Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Inwe skrev:

Hvor tar du kunnskapen din fra? Alt jeg har lest og følt på kroppen sier nemlig at vi ikke skal spise så mye kjøtt og iallefall ikke spise meieriprodukter. Det er vanskelig for de fleste å kutte disse tingene helt, men man bør kutte ned på det. Har du forsøkt å snu på det? At veganere trener mer fordi de har mer energi. Jeg trente mye før jeg skiftet kosthold og trener akkurat like mye i dag, men jeg er mer i bevegelse ellers fordi jeg har så mye energi. Hadde jeg ikke trent fra før hadde jeg antagelig begynt da jeg må få ut all energien. Jeg drikker endel øl da, så den gjelder ikke for meg heller de andre veganerne jeg kjenner (de drikker like mye som alle andre de omgås). 

Plantoljer (minus palmeolje) er bedre for deg enn smult. Likevel tviler jeg på at veganere har noe med bytte av fett der å gjøre, vi kan jo ikke spise det meste av tradisjonell fastfood uansett. 

Inuittene, masaiene osv. hadde veldig god helse da de spiste tilnærmet 100% animalsk. De hadde ikke kreft, diabetes eller hjertesykdom og tennene var ikke noe problem selv om de aldri hadde hatt tilgang på tannhelsetjenester og overvekt var heller ikke et problem. Kan du si det samme om veganerne?

Hos mennesker som har vært vegetarianere over lang tid har man faktisk sett en skremmende rask de-evolusjon i DNAet! En endring de trenger for å klare å ta opp næring bedre siden de ikke spiser slik vi har utviklet oss til å spise. Denne endringen i DNAet er også forbundet med økt risiko for kreft...

Om du drikker alkohol så trekker du opp snittet for veganere. Studier viser nemlig at det er færre veganere som drikker og røyker enn sine kjøttspisende naboer.

Palmeolje er av de sunnere planteoljene, sammen med for eksempel kokosolje. Disse har et høyt innhold av mettet fett som gjør at de er mye mer stabile. Det er en grunn til at vi lagrer fett på kroppen som mettet fett, ikke som umettet fett. Mettet fett er mye mer stabilt, særlig med tanke på varme. Dyr og planter i varme strøk har høyere innhold av mettet fett nettopp fordi det er mer stabilt i varmen. Dyr og planter i kaldere strøk har mer umettet fordi det er lettere å lagre som umettet enn mettet og det er kaldt nok til at det ikke er farlig.

Hadde det nå bare vært palmeolje vegetarianerne hadde fått fastfood-kjedene til å bruke... Men nei, de bruker rapsolje, solsikkeolje og sånt. Det er noe som heter røykpunkt, men det er stor forskjell på hvilke stoffer oljene produserer når de når røykpunktet. Umettet fett produserer veldig skadelige stoffer når de når røykpunktet. Smør for eksempel som har et lavt røykpunkt produserer lite av mye mindre skadelige stoffer når det når røykpunktet.

Faktisk innrømmer ernæringsrådet at de vet at det ikke finnes fnugg av bevis for å påstå at mettet fett er farlig for helsa, men likevel anbefaler de å kutte ned på mettet fett "fordi det er kaloririkt". Gi meg styrke... For noen år siden snikreduserte de anbefalingene sine for flerumettet fett (omega-3 og omega-6) fordi det faktisk hadde en negativ effekt å ha en så høy andel av flerumettet fett.

Det finnes heller ikke et fnugg av bevis for å påstå at rent kjøtt (ja, til og med rødt kjøtt) er skadelig. Studiene som konkluderer med at rødt kjøtt er skadelig blander sammen rent rødt kjøtt og prosessert rødt kjøtt. En biff er i samme kategori som en pølse i brød med pommes frites altså. Vegetarianerne er flinke til å forvrenge data og drive med lobbyvirksomhet. Det blir resultater av at de er så engasjerte som de er over så lang tid, det skal jeg gi dem. Dessverre har disse resultatene gitt generelt dårligere helse til den vestlige verden. Takk, vegetarianere!

Anonymkode: a289f...b07

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare tull at det er sunt å kutte ut kjøtt. Vegetarianere og veganere er sunnere fordi de røyker mindre, drikker mindre alkohol og er flinkere til å trene jevnlig. Så med mindre du har noen etiske motforestillinger til å spise kjøtt, så er det ingen grunn til å kutte ut eller ned på rent kjøtt. Men kutt gjerne ned på junkfood. Junkfood er ofte kjøtt ispedd tull (pølser har ofte kun 40% kjøtt) og kommer ofte med mye karbohydrater og med ødelagt fett (det kan vi takke vegetarianere for som fikk fastfood-kjedene til å bytte fra smult til planteoljer som blir ødelagt av denne bruken).

Anonymkode: 7992d...6f6

Nei. Det er da allment kjent at å spise feks mye rødt kjøtt er direkte usunt.

Anonymkode: 01b24...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er da allment kjent at å spise feks mye rødt kjøtt er direkte usunt.

Anonymkode: 01b24...417

Det at folk flest tror det betyr ikke at det er sant. Peanøtter er ikke nøtter for eksempel og bare fordi folk flest tror det finnes en eller flere guder betyr ikke at det gjør det.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

For å unngå å veie hele tiden, vei en gang hva en porsjon ris i et målebeger er og så bruker du målebegeret. F.eks. finn ut hvor mye 1 dl ris veier, så vet du det for alltid. Det samme gjelder alle andre ting. Skal du ha X gram leverpostei finn ut hvordan dette ser ut på smørekniven. Vei osteskivene.

Når det gjelder brød: skift ut alt hvitt brød med brød med minst 3/4 grovt på brødskalaen. Unngå brød der hvetemel er største ingrediens, og velg sammalte typer av hvetemel eller brød med mye rug i. Dette er et sunnere brød. Skjær opp alt brød på butikkskjæremaskinene og vei en skive så vet du hvor mye du får i deg hver gang.

Påleggene i "go' og mager" serien til Gilde er faktisk gode og magre. Leverposteien er veldig god.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inuittene, masaiene osv. hadde veldig god helse da de spiste tilnærmet 100% animalsk. De hadde ikke kreft, diabetes eller hjertesykdom og tennene var ikke noe problem selv om de aldri hadde hatt tilgang på tannhelsetjenester og overvekt var heller ikke et problem. Kan du si det samme om veganerne?

Hos mennesker som har vært vegetarianere over lang tid har man faktisk sett en skremmende rask de-evolusjon i DNAet! En endring de trenger for å klare å ta opp næring bedre siden de ikke spiser slik vi har utviklet oss til å spise. Denne endringen i DNAet er også forbundet med økt risiko for kreft...

Om du drikker alkohol så trekker du opp snittet for veganere. Studier viser nemlig at det er færre veganere som drikker og røyker enn sine kjøttspisende naboer.

Palmeolje er av de sunnere planteoljene, sammen med for eksempel kokosolje. Disse har et høyt innhold av mettet fett som gjør at de er mye mer stabile. Det er en grunn til at vi lagrer fett på kroppen som mettet fett, ikke som umettet fett. Mettet fett er mye mer stabilt, særlig med tanke på varme. Dyr og planter i varme strøk har høyere innhold av mettet fett nettopp fordi det er mer stabilt i varmen. Dyr og planter i kaldere strøk har mer umettet fordi det er lettere å lagre som umettet enn mettet og det er kaldt nok til at det ikke er farlig.

Hadde det nå bare vært palmeolje vegetarianerne hadde fått fastfood-kjedene til å bruke... Men nei, de bruker rapsolje, solsikkeolje og sånt. Det er noe som heter røykpunkt, men det er stor forskjell på hvilke stoffer oljene produserer når de når røykpunktet. Umettet fett produserer veldig skadelige stoffer når de når røykpunktet. Smør for eksempel som har et lavt røykpunkt produserer lite av mye mindre skadelige stoffer når det når røykpunktet.

Faktisk innrømmer ernæringsrådet at de vet at det ikke finnes fnugg av bevis for å påstå at mettet fett er farlig for helsa, men likevel anbefaler de å kutte ned på mettet fett "fordi det er kaloririkt". Gi meg styrke... For noen år siden snikreduserte de anbefalingene sine for flerumettet fett (omega-3 og omega-6) fordi det faktisk hadde en negativ effekt å ha en så høy andel av flerumettet fett.

Det finnes heller ikke et fnugg av bevis for å påstå at rent kjøtt (ja, til og med rødt kjøtt) er skadelig. Studiene som konkluderer med at rødt kjøtt er skadelig blander sammen rent rødt kjøtt og prosessert rødt kjøtt. En biff er i samme kategori som en pølse i brød med pommes frites altså. Vegetarianerne er flinke til å forvrenge data og drive med lobbyvirksomhet. Det blir resultater av at de er så engasjerte som de er over så lang tid, det skal jeg gi dem. Dessverre har disse resultatene gitt generelt dårligere helse til den vestlige verden. Takk, vegetarianere!

Her var det så mye feil at jeg gidder ikke engang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv opp 1 uke hvor mye du spiser. Da vet du hvor mye mat det skal til for å holde vekten din. Deretter spiser du litt mindre. Er ikke så mye som skal til for å gå sakte ned. Men viktig å vite ca hvor mange kalorier du spiser hver dag for å opprettholde dagens vekt, for så å spise ett par hundre kalorier mindre pr dag😊

Anonymkode: a5b85...8b2

Skrevet

Jeg tror jeg må være en av de som varier voldsomt i vekt fra dag til dag. Ifølge vekta i morges har jeg gått ned 2 kilo på tre dager... Som er mildt sagt usannsynlig. Dette var før jeg hadde spist noe om morgenen, men etter at jeg hadde vært på do. Hvorfor er det så store svingninger, og hvordan skal man da måle vekta mest mulig nøyaktig?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, jenny_d_b skrev:

Jeg tror jeg må være en av de som varier voldsomt i vekt fra dag til dag. Ifølge vekta i morges har jeg gått ned 2 kilo på tre dager... Som er mildt sagt usannsynlig. Dette var før jeg hadde spist noe om morgenen, men etter at jeg hadde vært på do. Hvorfor er det så store svingninger, og hvordan skal man da måle vekta mest mulig nøyaktig?

Vekta mi svinger også veldig. Nesten umulig å vite hva jeg veier... Gikk på Grete Roede kurs, og der ble det sagt at det kunne ta noen dager før det vistes på vekten om man f.eks hadde skeiet ut.  

Anonymkode: de29a...0b6

Skrevet
16 timer siden, jenny_d_b skrev:

Det er ikke unormalt. Vekten varierer veldig. Det er vanskelig å se om man har gått ned i vekta hvis man veier seg ofte. Her legger jeg ved et bilde av vektnedgangen min ifjor (med Fitbit-badevekten og -appen). Man ser at vekten varierer hele tiden hver gang man veier seg, men hvis man ser fra vekten i mai til juli, så ser man en tydelig nedgang i perioden.

Håper at det samme skjer med deg. Bare stå på! :) 

vekt.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Et par ting til. Vekta varierer fremdeles, men syns nå det går jevnt riktig vei, og innbiller meg at den ene buksa mi ikke er like trang som den var for to uker siden. 

Men, jeg lurer på et par ting. 

For det første: tror jeg er ganske nøyaktig på innføringene, når jeg ikke har besøk veier jeg "alt", og legger også inn grønnsaker osv som type har 36 kalorier på 100 gram, i hvert fall om jeg spiser 100 gram. Jeg har lagt inn de gangene jeg har 'sprukket', for eksempel i form av en fyllekule eller nattmat. Derfor er jeg over inntaket My Fitness Pal har satt som grense (men forrsatt rundt / under grensa for det som er normal forbrenning, ifølge div nettsider). Andre dager er jeg et godt stykke (for eksempel 150 kalorier) under målet som er satt. Min venninne som har mer erfaring med slikt enn meg, sa man skal nå det målet hver dag, og ikke kan kompensere med å spise færre kalorier neste dag om man går over en annen dag. Men at man skal ligge rundt måltallet hver dag. Stemmer det? Eller kan jeg kompensere for slikt ved å stramme inn andre dager? 

Ifølge denne kalkulatoren https://www.kk.no/helse/sa-mange-kalorier-brenner-du-uten-trening-68144578 har jeg et kaloribehov på rundt 2230 kalorier daglig for å opprettholde vekta. My Fitness Pål-målet er på 1570. Er ikke dette VELDIG mye lavere enn kaloribehovet? Er det sunt? 

Det siste jeg lurer på i denne omgang: legger folk inn antall skritt de går, osv.? Eller er dette 'innbakt' i den daglige forbrenninga? I dag har jeg stort sett daffa på sofaen, minus litt rydding / vasking og en handletur i byen. Jeg har dermed bare gått ca. 4600 skritt. Ifølge helseprogrammet på mobilen min har jeg da forbrent ca 97 kalorier på å gå i dag. Er dette noe jeg bør telle med / legge inn i my fitness pal? Slik at jeg reelt sett har 100 kalorier mer å fylle i dag? Eller bør man 'overse' det / kun regne det som en slags bonus? Tenker spesielt på det at man visstnok helst skal ligge på målet, ikke for mye over eller under, hver dag. 

Anonymkode: 4e701...808

AnonymBruker
Skrevet

Forrige kommentar var altså meg / TS. ble av en eller annen grunn registrert som anonym bruker selv om jeg var logga inn via mobilen. :)

Anonymkode: 4e701...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...