Gå til innhold

Flytte til utlandet som selvstendig næringsdrivende

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

I september i fjor flyttet jeg til Storbritannia for å ta mastergrad. Jeg har den siste måneden fått jobb freelance og jeg jobber også litt for en arbeidsgiver her i Storbritannia. Jeg har registrert meg som selvstendig næringsdrivende her borte og er skattepliktig i Storbritannia.

Jeg kontaktet skatteetaten for å finne ut av dette med skatt. Jeg vet at det er skatteavtale mellom Storbritannia og Norge og at jeg skal slippe å beskattes i begge land, men at jeg hovedsakelig også er skattepliktig til Norge før jeg har bodd her i tre år. Jeg har hørt at skatt man betaler i utlandet, trekkes fra skatten man må betale til Norge, men nå får jeg jo ikke skatteoppgjøret her før januar 2020, mens Norge forventer forskuddsskatt nå.

Skatteetaten sa i den siste mailen at de regner med at jeg er skattepliktig i Norge og at jeg da må registrere enkeltpersonsforetak i Norge og betale forskuddsskatt til Norge, men ved skatteoppgjøret i Storbritannia neste år (det er ikke forskuddsskatt her) må jeg jo også skatte til Storbritannia, og jeg kommer ikke til å ha noe å leve av om jeg skal skatte fullt til begge landene. 

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg kan ikke være den eneste nordmannen som jobber freelance og bor i utlandet.
Jeg har sendt mail etter mail til Skatteetaten, men det tar sykt lang tid å få svar. De svarer ikke på telefonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...