AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #1 Skrevet 28. juni 2018 Jeg er 26 og har ikke kjæreste. Bor med familien min, går på universitet og blir forsørger av dem, jobber ikke. Noen sier meg at det er unormalt. Tror du at det er det? Anonymkode: 34d6e...2cf
Måbarefåsiat... Skrevet 28. juni 2018 #2 Skrevet 28. juni 2018 Jeg tenker at det er det. Får du lommepenger? Få deg en deltidsjobb, og tjen i hvertfall til klær og kino selv. Du er voksen! 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #3 Skrevet 28. juni 2018 Ja, på den alderen er det vanlig å forsørge seg selv. Anonymkode: 61f0e...cb9 11
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #4 Skrevet 28. juni 2018 Du bør ihvertfall forsørge ditt eget livsopphold. En ting at du bor hjemme så lenge du studerer men utover det bør du forsørge deg selv. Du er jo voksen. Anonymkode: cea32...00f 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #5 Skrevet 28. juni 2018 Drit i hva andre syns! Om det er en løsningen du og familien din syns er grei mens du studerer så er det helt ok! Jeg syns det fokuset på bosituasjon har blitt for stort. Det er liksom om å gjøre å komme seg ut dagen man fyller 18år. Viktigere med utdanningen, enn å absolutt måtte bo for seg selv spør du meg. Har venner som bodde hjemme mens de studerte, og fikk spart opp egenkapital. De eier leilighet og jobber nå. Ser på de som mye mer vellykkede enn de som flyttet ut tidlig og leier. Anonymkode: 5f6ce...d88 11
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #6 Skrevet 28. juni 2018 Da jeg var 26 år hadde jeg deltatt i arbeidslivet i 13 år, hadde to barn, bodd hjemmefra i 10 år og halveis ferdig med høyskolestudier,så for meg en det rart. Foreldrene mine hjalp meg litt økonomisk frem til jeg var 18 år. Da jeg bodde i Oslo en periode synes jeg det var rart av 20 åringer bodde hjemme. Jeg er fra bygda, så forutsetningene er ofte annerledes for bygdeungdom enn for byungdom. Statistisk etablerer bygdefolk seg tidligere, og når de begynner på vgs så må de i mange tilfeller flytte hjemmefra for å kunne studere det de ønsker. Jeg mener ikke dømme, men for å sette det i perspektiv. Anonymkode: 2e99d...7ff 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #7 Skrevet 28. juni 2018 Så lenge man tar utdanning er det greit å bo hjemme og at foreldre forsørger synes jeg. Krysser fingre for at min ungdom også vil bo hjemme når høyskolen står for tur. Anonymkode: 54f7d...25e 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #8 Skrevet 28. juni 2018 Det er veldig unormalt. Du er snart 30. Anonymkode: 590fc...b77 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #9 Skrevet 29. juni 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig unormalt. Du er snart 30. Anonymkode: 590fc...b77 Det er ikke så unormalt. I hvert fall ikke hvis du er utlending/har innvandrerbakgrunn, svært mange av dem bor hjemme lenge fordi familiefokuset står sterkt og foreldrene synes det er fornuftig å spare opp egenkapital slik at de kan kjøpe i stedet for å leie leilighet når den tid kommer. Ser du utenfor Norges grenser er dette svært vanlig i mange andre land, så jeg tror ikke Norge er landet som "vet best". Her virker det mer som det er en konkurranse å flytte ut tidligst mulig for å vise omverden hvor "selvstendig" man er. Anonymkode: f7a37...c54 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #10 Skrevet 29. juni 2018 Jeg har forsørget meg selv, fra da jeg var seksten år gammel. Er snart tredve. Anonymkode: f55e8...153
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #11 Skrevet 29. juni 2018 Som 26-åring er det kanskje unormalt, men at noe er unromatl betyr ikke at det er dumt eller feil. Om det fungerer for deg og din familie, hvorfor ikke? Kanskje verdt å tenke over om du har litt angst/ frykt for å flytte ut siden det kan virke skummelt. At det er innenfor komfortsona di og bo hjemme. Trygt og avslappende Anonymkode: 802e2...0b4
Gjest Axl Skrevet 29. juni 2018 #12 Skrevet 29. juni 2018 Unormalt er det ikke. Finnes flere enn vi tror og det blir mer og mer normalt. Det finnes også mange grunner til at noen bor hjemme til de blir over 30 år, og de fleste foreldre vil jo hjelpe barna sine hvis de ikke klarer det selv, men du bør tjene deg nok penger til å klare deg selv. I det minste betale for deg hjemme.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #13 Skrevet 29. juni 2018 Det er ikke veldig unormalt, med tanke på at det er vanskelig å flytte ut når man er student og ikke jobber. Jeg flyttet dag jeg var 20 år men jeg måtte spare veldig mye for å kunne dekke mine egne utgifter, ettersom jeg fikk ingen økonomisk støtte og måtte bli helt selvstendig. Nå pleier jeg å ta sesongjobber, men hvis du studerer og tar lån så anbefaler jeg deg at du sparer disse pengene til kapital siden du bor hjemme. Jeg håper i det minste du bidrar hjemme slik som husarbeid, siden det er det minst du kan hvis familien din fortsatt forsørger deg. Anonymkode: 2dbad...820
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #14 Skrevet 29. juni 2018 Hva er normalt og unormalt, det kommer helt an på personen du spør. Så hvis dette er en løsning som både du og din familie er fornøyd med så tenker jeg at det ikke er noe problem. Eneste jeg lurer på er hvorfor du ikke får deg en deltidsjobb eller lignende? I mine øyne blir det feil at en 26 åring ikke skal ha en egen økonomi, men at du bor hjemme for å få studert er helt greit. Anonymkode: 13595...9d5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #15 Skrevet 29. juni 2018 Spiller det egentlig noen rolle om det er normalt eller unormalt? Jeg synes du skal sette pris på det. Familien din har muligheten til å hjelpe deg til å få de beste forutsetningene i livet. Du slipper jobb ved siden av studier og kan konsentrere deg 100% om det. Og du slipper studielån, noe som er en stor fordel når du ønsker å kjøpe egen bolig senere. Jeg kommer til å gi mine egne barn den samme muligheten når de er store nok til å studere. Så lenge de studerer, kan de bo gratis her hvis de ønsker. De sparer penger, slipper lån osv. Men da må de vise at de faktisk prioriterer studiene. Og selvfølgelig hjelpe til hjemme med husarbeide, matlaging mm. Anonymkode: f6d97...92f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #16 Skrevet 29. juni 2018 Det er litt uvanlig ja, men eg ser ikkje problemet så lenge du bidrar i heimen og at foreldra dine faktisk synest det er koselig at du bur heima. I eit moderne samfunn synest eg vi i større grad glir vekk frå familien, vi setje våre eldre inn på eldreheim i staden for å ha di heima med oss. Alt handle om individet, flokkmentaliteten er i stor grad vekke. Anonymkode: f27ed...f76
Gjest boblebrist Skrevet 29. juni 2018 #17 Skrevet 29. juni 2018 Jeg hadde i det minste ville skaffet meg en jobb, og benyttet muligheten til å legge opp en del egenkapital. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15, og selv om det er en erfaring jeg ikke ville vært foruten, er det helt klart ikke det mest økonomiske valget jeg kunne gjort.
Christy89 Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 Greit at du bor hjemme så lenge du studerer, men du er tross alt 26 år og ikke 18 lengere. Selv om du bor hjemme, så burde du faktisk betale litt for å bo der. Hadde følt meg som en snylter hvis jeg bodde helt gratis å ikke betalte verken for mat, strøm eller noe. Har du lite penger, så må du få deg en deltidsjobb, som mange studenter må. Men du får finne yt av det selv. Dette er bare min mening 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #19 Skrevet 30. juni 2018 På 28.6.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev: Jeg er 26 og har ikke kjæreste. Bor med familien min, går på universitet og blir forsørger av dem, jobber ikke. Noen sier meg at det er unormalt. Tror du at det er det? Anonymkode: 34d6e...2cf Det er i hvert fall utrolig lite sjarmerende. Anonymkode: c686f...00b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 Meget umodent ja. Forsørget meg selv siden jeg var 18. Skulle bare mangle. Putene blir bare større og større ved neste generasjon. Anonymkode: e740b...975 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå