir man syk utpå dagen på jobb, så kan man gå hjem da. Høres litt ut som skulk om dette er riktig tidslinje. 15
solmåneogstjerner Skrevet 29. juni 2018 #19 Skrevet 29. juni 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har mye fravær og generelt er en ansatt til å stole på, synes jeg et er merkelig at arbeisgiver går så hardt ut. Greit at de påpeker at du burde varslet tidligere, men alle kan gjøre feil, og man bør kunne gjøre feil uten at de skal kjøre så hardt på. De går ikke akkurat inn for å skape et godt arbeidsmiljø. Hvis du mener du har en god sak, du må for alle del ikke godta dette! Er du organisert, så ta umiddelbart kontakt med fagforeningen din og be om hjelp. Får du til slutt medhold i saken, forlang en unnskyldning, hvis du ikke får det, gå til media med saken. Det var din arbeidsgiver som valgte å lage bråk om dette, og da er det rett og rimelig at de også får ta konsekvensen av det. Og du burde selvsagt begynne å se deg etter ny jobb. Når du får ny jobb, sørg for å spre ryktet om denne arbeidsgiverens behandling av sine ansatte, slik at folk som har planer om å søke jobb der, blir advart. Anonymkode: eb782...ff9 Uavhengig av om man har mye fravær fra før, så må man si ifra hvis man ikke kommer! Arbeidsgiver blir jo stående et helt skift uten personen man regnet med! Hvis noen fagforening vil holde med ts her, så blir jeg virkelig overasket og oppgitt. Gå til media? For noe tull. Ja, greit hvis hun vil drite seg ut. Enhver seriøs mediebedrift ville uansett unngått å publisere denne saken, da Vær Varsom - reglene sier at et intervjuobjekt skal beskyttes mot seg selv dersom denne ikke klarer det selv. Og synes jeg ser saken: ansatt skulket jobben og sa ikke ifra 'dårlig gjort at jeg ikke får sykepenger' 😕 Endret 29. juni 2018 av solmåneogstjerner 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #20 Skrevet 29. juni 2018 Litt sidespor i tråden, men hvis man får en skriftlig advarsel for et forhold, varer denne ut hele ansettelsesforholdet, eller blir det foreldet (med tanke på at andre gang gir grunn for oppsigelse)? Anonymkode: 14ae4...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå