AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #1 Skrevet 28. juni 2018 Jeg begynte i ny jobb forrige uke og jeg synes det er utrolig vanskelig. Jeg vet at det pleier å være vanskelig og utfordrende når man begynner i en helt ny jobb, men sånn som dette har jeg aldri opplevd. Første dagen min forrige uke ble jeg rett og slett kastet rett inn i det og overlatt til meg selv. Jeg har ingen kjennskap til de nye systemene og det er helt krise om jeg gjør noe feil. Min opplæringsansvarlig viser meg ting en gang også går han fra meg for å jobbe selv. Jeg sitter rett og slett helt alene og skjønner omtrent ingenting. Har spurt han om ting når jeg sitter fast og fått til svar at "dette gikk vi gjennom i går, husker du ikke?". Vi "går" gjennom omtrent 10 ulike ting hver dag og jeg husker ikke alt når jeg er såpass ny. Det virker også som de andre blir irriterte om jeg spør dem om hjelp. jeg har blitt tatt imot på en veldig dårlig måte og det er ingen som kommer bort til meg og spør hvordan det går etc. (Som i alle fall jeg mener man burde gjøre med nye kollegaer i en så liten avdeling). Jeg er en utadvendt og sosial person og prøver å ta kontakt, men får liksom ikke så mye respons tilbake. De snakker veldig mye med hverandre da.. Inntrykket av sjefen min under intervjuprosessen var at vedkommende var en skikkelig hyggelig og grei person, men nå snakker sjefen min knapt med meg og virker konstant irritert. Grunnen til at jeg skiftet jobb var fordi nåværende jobb var mer relevant i forhold til min utdanning og høyere lønn. Jeg lurer på om noen har vært borti lignende før og hva dere gjorde? Skal ha et møte med sjefen, men om det ikke blir bedre, bør jeg holde ut prøvetiden eller bare slutte før det? Jeg kan få jobb et annet sted midlertidig om jeg sier opp denne. Anonymkode: b273a...6e4 1
Veslemøy22 Skrevet 29. juni 2018 #4 Skrevet 29. juni 2018 Jeg hadde også en svært hyggelig sjef på jobbintervju, men etter jeg begynte i jobb ser jeg vedkommende kanskje 2-3 ganger i halvåret 🙃 ble mottatt svært godt av kolleger i motsetning til deg dog, og har skjønt at et så godt arbeidsmiljø ikke vokser på trær. Så vil helst ikke bytte denne trivselen mot ny lukrativ jobb!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #5 Skrevet 29. juni 2018 Jeg opplevde lignende i en midlertidig stilling jeg var i. Ble overlatt til meg selv fra dag én, selv om jeg var nyutdannet og ikke hadde fått opplæring/blitt kjent med rutinene på den arbeidsplassen. Skjønte rimelig tidlig at jeg ikke ville få noe videre arbeidsforhold der etter kontrakten løp ut, fordi jeg slet med å komme inn i arbeidsmiljøet (de andre så vel ikke noe poeng i å knytte relasjon til en midlertidig ansatt), som førte til at jeg slet med å gjøre en god jobb fordi jeg var veldig usikker på hva jeg egentlig skulle gjøre. Jeg måtte be folk om å vise meg ting underveis, men når jeg gjorde det ble de alltid irriterte og ba meg spørre noen andre, som ba meg spørre noen andre, og så videre. Hver dag gikk jeg hjem og følte meg udugelig. Lederen min tok opp mot slutten av arbeidsperioden at jeg var for passiv, og at hvis jeg ønsket å jobbe i det yrket, så måtte jeg være mer "på". Fikk aldri noen tilbakemeldinger på jobben jeg gjorde før det. Gjorde meg egentlig ingenting, for jeg hadde ikke noe lyst til å jobbe der videre, rett og slett. Men jeg ble litt paff og usikker av at han insinuerte at jeg burde omskolere meg til et annet yrke. Hadde alltid visst at det var dette jeg ville, så jeg tror jeg bare hadde maks uflaks at dette ble min første arbeidsplass. Fikk jobb i en annen bedrift (samme yrke) kort tid etterpå, og ble tatt kjempegodt imot - fikk to dager med grundig opplæring i både verktøy og bedriftens visjoner og arbeidsmetoder, fikk omvisning og hilse på absolutt alle kolleger (ble ikke introdusert til en sjel når jeg startet i den første jobben), og lederen min var en kjempetravel type, men var tydelig på at jeg alltid kunne spørre om alt jeg lurte på, og han var alltid veldig behjelpelig når jeg gjorde det. Fikk aldri inntrykk av at noen der mente jeg ikke var egnet for det yrket. Jobbet der i et halvt års vikariat, og trivdes kjempegodt - savner den plassen enormt mye, selv om jeg i dag har en større stilling i en ny bedrift som jeg også trives godt i (fremdeles i samme yrke). Anonymkode: d30b4...ce1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 On 6/28/2018 at 6:53 AM, AnonymBruker said: Jeg begynte i ny jobb forrige uke og jeg synes det er utrolig vanskelig. Jeg vet at det pleier å være vanskelig og utfordrende når man begynner i en helt ny jobb, men sånn som dette har jeg aldri opplevd. Første dagen min forrige uke ble jeg rett og slett kastet rett inn i det og overlatt til meg selv. Jeg har ingen kjennskap til de nye systemene og det er helt krise om jeg gjør noe feil. Min opplæringsansvarlig viser meg ting en gang også går han fra meg for å jobbe selv. Jeg sitter rett og slett helt alene og skjønner omtrent ingenting. Har spurt han om ting når jeg sitter fast og fått til svar at "dette gikk vi gjennom i går, husker du ikke?". Vi "går" gjennom omtrent 10 ulike ting hver dag og jeg husker ikke alt når jeg er såpass ny. Det virker også som de andre blir irriterte om jeg spør dem om hjelp. jeg har blitt tatt imot på en veldig dårlig måte og det er ingen som kommer bort til meg og spør hvordan det går etc. (Som i alle fall jeg mener man burde gjøre med nye kollegaer i en så liten avdeling). Jeg er en utadvendt og sosial person og prøver å ta kontakt, men får liksom ikke så mye respons tilbake. De snakker veldig mye med hverandre da.. Inntrykket av sjefen min under intervjuprosessen var at vedkommende var en skikkelig hyggelig og grei person, men nå snakker sjefen min knapt med meg og virker konstant irritert. Grunnen til at jeg skiftet jobb var fordi nåværende jobb var mer relevant i forhold til min utdanning og høyere lønn. Jeg lurer på om noen har vært borti lignende før og hva dere gjorde? Skal ha et møte med sjefen, men om det ikke blir bedre, bør jeg holde ut prøvetiden eller bare slutte før det? Jeg kan få jobb et annet sted midlertidig om jeg sier opp denne. Anonymkode: b273a...6e4 For det første er det ingen som er ferdig utlært på 1 uke. Som ny på en arbeidsplass er det mye å sette seg inn i. Alle har vært der men noen som har vært der lenge og ser ut til å mestre jobben godt, kan se ut til å ha "glemt" hvordan det var. Prøv å senke skuldrene, ikke stress for mye - ting tar tid. Jeg er mopp og når jeg kommer til nye kontorplasser eller andre steder jeg ikke har vært på, føler jeg meg teit udugelig med mer og den lave selvfølelsen min kommer fram. MEN når det er gjennomført og jobben er gjort kan jeg puste lettet ut for at jeg overlevde. Som regle går det bedre enn jeg først tenker. Når det kommer til ting dere går igjennom av nye ting forsøk å skrive ned. Hvis magefølelsen og stresset fortsatt er der så ville jeg ha skifta jobb. Det tar tid å komme inn i en ny "flokk". Man er ikke nødvendigvis ubetydningsfull. Sjefen din kan være stresset med sine arbeidsoppgaver. Kan du spørre vedkommende om å få et møte med vedkommende, hvilket tidspunkt som passer og notere ned det du ønsker å ta opp med vedkommende. Lykke til! Hilsen ung og usikker selv:) Anonymkode: bb3f2...46e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 https://helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helse-og-jobb/arbeidsmiljo-og-psykisk-helse#Hjelp-kollegaer-som-ikke-har-det-bra Anonymkode: bb3f2...46e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 https://www.dynamicpeople.no/torr-du-ikke-soke-jobben/ Anonymkode: bb3f2...46e
FrodeF Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 Når du blir usikker på hvordan noe skal gjøres er det bare å sjekke notatene du tok ifm opplæringen. Ikke noe problem å lære 10 ulike ting om dagen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå