jenny_d_b Skrevet 28. juni 2018 #1 Skrevet 28. juni 2018 (endret) Hei! Jeg har bevisst kalt tråden min dette fordi jeg ikke gidder kommentarer fra arrogante kroppsbyggere som syns alle som ikke trener fem timer om dagen er late og udugelige. 😉 Her er greia: jeg har gått ganske konstant opp i vekt gjennom hele livet. Nå ligger jeg høyere enn jeg egentlig er komfortabel med, tipper folk ville trodd jeg veier mindre enn jeg gjør om de ser meg på gata, jeg er heller ikke spesielt ufornøyd med kroppen. Men innser at jeg ikke kan fortsette å bare øke og øke som jeg har gjort siden ungdomsskolen, da kommer den tresifra vekta før man veit ordet av det. Jeg har ikke noe ønske om å bli syltynn. Jeg vil ikke begrense meg selv for mye, jeg kommer ikke til å tre fem ganger i uka og det er uaktuelt å droppe øl og potetgull på lørdagskvelden helt. Jeg vil ikke ha noe fanatisk forhold til mat, med veiing, dårlig samvittighet osv. Det er heller ikke slik at det er noe must for meg å gå veldig ned i vekt fort. Jeg har vurdert Vektklubb, men syns det virker litt fanatisk og dessuten legger opp til en altfor rask nedgang (sida der påsto at jeg kunne gå ned 20 kilo på fire-fem måneder, som jeg syns hørtes veldig mye ut). Så, for å gå rett til poenget: jeg ønsker å gjøre små endringer, små endringer som ikke går utover hverdagen, men som gjør det enklere å leve litt sunnere. For eksempel: ikke spise godteri/potetgull/drikke milkshake eller lignende på hverdager. Bytte ut mye kjøtt med vegetar. Ikke spise brød til frokost hver dag. Om jeg begynner å gå noe ned etterhvert, er det en bonus, det viktigste er å bli litt sunnere osv. Men for å få endra disse rutinene, trenger jeg råd. Hva kan jeg spise til frokost, når både brød og frokostblanding er "usunt"? Jeg er som oftest sulten som en ulv om morgenen, gjerne da jeg er mest sulten i løpet av dagen, så ett knekkebrød med smøreost funker liksom ikke... Har noen tips til gode vegetaroppskrifter? Hvilke "småting" i hverdagen er det som mest påvirker kaloriinntaket, gjerne ting man ikke tenker over? Kan man tvinge seg selv til å venne kroppen av med at den tror den ikke er mett om man kun har spist vegetarmåltid? Hvordan motvirke den snackskravinga om kvelden? Noen ganger om kvelden er det nesten fysisk umulig å ikke "tygge på" / drikke noe, en tyggis kan hjelpe, eller et glass sukkerfri brus. Ellers: trener 1-2 ganger i uka og kommer til å fortsette med det. Trener primært utholdenhet, med noen styrkeøvelser innimellom. Planlegger å få inn mer styrke med å gjøre noen styrkeøvelser hjemme hver dag. Ulemper: jobber turnusarbeid, så har ofte for eksempel kveldsvakter. Sjelden jeg rekker å lage mat på morgenen og ta med, så da blir det ofte til at jeg kjøper mat i løpet av vakta. Det er vanskelig å finne noe annet enn Fjordland eller ting fra varmedisken på butikken. Dette er et lite sted, det sunneste de har av takeawaymat er vel sushi, men det blir dyrt i lengden. Selv salatbaren er vel egentlig ganske usunn, med mye pasta, dressinger osv. Tl;dr: Vil gjøre små "knepp" i livsstilen som kan gjøre meg sunnere, mer bevisst matinntaket og kanskje også føre til at jeg går noe ned i vekt. Er ikke interessert i noen svært omfattende diett eller treningsprogram, fordi det ikke er viktig for meg å gå ned mye i vekt raskt. Endret 28. juni 2018 av jenny_d_b presisering 3
Pringle Skrevet 28. juni 2018 #2 Skrevet 28. juni 2018 For å få til varig vektmestring, trenger du nettopp små endringer som ikke går utover hverdagen, men som gjør det enklere å leve litt sunnere. For å få til det, trenger du en annen innstilling enn det virker som du har. Verken brød eller frokostblanding er usunt. Å spise for mye og/eller ubalansert, er usunt. Å la seg rive med av skremselspropaganda ("brød, frokostblanding, pasta, dessing, osv, dvs alt jeg liker, er usunt") er usunt. Stress påvirker det ubevisste kaloriinntaket. Å tro at man kan kontrollere ting man ikke kan kontrollere, skaper stress. Å ikke tro at man kan kontrollere det man kan kontrollere, skaper stress. Gode vaner og en sunn innstilling hjelper deg å tolerere søtsug. Hvis du er mest sulten om morgenen, spis en stor frokost. Hvis du vil spise vegetarisk, finn og lag vegetarretter som frister deg. 8
Wenda Skrevet 28. juni 2018 #3 Skrevet 28. juni 2018 Tenker at bevisstgjøring er en fin start. Les næringsinnhold/ingredienser på varer du kjøper. Over tid så går det automatisk at du lettere kan velge den som er sunnere. Lær deg så å kjenne din egen kropp. Kjenn etter når du spiser. Du skal bli mett, men ikke stappmett. Du skal spise når du er sulten, ikke sugen på noe godt eller spise av kjedsomhet. Så lær deg å kjenne etter hva din kropp mener, og ikke hva hodet ditt forteller deg Finn ut hva det er som er din akilleshæl. Min er pizza. Jeg spiser til det blir tomt. Uansett. Så jeg lager pizzaen min selv, lager mindre størrelser og prøver unngå topping som er svært kaloririke. Så jeg nekter meg ikke å spise min favorittmat, jeg bare kontrollerer mengden Lag din egen fastfood. På dager du har tid så kan du lage store porsjoner av gryteretter, supper, lasagnen, pizzabunner osv og frys det ned i porsjoner. Så når du trenger noe kjapt så kan du enten ta det opp før du går på jobb eller tine det i mikro/ovn 6
matrobot Skrevet 28. juni 2018 #4 Skrevet 28. juni 2018 Begge innleggene over meg har mange gode råd. Det hjelper meg å planlegge hvordan jeg skal spise fremover i forkant og handle bare 1 gang i uke (+ lørdag for noe godt). Så unngår man usunne kjøp underveis. Det fungerer ikke for meg å ha noe godt hjemme 1
Inwe Skrevet 28. juni 2018 #5 Skrevet 28. juni 2018 Nå er vel jeg en av disse som trener veldig mye og du ikke ville ha svar fra, men jeg vil svare likevel da jeg har vært der du er. Vekta mi gikk sakte, men sikkert oppover fra ungdomsskolen. Da jeg var 24 veide jeg 130 kg. Og øl (og burger) var helt uaktuelt å kvitte seg med. Så jeg kartla hva jeg var villig til å endre og hvor jeg ville fortsette som før. For meg var det sosiale veldig viktig. Jeg bodde alene og fant ut at jeg skulle være "streng" med meg selv alene, mens jeg kunne gjøre "som jeg ville" når jeg var sosial. På den måten kunne jeg fint spise burger og ta en øl ute med ei venninne på en mandag, og heller spise magert på en lørdag. For andre er det bedre å ha en dag der man "gjør som man vil", selvsagt uten å binge-spise alt man kommer over. Jeg brukte ca 3 år på å gå ned 60 kg, så tok det sakte og rolig. Tror ikke vektklubb er veien å gå, men hjelper det deg, for all del. Kanskje det finnes mer motivasjon i å melde seg på en av "vi som skal ned i vekt før ..." gruppene her. Små endringer kan feks være å kutte/droppe meierivarer som har en negativ effekt på vektnedgang (noen kommer til å argumentere imot meg her, men jeg vet dette stemmer). Selv har jeg gått helt vegansk nå og kan spise mye mer og fremdeles gå ned og bli smalere. Brød er ikke usunt. Det har bare kommet fra lavkarbobølgen, så kjører du ikke lavkarbo kan du fint spise brød til frokost. Havregrøt er også et fint alternativ. Jeg spiser det hver dag for tiden, lager den på havremelk, som jeg synes smaker bedre enn vanlig melk i grøt (brukte det også før jeg ble veganer). Knekkebrød er fint å spise. Ellers er yoghurt med frukt, bær og granola fantastisk (soyayoghurt om du vil kutte meieriprodukter). Speltlomper med pålegg er fantastisk til frokost. Jeg er også sulten som bare det før frokost, så det er et nødvendig måltid. Før jeg snudde til vegansk spiste jeg en brødskive med to egg hver eneste morgen, holder deg mett lenge! Kroppen din vender seg til å "bli mett" av et vegetarmåltid. Greia er at du faktisk er mett, men du blir ikke "tung" slik du blir av kjøtt så det kjennes annerledes ut. Er du klar over dette er det lettere å "føle" seg mett. Ellers kan det hende at vegetarmåltidene dine mangler fett, det gjorde våre til å begynne med. Få med en fettkilde (avokado, olje, nøtter, nøttesmør, kokosmelk, havrefløte er de vi bruker). Snacking på kvelden må du bare vende deg av, det finnes dessverre ingen god løsning her. Spis deg mett er vel det viktigste. Ikke ha det i hus. Rett og slett ikke spis det. Om du ikke "klarer deg uten" er du antagelig avhengig og må gjøre som med andre avhengigheter. Sukker er en versting her, det var vanskeligere å slutte med sukker (kuttet helt i 2 mnd for å vende meg av, funket fett) enn å slutte og røyke og snuse. Spis gjerne en frukt eller litt grønnsaker isteden om du må ha noe. Det er ofte fettkilder som er skjulte kalorier, smør og olje. Det er lurt med mer styrke ja, høyere muskelmasse gir høyere forbrenning Jeg jobbet også turnus når jeg gikk ned. Jeg laget ofte matpakka før jeg la meg, ellers valgte jeg en sunnere fjorland, et grovt rundstykke med en hel skinkepakke og en skyr, kjøttkaker fra varmdisken (ikke så ille) eller denne salatbaren som ikke er så usunn som du tror. Pasta er ikke farlig, bare ikke fyll hele skålen med det, fyll på med masse grønnsaker, skinke, litt ost og egg feks, ta litt dressing på toppen og gjerne salt og pepper så rister du hele boksen så dressingen fordeler seg. Tror du er på riktig spor med små endringer, det er det som gjør det varig. I dag, 6 år etter veier jeg 68 kg (175 høy) , trener styrke 4 ganger i uken, yoga 1 gang i uken, sykler til jobb og hvor nå enn jeg skal ellers og går mye i helgene. Spiser hjemmelaget vegansk. Dette gjør jeg fordi jeg vil, fordi det har blitt en hobby, ikke fordi jeg må. Jeg endret rett og slett hele livet mitt uten å helt mene det, men jeg elsker livet mitt i dag. Det skulle man ikke tro for 6 år siden når jeg dro meg på trening når jeg helst ville sitte i sofaen med sjokoladen min. Ser du spør etter vegetaroppskrifter. Forsøkt hummus? Jeg kunne levd på det. - Ca 500 gr kikerter (jeg koker selv, men ta gjerne de litt finere hermetiske) - 3 spiseskjeer tahini (fås iallefall på innvandrerbutikker, men meny har nok også) - saften av 1/2 sitron - 1-2 fedd hvitløk - 1/2-1 t-skje salt - 3 t-skjeer spisskummin - 1-2 spiseskjeer olje - vann til ønsket konsistens Kjør med stavmikser og server med kuttede grønnsaker og pitabrød som du dypper i hummusen. 7
jenny_d_b Skrevet 28. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2018 Takk for gode tips. Jeg spiser både brød og pasta jevnlig, altså, har bare hørt av så utrolig mange / alle at det er de første tingene jeg må kutte hvis jeg vil gå ned i vekt. En venninne av meg mente jeg må veie maten og at det MÅ være litt herk i begynnelsen, men jeg tror ikke jeg er enig. Det beste er jo om man kan leve nesten som før og ikke gå helt i krisemodus om man tar et par øl og ser fotballkamp på en tirsdag. Hun gjør dette selv, uten å stresse (hun er en av dem jeg gikk ut oftest og spiste med da jeg var i Oslo, så hun spiser nok ute type to ganger i uka). Hun trener ikke, men er vegetarianer, vet ikke om det er grunnen til at hun er tynn som en strek. Hun virker å kose seg med både øl og potetgull når vi henger sammen, i hvert fall. Det er mulig hun har samme opplegg som deg, Inwe, sånn at hun er mye strengere når hun er alene. Eller så er hun bare veldig heldig med forbrenninga, og er naturlig atletisk (hun har drevet med en del sport da hun var yngre, og foreldrene er av typen som sykler 8 mil om dagen når de er på ferie et sted). Der må nok jeg skjerpe meg. Tar meg gjerne en øl til TV-serien jeg ser om kvelden, osv., selv om jeg er alene. Spiser omtrent ikke søtsaker (sjokolade, for eksempel, syns jeg er overvurdert, har det liggende i skuffen til jeg får besøk, men har faktisk ikke spesielt lyst på det en gang), det er saltet som er problemet for meg / snacks. Altså potetgull, peanøtter osv. Her veit jeg også at man kan bekjempe saltsuget, og at det å for eksempel bytte ut potetgull med popcorn straks gjør det litt sunnere. Grønnsaker med dip er jo også bedre enn potetgull med dip. Jeg tror det viktigste for meg er å både bli litt strengere med meg selv når det gjelder utskeielser på hverdager osv., og å rett og slett spise litt mindre. Jeg vet jeg spiser ganske mye, det hender venner også gir meg restene deres hvis vi spiser ute sammen fordi de er mette, men jeg har lyst på mer. Er nok også dårlig på å forstå når kroppen går fra "sulten" til "ikke sulten, men lyst på mat". Moren min sa til meg en gang at hun ikke spiser seg mett, hun spiser bare til hun ikke har sultfølelse lenger. Det er en fjern tanke, jeg forstår ikke helt hva hun mener engang. Så dette med å lese kroppens signaler høres jo bra ut, men foreløpig tror jeg ikke engang jeg klarer å skille dem fra hverandre å være sulten og å ha lyst på mat er så tett sammenvevd at jeg ikke tror jeg klarer å skille det ene fra det andre. 1
Inwe Skrevet 28. juni 2018 #7 Skrevet 28. juni 2018 21 minutter siden, jenny_d_b skrev: Takk for gode tips. Jeg spiser både brød og pasta jevnlig, altså, har bare hørt av så utrolig mange / alle at det er de første tingene jeg må kutte hvis jeg vil gå ned i vekt. En venninne av meg mente jeg må veie maten og at det MÅ være litt herk i begynnelsen, men jeg tror ikke jeg er enig. Det beste er jo om man kan leve nesten som før og ikke gå helt i krisemodus om man tar et par øl og ser fotballkamp på en tirsdag. Hun gjør dette selv, uten å stresse (hun er en av dem jeg gikk ut oftest og spiste med da jeg var i Oslo, så hun spiser nok ute type to ganger i uka). Hun trener ikke, men er vegetarianer, vet ikke om det er grunnen til at hun er tynn som en strek. Hun virker å kose seg med både øl og potetgull når vi henger sammen, i hvert fall. Det er mulig hun har samme opplegg som deg, Inwe, sånn at hun er mye strengere når hun er alene. Eller så er hun bare veldig heldig med forbrenninga, og er naturlig atletisk (hun har drevet med en del sport da hun var yngre, og foreldrene er av typen som sykler 8 mil om dagen når de er på ferie et sted). Der må nok jeg skjerpe meg. Tar meg gjerne en øl til TV-serien jeg ser om kvelden, osv., selv om jeg er alene. Spiser omtrent ikke søtsaker (sjokolade, for eksempel, syns jeg er overvurdert, har det liggende i skuffen til jeg får besøk, men har faktisk ikke spesielt lyst på det en gang), det er saltet som er problemet for meg / snacks. Altså potetgull, peanøtter osv. Her veit jeg også at man kan bekjempe saltsuget, og at det å for eksempel bytte ut potetgull med popcorn straks gjør det litt sunnere. Grønnsaker med dip er jo også bedre enn potetgull med dip. Jeg tror det viktigste for meg er å både bli litt strengere med meg selv når det gjelder utskeielser på hverdager osv., og å rett og slett spise litt mindre. Jeg vet jeg spiser ganske mye, det hender venner også gir meg restene deres hvis vi spiser ute sammen fordi de er mette, men jeg har lyst på mer. Er nok også dårlig på å forstå når kroppen går fra "sulten" til "ikke sulten, men lyst på mat". Moren min sa til meg en gang at hun ikke spiser seg mett, hun spiser bare til hun ikke har sultfølelse lenger. Det er en fjern tanke, jeg forstår ikke helt hva hun mener engang. Så dette med å lese kroppens signaler høres jo bra ut, men foreløpig tror jeg ikke engang jeg klarer å skille dem fra hverandre å være sulten og å ha lyst på mat er så tett sammenvevd at jeg ikke tror jeg klarer å skille det ene fra det andre. Brød og pasta har fått et dårlig rykte på seg etter lavkarbobølgen. Altså, du kan ikke spise for mye av det, men det kan du ikke av noe om du vil holde vekta. Mange blir ikke ordentlig mett på pasta og brød og trenger veldig mye. Jeg for min del spiser pålegg med brød og pastasaus med pasta. Altså, jeg har mindre brød og pasta enn det andre jeg har til middag. Da blir man mett og holder seg mett lenger. Er hun vegetarianer eller veganer? Jeg har blitt synlig smalere (både samboer og kolleger har kommentert) etter kun 2 uker på et vegansk kosthold. Det kan altså være kostholdet hennes, men ofte er det slik at de som "kan spise hva de vil" spiser mye mindre når de er hjemme enn ute. Har ei sånn venninne, syltynn og spiser mye sjokolade og mc-donalds. Skjønte ikke hvordan hun klarte det før jeg fant ut at hun spiser kanskje en brødskive til frokost og en medium dobbel cheeseburger meny til middag, så spiser hun ikke mer den dagen. Og andre dager spiser hun like lite, men sunnere og spiser litt sjokolade på kvelden. Mulig din venninne rett og slett er mye i bevegelse også. Forsøk å lag stekte kikerter isteden, det metter og er som en salt snacks. Har ikke laget det selv enda, men finnes mange oppskrifter på google og det ser veldig lett ut. Og ikke ha ting i hus, det er det dummeste du gjør. For det første er det alltid et ork å gå i butikken, og om du faktisk gjør det har du jo vært i bevegelse før du spiser/drikker det. Jeg synes du minner om meg før jeg begynte mitt prosjekt. Det er maten som er din "fiende". Du spiser rett og slett for mye. Lag mindre mat. Jeg begynte å veie helt i begynnelsen bare for å skjønne hva en "normal" porsjon var. Så laget jeg bare den ene porsjonen, aldri matpakker eller rester. Da måtte jeg isåfall lage mer for å spise mer, og det gadd jeg ikke. Slutt også å spise maten til dine venninner, du er nok egentlig mett, du sier jo selv du har LYST på mer. Spis mindre over en periode så vender du deg til det. Din mor har helt rett, men du må lære kroppen din å kjenne først, og det gjør du ved å spise normale porsjoner (ta like mye til middag som din mor feks) over tid. Et annet tips kan være og alltid bare spise en porsjon med mat, også vente en time før man tar porsjon nr 2. Da får du tid til å kjenne på om du virkelig er sulten eller egentlig bare spiser det fordi det er godt. Er du sulten tar du en porsjon til, er du ikke det gjør du ikke det. Jeg elsker forresten fortsatt mat, men det er utrolig hvor mye bedre mat har blitt når jeg begrenser meg. Samme som med godteri eller snacks, det smaker bedre om man spiser det sjelden fremfor hver dag. Det samme gjelder ølen
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #8 Skrevet 28. juni 2018 Jeg anbefaler å veie mat og telle kalorier en periode. Har ved to ulike tilfeller i løpet av ca 10 år gått ned rundt 15 kg men dessverre gått opp igjen så jeg er nå på ny runde med reduksjon nå. Jeg hadde ekstremt dårlige vaner med å spise sjokolade nesten hver dag, og måtte vente litt på riktig motivasjon for virkelig å kutte. Nå har jeg gått to måneder nesten helt uten, bare ved 3-4 tilfeller spist noe av det som var min svakhet. Her er det selvfølgelig store forskjeller fra person til person, mitt problem er å begrense meg og da er det best å i en periode kutte helt. Søtsuget forsvant etter et par uker. Jeg er positiv til vektklubb og andre lignende opplegg, du setter selv målet om hvor raskt du ønsker å gå ned og trenger ikke å gå ned det de reklamerer. Det er en vekker å se hvor mye kalorier det er i øl, jeg er kjempeglad i øl men har nå i en periode gått over til prosecco/hvitvin. Ikke like bra, men funker i en periode Tror nesten man må kjøre litt hardt på telling av kalorier for å forstå hva som regnes som normale porsjoner. Og hva det faktisk innebærer å spise 100 gram chips mtp. daglig kaloriinntak. Jeg har i stor grad kutta brød, men spiser mye knekkebrød og skyr i kombinasjon som er mettende. Og du vil etter en stund med mindre matinntak venne deg til det og ikke føle like mye sult. Men slanking eller livsstilsendring er hardt og vondt, i allefall i en overgangsfase. Så du kommer til å føle på det. Anonymkode: 10bae...d1d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #9 Skrevet 28. juni 2018 Jeg ville anbefale å telle kalorier over en liten periode. Da får du en viss oversikt over hva du inntar, og hvilke matvarer som inneholder mye kalorier uten at det egentlig smaker deg så mye eller bidrar til metthet. Myfitnesspal eller Lifesum (apper) er fine til det. Tanker om at noen matvarer er usunne, gjør det vanskelig å ha et avslappet forhold til mat. Et sunt kosthold er balansert, gir deg overskudd og den næringen du trenger, og holder deg stabilt på en sunn vekt. Det gir rom for å spise alt, men i moderate mengder. Noe av det beste du kan gjøre er å lage mest mulig mat selv, med rene råvarer. Jeg prøver å spise minst mulig bearbeidet mat, få i meg "fem om dagen", fylle halve middagstallerkenen med grønnsaker, og kjenne etter om jeg har behov for en skive til, eller bare synes det var veldig godt. Til måltider tenker jeg på å ha gode kilder til både protein, karbohydrat og fett, det gir god metthetsfølelse. Særlig når jeg spiser vegetar blir fett viktig: avokado, oljer, ost, melkeprodukter, nøtter, frø, smør, osv. Finn en måltidsrytme som passer deg. Jeg trives best med relativt få og store måltider, særlig til frokost og middag, andre har det bedre med å spise lite og ofte. Når det gjelder småspising foran TV om kvelden, er det ofte mer vane enn et behov. Jeg har heller ikke typisk snacks eller godteri i skapene, da blir veien veldig kort når jeg er fysen. Om jeg "må" ha noe, kan frukt, noen cherrytomater, gulrøtter e.l. gjøre nytten. Når det gjelder vegetarmat, synes jeg det er mange gode oppskrifter å finne på nett. Veganmisjonen har mye godt. Jeg prøver meg også en del fram på egen hånd. Erfaringen er at det ofte krever en del krydder og grønnsaker som gir litt tyggemotstand når jeg bruker bønner og linser. Store favoritter hos meg er chana masala, vegetarwok med kikerter, chili sin carne, søtpotetsuppe, og diverse tomatbaserte gryter. Til slutt, jeg liker å bruke hverdagen for å få litt trim. Jeg går en etasje eller to ned for å bruke toalettet, går av bussen et par stopp før eller på et par stopp senere, bruker trapper, sykler eller går til og fra ting, og så videre. Gåturer er også fint, kanskje får du etter hvert lyst til å løpe litt også. Kostholdet er det absolutt viktigste for vektregulering, men det er selvsagt sunt å bevege seg litt også. Anonymkode: dc3e8...d90
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #10 Skrevet 28. juni 2018 https://www.google.no/amp/s/weightctrlblog.wordpress.com/2017/01/13/first-blog-post/amp/ Jeg følger en forenklet utgave av dette opplegget, der tanken er at jeg i kveld skal veie litt mindre enn hva jeg veide i går kveld. Hvor mye jeg veier i morgen tidlig setter rammen for hvor mye jeg kan trøkke i meg i løpet av dagen i morgen. Anonymkode: 43983...d46
jenny_d_b Skrevet 28. juni 2018 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2018 Har brukt MyFitnessPal litt tidligere, så tok det opp igjen i dag. I dag har jeg kun spist en tallerken med sånn fullkornfrokostblanding til frokost, da i ekstra lett melk, med en kaffe til. Lunsj spiste jeg ikke, for jeg sto opp så seint, skulle på kveldsvakt. Der spiste jeg middag, som besto av cous cous- og bulgursalat med kikerter, yoghurt naturell, avokado, egg, hakka tomat, agurk, løk osv. Jeg lagde den for to dager siden og har spist dette til middag hver dag siden tirsdag. I dag hadde jeg ikke så mye igjen, så da stekte jeg opp noen kyllingstrimler med pestomarinade fra Bunnpris ved siden av. Nå knasker jeg snacksgulerøtter med noe dip til (vanlig dippose, i yoghurt naturell). Ifølge kalorikalkulatoren, har jeg spist 1626 kalorier i dag! (Målet mitt om jeg skal gå ned 0,5 kg i uka er å holde meg under 1570 kalorier daglig). Det syns jeg er helt utrolig. Har spist færre måltider enn normalt, og det jeg ville mene er en ganske "sunn" middag. Skal riktignok sies her at jeg ikke veide den, så la inn standarden for cous cous osv., som vel er 100 gram. Tror ikke jeg spiste 100 gram cous cous i dag, kanskje til sammen over alle dagene. Sånn sett blir jo dagens kalkulator litt feil. Men syns altså ikke jeg har spist spesielt mye mat i dag, og ble derfor litt forfjamsa over at dette ble så mye til sammen. Har egentlig ikke veid noe av det i dag (har ikke sånn vekt), bare lagt inn det som står på pakka om jeg spiser alt (som med knaskegulrøttene) eller det som ligger som "standard" inne i MyFitnessPal, eventuelt med litt endringer ut fra anslag.
Pringle Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Jeg vil si du "misbruker" Myfitnesspal, så tallet du får, er i beste fall et grovt anslag. Bruk nå latskapen din til din fordel, legg inn innsatsen der den monner. Du stresser med detaljer og ignorerer prinsippene, fettlagrene dine bryr seg ikke om hva du spiser, eller når, men hvor mye! 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 Skaff deg en kjøkkenvekt. Det er ikke spesielt dyrt, og det gjør det lett å loggføre riktig, om du først skal gjøre det. Anonymkode: dc3e8...d90 1
matrobot Skrevet 29. juni 2018 #14 Skrevet 29. juni 2018 (endret) 10 timer siden, jenny_d_b skrev: Ifølge kalorikalkulatoren, har jeg spist 1626 kalorier i dag! (Målet mitt om jeg skal gå ned 0,5 kg i uka er å holde meg under 1570 kalorier daglig). Det syns jeg er helt utrolig. Har spist færre måltider enn normalt, og det jeg ville mene er en ganske "sunn" middag. Ja, jeg husker de første dagene jeg loggførte hva jeg spiste. Ble så frustrert over at jeg ikke klarte å holde meg under grensen selv om jeg spiste mye mindre enn før. Men etterhvert lærte jeg hva som hadde "unødvendig" mye kalorier - litt etter litt kutter jeg ut de unødvendige kaloriene jeg ikke trengte. Jeg kuttet f.eks. ut med smør på skivene - for en spiseskje med smør kan være opptil 100 kalorier. Prøv gjerne å bytte ut matvarer mot noe sunnere. Litt etter litt. Løpet av de 2-3 siste årene har jeg byttet ut nesten alle matvarene jeg pleide å spise med noe sunnere. Når jeg tenker meg om, er det faktisk bare øl som er usunt i kjøleskapet mitt akkurat nå Som Inwe skrev litt lenger oppe, er det ikke lurt å droppe sosiale bare fordi man går ned i vekta. Man får spise mindre før eller etter, så kan man være ekstra "snill" med seg selv den dagen man er med venner. Da jeg skulle ut og spise på TGI Fridays med noen, spiste jeg nesten ingenting denne dagen - og bestilte en Jack Daniels Burger og hele pakken er ca 1600 kalorier som dekker nesten hele dagens "matbudsjett". Men den spiste jeg med god samvittighet fordi jeg har vært flink i forkant. Det er selvsagt ikke noe man bør gjøre ofte. Maks 1 gang i måned kanskje Endret 29. juni 2018 av matrobot
Inwe Skrevet 29. juni 2018 #15 Skrevet 29. juni 2018 100 gr cous cous er veldig mye, da jeg er ganske sikker på at de mener at den skal veies før den kokes (rett meg om jeg tar feil). Om du skal telle kalorier må du veie alt, ikke legge inn standard eller ca. Og 1626 kalorier er virkelig ikke mye. Frokostblandinger har mye kalorier, så vil du kunne spise mer må du kanskje bytte frokosten din. Jeg ville også byttet naturell yoghurt med et mer proteinrikt alternativ som gresk yoghurt eller kesam (evt mager) som metter betydelig mer uten at det går utover kaloriene.
jenny_d_b Skrevet 29. juni 2018 Forfatter #16 Skrevet 29. juni 2018 (endret) I dag har jeg veid alt. Frokosten ble av sandwichtypen på kafé, og neppe spesielt sunn, men prøvde å legge inn hver ingrediens med standardstørrelsen i MyFitnessPal. Kjøpte kjøkkenvekt og har veid alt jeg skal ha til middag. Kan spiste overraskende mye kjøtt. Stekte opp to svinebiter, sånn Bunnprispakke, og en hel sånn pakke er ganske lite kalorier, tross 240 gram eller noe. Var det samme med kyllinga jeg spiste i går. Tar litt bulgur i dag også, og det kan man ha VELDIG lite av. Samme med fetaost, det er det mye kalorier i. Ellers virker det som avokado ikke er like ille som jeg trodde (noe som er bra, for jeg ELSKER avokado), og av mange grønnsaker, type løk, virker det som man nesten kan spise ubegrensa mengde. Tror jeg kutta opp en halv løk og det ble type 30 kalorier. Tror middagen min i dag blir mer enn stor nok, ikke engang sikkert jeg spiser opp alt - og hadde likevel nok kalorier igjen til å kunne legge inn en 0,33 pils til kos i kveld! Endret 29. juni 2018 av jenny_d_b
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #17 Skrevet 29. juni 2018 Det er bare tull at det er sunt å kutte ut kjøtt. Vegetarianere og veganere er sunnere fordi de røyker mindre, drikker mindre alkohol og er flinkere til å trene jevnlig. Så med mindre du har noen etiske motforestillinger til å spise kjøtt, så er det ingen grunn til å kutte ut eller ned på rent kjøtt. Men kutt gjerne ned på junkfood. Junkfood er ofte kjøtt ispedd tull (pølser har ofte kun 40% kjøtt) og kommer ofte med mye karbohydrater og med ødelagt fett (det kan vi takke vegetarianere for som fikk fastfood-kjedene til å bytte fra smult til planteoljer som blir ødelagt av denne bruken). Anonymkode: 7992d...6f6 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #18 Skrevet 29. juni 2018 Kle deg mindre, så forbrenner kroppen mer for å holde varmen. Tskjorte innendørs om vinteren feks. Anonymkode: 081af...3d3
Pringle Skrevet 29. juni 2018 #19 Skrevet 29. juni 2018 51 minutter siden, jenny_d_b skrev: I dag har jeg veid alt. Frokosten ble av sandwichtypen på kafé, og neppe spesielt sunn, men prøvde å legge inn hver ingrediens med standardstørrelsen i MyFitnessPal. Kjøpte kjøkkenvekt og har veid alt jeg skal ha til middag. Kan spiste overraskende mye kjøtt. Stekte opp to svinebiter, sånn Bunnprispakke, og en hel sånn pakke er ganske lite kalorier, tross 240 gram eller noe. Var det samme med kyllinga jeg spiste i går. Tar litt bulgur i dag også, og det kan man ha VELDIG lite av. Samme med fetaost, det er det mye kalorier i. Ellers virker det som avokado ikke er like ille som jeg trodde (noe som er bra, for jeg ELSKER avokado), og av mange grønnsaker, type løk, virker det som man nesten kan spise ubegrensa mengde. Tror jeg kutta opp en halv løk og det ble type 30 kalorier. Tror middagen min i dag blir mer enn stor nok, ikke engang sikkert jeg spiser opp alt - og hadde likevel nok kalorier igjen til å kunne legge inn en 0,33 pils til kos i kveld! Må bare si at jeg synes det er flott at du skaffer deg informasjon om hva du spiser, da kan du se hvor mange kalorier det er i hver ting, og gjøre et informert valg om hva du skal putte i deg. Kunnskap er makt 1
Inwe Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare tull at det er sunt å kutte ut kjøtt. Vegetarianere og veganere er sunnere fordi de røyker mindre, drikker mindre alkohol og er flinkere til å trene jevnlig. Så med mindre du har noen etiske motforestillinger til å spise kjøtt, så er det ingen grunn til å kutte ut eller ned på rent kjøtt. Men kutt gjerne ned på junkfood. Junkfood er ofte kjøtt ispedd tull (pølser har ofte kun 40% kjøtt) og kommer ofte med mye karbohydrater og med ødelagt fett (det kan vi takke vegetarianere for som fikk fastfood-kjedene til å bytte fra smult til planteoljer som blir ødelagt av denne bruken). Anonymkode: 7992d...6f6 Hvor tar du kunnskapen din fra? Alt jeg har lest og følt på kroppen sier nemlig at vi ikke skal spise så mye kjøtt og iallefall ikke spise meieriprodukter. Det er vanskelig for de fleste å kutte disse tingene helt, men man bør kutte ned på det. Har du forsøkt å snu på det? At veganere trener mer fordi de har mer energi. Jeg trente mye før jeg skiftet kosthold og trener akkurat like mye i dag, men jeg er mer i bevegelse ellers fordi jeg har så mye energi. Hadde jeg ikke trent fra før hadde jeg antagelig begynt da jeg må få ut all energien. Jeg drikker endel øl da, så den gjelder ikke for meg heller de andre veganerne jeg kjenner (de drikker like mye som alle andre de omgås). Plantoljer (minus palmeolje) er bedre for deg enn smult. Likevel tviler jeg på at veganere har noe med bytte av fett der å gjøre, vi kan jo ikke spise det meste av tradisjonell fastfood uansett. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå