CarpeDiem Skrevet 4. mars 2005 #1 Skrevet 4. mars 2005 Heisann Den siste tiden er gutten min på snart tre og et halvt blitt så redd av seg. Fantasien løper løpsk med ham. Han ser krokodille under bordet. Pappa må jage dem bort fra stuen, eller vi må lukke alle dører sånn at de ikke kommer etter oss. Han ser sopper i badekaret og tør ikke bade. Han må dusje i stedet. Og om natten våkner han, liredd, for da er det ettellerannet oppe i sengen hans som vi må ta bort... Er det noen somhar noen gode råd for hvordan vi skal takle dette, og hvordan vi skal kunne hjelpe ham? Varer denne engstelsen lenge? CD
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #2 Skrevet 4. mars 2005 God fantasi er i hvert fall ikke uvanlig for små barn, og kombinert med behov for oppmerksomhet... vet om en liten gutt som både har fantasivenner, drager og hekser tilgjengelig. Men det er jo ikke bra hvis all fantasien er "skummel og negativ". Har han det bra ellers? Er han trygg sammen med andre mennesker? Jeg har lest at du er syk, kanskje dette er hans måte å avreagere på? Ellers tror jeg faktisk ikke dette er så farlig, såframt han ikke blir veldig redd og lei seg. Pass på å gi han kos og oppmerksomhet i andre sammenhenger enn når han girer seg opp:)
nallemaja Skrevet 4. mars 2005 #3 Skrevet 4. mars 2005 tanteungen min var slik omtrent på samme alder. Var liverdd svarte prikker(på størrelse med støvkorn) og kunne ikke bade, for han så svarte prikker i badekaret(litt slitt badekar), monster i gangen osv... Foreldrene bare laget så lite oppstuss og oppmerksomhet over det som overhodet mulig, og da gikk det over etterhvert. Ikke lurt å følge ordre om å jage ut krokodiller fra stua og lukke dører og slikt...sånt kan fort bli en liten mani, og det hjelper iallefall ikke at ungen tror mamma og pappa også ser krokodiller i stua :o
CarpeDiem Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2005 Ikke lurt å følge ordre om å jage ut krokodiller fra stua og lukke dører og slikt...sånt kan fort bli en liten mani' date=' og det hjelper iallefall ikke at ungen tror mamma og pappa også ser krokodiller i stua :o[/quote'] Det er sant... Skal la være å gjøre det, gitt... Og helle si at det ikke er noen ting der, tror jeg. Takk for tips. CD
Lillesøster Skrevet 4. mars 2005 #5 Skrevet 4. mars 2005 Han ser krokodille under bordet. Pappa må jage dem bort fra stuen, eller vi må lukke alle dører sånn at de ikke kommer etter oss. Han ser sopper i badekaret og tør ikke bade. CD Jeg ville ikke gått med på å jage bort disse "trollene" han ser. Da "bekreferer" dere at det er "noen" der. Jeg ville heller trygge han veldig i hver situasjon. Sett deg ned sammen med han, når han "ser" noe, vis han at det ikke er noe der. Vel, det er min umiddelbare tanke.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2005 #6 Skrevet 4. mars 2005 Passer ofte niesa mi på tre år i helgene. Hun har også en svært livlig fantasi og kommer med de mest utrolige historier. Vi har skylt ned flere krokodiller i do, jaget digre bjørner ut på verandaen og mye mer. MEN hun er ikke redd - hun vet at det er fantasi - så da blir det mer en lek/skuespill vi syns er morsomt begge to. En fetter av meg bodde litt ensomt til og trengte visst selskap for han laget tre liksom-kompiser som han hadde i flere år. Hvis gutten din er redd tingene han ser tror jeg jeg ville gjort som Lillesøster sier - vis han at det ikke er noe der og prøv å hjelpe han til å forstå forskjellen på fantasi og virkelighet. Kanskje det kan hjelpe å leke "nå skal vi late som" leker? Late som det er en kanin (eller andre uskyldige, ikke skumle ting) som hopper rundt i bokhylla, eller noe i den duren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå