AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #1 Skrevet 28. juni 2018 Hei Vi har et barn på 22 mnd som enda ikke har lært å gå. Hun reiser seg opp etter møbler og går med oss hvis vi holder hendene hennes. Hun er under utredning, men ventetiden er ganske lang. Hun er ganske vaklete og ubalansert når hun går, men tror faktisk hun skulle klart å stå litt selv hvis hun turte å prøve :p men hun er ganske forsiktig av seg. Vi merker at hun er mer sliten enn andre barn på hennes alder, det kan virke som gåinga krever mye av henne. På slutten av dagen klarer hun nesten ikke å bære vekten sin ser det ut som, og kan nærmest småskjelve i beina når hun skal reise seg opp. Da klarer hun nesten ikke å klatre opp i sofaen heller.. Kjenner noen med barn med hypotoni og det er noe som kan ligne her, bortsett fra at vårt barn er sterk i armene og nakken.. men jeg vet ikke. Føler vel egentlig at dette med at hun er så sliten og ikke klarer å gå så langt før hun kollapser ikke er noe legene vektlegger så mye. Og så dette med at hun skjelver og sliter med å stå ved dagens slutt (sliten etter barnehage spesielt).... Men vi synes det er litt rart. Eller er det ikke det? Noen med erfaringer? :) som sagt, det er mye venting ift utredning og i mellomtiden ser vi at jenta vår ikke har så mye framgang egentlig.. Anonymkode: 499af...c8a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #2 Skrevet 28. juni 2018 Et barn som ikke går har vesentlig større mengder fett enn muskulatur sammenlignet med et barn som går. Hvis barnet ditt strever hele dagen med å holde følge med de som går er det ikke rart at det skjelver i føttene ved slutten av dagen! Når det er sagt, så bør det så klart utelukkes andre årsaker til fatiguen. Ofte handler det bare om individuelle forskjeller, at noen utvikles raskere på noen områder. Regner med dere får god oppfølging nå som hun har blitt henvist. Hvordan er hun språklig/kognitivt? Anonymkode: 400dc...9a9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #3 Skrevet 28. juni 2018 Mitt barn var 23 mnd da han lærte å gå (medisinske årsaker til det), men han var aldri slik du beskriver. Har du prøvd å filme det og vise til legen? Kjenner meg godt igjen ift til det med venting på å få (og under) utredning... Anonymkode: 02314...d35
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #4 Skrevet 28. juni 2018 Hvor utredes hun? Vår gikk ved 18 mnd, men slet med dårlig balanse og var litt svak i hoftene. Legen henviste oss til barnehabiliteringen på sykehuset hvor jeg opplevde de var ganske grundig, tok blant annet blodprøver og de spurte mye om vi foreldre opplevde han som sliten eller svak i kroppen. Var ikke noe «feil» her, han har utviklet seg godt grovmotorisk siden det, men slik du beskriver det ville jeg kanskje pushet på litt med tanke på utredning. Spesielt det at hun virker så sliten Anonymkode: 1e06c...fbc
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #5 Skrevet 28. juni 2018 kanskje sjekke jern? Anonymkode: 11504...7e1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 Hva slags utredning er det hun får? Hvordan er hun kognitivt? Strekker hun seg etter ting, er hun nysgjerrig, prater? Anonymkode: 84548...d43
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 Har dere sjekket om hun har hypermobile ledd? Sjekk også Ehlers danlos, hypermobil type. Man kan også ha hypermobile ledd uten å ha dette syndromet. Vårt barn har hypermobile ledd i ankler, knær og fingerledd, men ikke Ehlers danlos. Han var litt sent ute med å gå, men nå er han på lik linje med sine jevnaldrende motorisk. En ortoped kan sjekke dette for dere, men også en fysioterapeut og kiropraktor hvis det tar for lang tid med henvisning 😊 Anonymkode: a43c1...5f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå