AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #1 Skrevet 28. juni 2018 jeg er 19 år gammel. jeg har jobber nesten et år på en bensinstasjon, men sluttet der, pga flytting. Jeg skal prøve å få meg jobb her på det nye stedet, men jeg er ganske nervøs og sjenert så det å gå rundt på arbeidsplasser og snakke med arbeidsgivere er ganske ubehaglig. jobbintervju klarer jeg vel, men det å komme med cven og jobbsøknad på plassen uten forvarsel synes jeg er ubehaglig. Mange mener at for å få jobb må man gå rundt slik, men er det ikke nok å søke gjennom nav og finn, osv? Anonymkode: 6a048...e60
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #2 Skrevet 29. juni 2018 Ja, det er ubehagelig for de aller fleste å måtte gjøre slike ting, men sånn er livet rett og slett, man må bite tenna sammen og gjøre ting man synes er ubehagelig. Anonymkode: 0b51d...abf
Aleriy Skrevet 29. juni 2018 #3 Skrevet 29. juni 2018 Så lenge du flytter til et sted av en viss størrelse er det ikke noe i veien for å sende inn søknad digitalt til utlyste stillinger, gjerne start allerede nå. I tillegg til Finn og Nav ville jeg sjekket nettsiden til kjøpesenter og lignende, der har ofte butikker utlyst stillinger.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #4 Skrevet 29. juni 2018 Fra jeg var 18 år og frem til i dag har jeg hatt fire jobber, ingen av dem har jeg levert søknad til i person. Min første jobb i butikk fikk jeg ved å sende mail til avdelingsleder hvor jeg ville jobbe. Så flyttet jeg for å studere, og sendte søknad på mail til de to butikkene i byen som var samme butikk som jeg hadde jobbet i hjembyen. Fikk jobb i den ene en måned etterpå. Sluttet der etter halvannet år pga. jeg skulle i praksis et halvt år, og utveksling etter det. Kom hjem fra utveksling og sendte søknad på mail til butikker i samme butikkgruppe, fikk jobb noen uker senere. Der jobber jeg nå og jeg har aldri opplevd at noen kommer inn med søknad personlig. Man MÅ absolutt ikke gjøre det, så lenge du tror at CVen din og søknaden din fenger godt og er god. Leverte søknader personlig når jeg var 15-16 år og ville ha jobb på gulvet i butikker, men fikk aldri disse. Sannsynligvis fordi de ikke ønsket å ansette mindreårige (pga. alkoholsalg, etc.) men alle jobbene jeg har hatt har jeg altså sendt digital søknad til. Særlig om det er på Finn.no og lignende sider du finner ledige stillinger, så forventer de digital søknad. Åpne søknader kan du godt levere i person, men det blir veldig mye arbeid som du får lite igjen for, etter min mening. Anonymkode: fa6ca...741
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #5 Skrevet 29. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fra jeg var 18 år og frem til i dag har jeg hatt fire jobber, ingen av dem har jeg levert søknad til i person. Min første jobb i butikk fikk jeg ved å sende mail til avdelingsleder hvor jeg ville jobbe. Så flyttet jeg for å studere, og sendte søknad på mail til de to butikkene i byen som var samme butikk som jeg hadde jobbet i hjembyen. Fikk jobb i den ene en måned etterpå. Sluttet der etter halvannet år pga. jeg skulle i praksis et halvt år, og utveksling etter det. Kom hjem fra utveksling og sendte søknad på mail til butikker i samme butikkgruppe, fikk jobb noen uker senere. Der jobber jeg nå og jeg har aldri opplevd at noen kommer inn med søknad personlig. Man MÅ absolutt ikke gjøre det, så lenge du tror at CVen din og søknaden din fenger godt og er god. Leverte søknader personlig når jeg var 15-16 år og ville ha jobb på gulvet i butikker, men fikk aldri disse. Sannsynligvis fordi de ikke ønsket å ansette mindreårige (pga. alkoholsalg, etc.) men alle jobbene jeg har hatt har jeg altså sendt digital søknad til. Særlig om det er på Finn.no og lignende sider du finner ledige stillinger, så forventer de digital søknad. Åpne søknader kan du godt levere i person, men det blir veldig mye arbeid som du får lite igjen for, etter min mening. Anonymkode: fa6ca...741 Tusen takk Anonymkode: 6a048...e60
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #6 Skrevet 29. juni 2018 Har dere noen bekjente i området? Min erfaring er at det beste er å spørre litt rundt i eget nettverk om noen jobber et sted der de ser etter nye folk. Det å ha noen på innsiden som kan formidle noen ord gjør gjerne at man blir litt ekstra lagt merke til fremfor å bare være en av mange i en bunke. Der jeg jobber lyser de gjerne ut stillinger på finn osv, men spør samtidig internt om man har noen bekjente som kan være aktuelle. De fleste som har blitt ansatt, er de som har hatt bekjente i firmaet, og ikke tilfeldige søkere. Husk også at dersom du stiller på et pinlig intervju som går dårlig, så vil du jo aldri se denne arbeidsgiveren igjen og du blir glemt så fort møtet er over og sjefen fyller ny kaffekopp. Så du trenger ikke å frykte at firmaet sitter på hvert julebord og snakker om hun sjenerte livredde jenta på jobbintervju som var helt rød i fjeset. Når det kommer til CV og søknad så finner du noen maler på internett. Men prøv gjerne å tilpass søknadteksten til å rette seg litt direkte til den du søker og hvordan du passer for den stillingen, slik at det ikke er en "helt standard mal" fra NAV som de har sett 1000 ganger før hvor man bare fyller inn navn, dato og firmanavn. Anonymkode: 5e951...205
Anonym221 Skrevet 29. juni 2018 #7 Skrevet 29. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har dere noen bekjente i området? Min erfaring er at det beste er å spørre litt rundt i eget nettverk om noen jobber et sted der de ser etter nye folk. Det å ha noen på innsiden som kan formidle noen ord gjør gjerne at man blir litt ekstra lagt merke til fremfor å bare være en av mange i en bunke. Der jeg jobber lyser de gjerne ut stillinger på finn osv, men spør samtidig internt om man har noen bekjente som kan være aktuelle. De fleste som har blitt ansatt, er de som har hatt bekjente i firmaet, og ikke tilfeldige søkere. Husk også at dersom du stiller på et pinlig intervju som går dårlig, så vil du jo aldri se denne arbeidsgiveren igjen og du blir glemt så fort møtet er over og sjefen fyller ny kaffekopp. Så du trenger ikke å frykte at firmaet sitter på hvert julebord og snakker om hun sjenerte livredde jenta på jobbintervju som var helt rød i fjeset. Når det kommer til CV og søknad så finner du noen maler på internett. Men prøv gjerne å tilpass søknadteksten til å rette seg litt direkte til den du søker og hvordan du passer for den stillingen, slik at det ikke er en "helt standard mal" fra NAV som de har sett 1000 ganger før hvor man bare fyller inn navn, dato og firmanavn. Anonymkode: 5e951...205 Nettopp flyttet til nytt sted, så kjenner ingen her, dessverre. Har ikke mye familie eller andre rundt heller som kan hjelpe meg. Men mye god tilbakemelding, tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå