Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har hatt alopecia areata noen år og har ikke øyenbryn og vipper. 

Har microbladede øyenbryn som jeg er fornøyd med. 

Spørsmålet er om noen har eller kjenner noen menn som har falske øyevipper som ser naturlig ut? 

Jeg har kun ca 5 tynne hårstrå på hver av øyelokkene, hvordan vil det være å feste falske øyevipper og hvordan gjør man det? Må det festes hver dag og hvordan tar man det bort? Kan det gjenbrukes? 

Takk for svar! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så lurt, hvis du kun har få hårstrå vil nok ikke vippene kunne limes på de. Om de kunne det, så hadde du nok mistet de få du har, falske vipper 'ødelegger' ekte vipper..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Leanfear skrev:

Hei. 

Jeg har hatt alopecia areata noen år og har ikke øyenbryn og vipper. 

Har microbladede øyenbryn som jeg er fornøyd med. 

Spørsmålet er om noen har eller kjenner noen menn som har falske øyevipper som ser naturlig ut? 

Jeg har kun ca 5 tynne hårstrå på hver av øyelokkene, hvordan vil det være å feste falske øyevipper og hvordan gjør man det? Må det festes hver dag og hvordan tar man det bort? Kan det gjenbrukes? 

Takk for svar! 

Hei. Dette ville jeg snakket med fastlegen om. Det er godt mulig at du får det dekket ettersom du har manglende øyenvipper grunnet sykdom. (Jeg har lest om flere som har fått dekket utgifter til både vipper og bryn). Fastlegen kan også henvise til en spesialist slik at du kan få vite om alle muligheter som finnes.

Anonymkode: 184d8...270

AnonymBruker
Skrevet

"

• Har man mistet øyenbryn og vipper, finnes det kunstige å få tilpasset. Sminke kan også brukes.
  • Det er mulig å få tatovert bryn med en lett tatovering som varer cirka 3 år.
  • For enkelte kan det være en løsning å barbere av seg håret. Flest menn velger dette.
  • Er man ellers utrustet med et godt selvbilde og er sterk, er det lett å leve med denne sykdommen. Alle er imidlertid forskjellige og man får sykdommen i forskjellige aldre og livssituasjoner.

( Råd fra Per Christian Magnussen ved Landsforeningen Alopecia Areata )"
https://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/haravfall-som-skyldes-alopecia-areata-2524515

Skrevet
På 29.6.2018 den 15.12, AnonymBruker skrev:

Hei. Dette ville jeg snakket med fastlegen om. Det er godt mulig at du får det dekket ettersom du har manglende øyenvipper grunnet sykdom. (Jeg har lest om flere som har fått dekket utgifter til både vipper og bryn). Fastlegen kan også henvise til en spesialist slik at du kan få vite om alle muligheter som finnes.

Hei, og takk for svar alle sammen. 

Jeg har hørt med fastlegen om støtte men han viste ikke og har sendt forespørsel til hudlege. 

Hvor har du lest dette? Kunne vært interessant å lest og hørt med dem som har fått støtte. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Leanfear skrev:

Jeg har hørt med fastlegen om støtte men han viste ikke og har sendt forespørsel til hudlege. 

Hvor har du lest dette? Kunne vært interessant å lest og hørt med dem som har fått støtte. 

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men om du kontakter Landsforeningen Alopecia Areata   så kan de kanskje gi informasjon om eventuell støtte til dette gjennom NAV?

På NAV sine sider står det også om hva man kan få støtte til og hvilke diagnoser som er kriterier for å få støtte. Om du ringer eller skriver til NAV vil de gi informasjon. Jeg regner også med at hudlegen din er informert  om hvilke regler som gjelder (hvem som kan få støtte til hva).

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Leanfear skrev:

Her står det kun om parykk o.l. http://alopecia.no/hjelpemidler/stonadsordningen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...