AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Sønnen min på 9 år ble skikkelig solbrent etter bading i dag. Smurte han og søsteren med solfaktor 50 flere ganger i løpet av dagen. Ved leggetid oppdaget vi at nesten hele ryggen var rød, og han merket at den var ekstra varm og kjente litt svie. Han har rødt hår og ekstra lys hud, så jeg smører han alltid flere ganger når vi er på stranden etc. Nå føler meg som en elendig mor, har dårlig samvittighet og er redd at han vil få konsekvenser som hudkreft senere i livet. Han har aldri blitt solbrent før, fordi jeg som sagt har vært obs pga hår- og hudfargen hans, og da han var yngre brukte jeg også slike uv-t-skjorter for ekstra beskyttelse -men det vil han ikke bruke lenger. Lurer på om jeg bare burde si at fra nå av får han ikke være med stranda uten en slik t-skjorte. Men hvor ille er dette i forhold til konsekvenser senere i livet? Anonymkode: 870d4...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Det er det vel ingen som kan svare på. Vi hadde også et uhell slik i syden. Smurte niåringen og meg selv like ofte, og hadde en annen krem i ansiktet. Vi ble så solbrente at det var forferdelig! Solkremen (som var innkjøpt på apotek i Norge) virket rett og slett ikke. Den i ansiktet virket som bare det, og vi fikk ikke farge engang. Så det var en skikkelig skrekkopplevelse at man ikke alltid kan stole på solkremen. (Nå har jeg alltid tre forskjellige og bytter på for sikkerhets skyld) I vår familie er det føflekkreft, så det er en vond følelse å vite at jeg kanskje har påvirket dette negativt. Men ingenting å gjøre noe med, annet enn å passe på videre fremover. Anonymkode: ec07d...c39
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det vel ingen som kan svare på. Vi hadde også et uhell slik i syden. Smurte niåringen og meg selv like ofte, og hadde en annen krem i ansiktet. Vi ble så solbrente at det var forferdelig! Solkremen (som var innkjøpt på apotek i Norge) virket rett og slett ikke. Den i ansiktet virket som bare det, og vi fikk ikke farge engang. Så det var en skikkelig skrekkopplevelse at man ikke alltid kan stole på solkremen. (Nå har jeg alltid tre forskjellige og bytter på for sikkerhets skyld) I vår familie er det føflekkreft, så det er en vond følelse å vite at jeg kanskje har påvirket dette negativt. Men ingenting å gjøre noe med, annet enn å passe på videre fremover. Anonymkode: ec07d...c39 Er en ekkel følelse ja, selv om det kanskje virker litt hysterisk her svart på hvitt. Ingen i min slekt har hatt føflekkreft, så vidt jeg vet. Men det er vel ikke kun arv som spiller inn ved kreft. Anonymkode: 870d4...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Vi opplevde en gang at ungene til en familie vi reiste sammen med ble skikkelig solbrente, til tross for at de ble smurt med samme faktor og omtrent like ofte som mine barn. Det var en solkrem moren deres hadde kjøpt fra herbalife, mens mine ble smurt med en fra la roche. Så jeg er ganske sikker på at ikke alle solkremer er like gode ja. Anonymkode: 9e1c0...ca8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi opplevde en gang at ungene til en familie vi reiste sammen med ble skikkelig solbrente, til tross for at de ble smurt med samme faktor og omtrent like ofte som mine barn. Det var en solkrem moren deres hadde kjøpt fra herbalife, mens mine ble smurt med en fra la roche. Så jeg er ganske sikker på at ikke alle solkremer er like gode ja. Anonymkode: 9e1c0...ca8 Vi brukte Nivea, sønnen min smurte jeg oftere enn datteren min siden han har lysere hud og rødt hår. Likevel ble altså han solbrent, mens datteren min(som har mellomblondt hår) fikk en fin brunfarge. Anonymkode: 870d4...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 Hvis det er noen trøst, har jeg blitt skikkelig solbrent veldig mange ganger som barn, og min far også hele livet (til syden da faktor fem var det sterkeste som fantes feks, eller bare den første varme dagen på badeplassen). Jeg husker at jeg måtte gå med store, langermede hvite skjorter og solhatt i barnehagen mang en gang (etter skaden var skjedd), og senere ville jeg så gjerne bli brun, og stekte meg rød med vilje. En gang (det var utilsiktet da, type fjelltur) hadde jeg blemmer i ansiktet (annengradsfirbrenning?). Har ingen (synlige) hudskader, og ikke føflekkreft i familien, selvom mange er solsensitive. Det ene barnet mitt har blitt solbrent flekkvis eller på hele ryggen mer en en gang, selvom jeg er ganske hysterisk på solkremen. De andre barna blir aldri brent, og kan smøres om morgenen og det er det. Poenget mit er: det er vanlig, det er kjipt, men høyst sannsynlig ikke farlig og ikke bekymre deg for én enkelt gang. Sånt skjer. Så har du en erfaring å vise til når de senere nekter å bli smurt. Anonymkode: 60fc8...838 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi brukte Nivea, sønnen min smurte jeg oftere enn datteren min siden han har lysere hud og rødt hår. Likevel ble altså han solbrent, mens datteren min(som har mellomblondt hår) fikk en fin brunfarge. Anonymkode: 870d4...8b9 Jeg har lysblonde unger med blek hud og de vi reiste med sine unger var mørkere enn mine både i hår og hud. Så her var det helt klart solkremen som var forskjellen. De byttet ut solkremen etter denne første dagen og da gikk det bra etterpå. Det er jo vanskelig dette. Jeg har brukt mye solfaktorklær på mine barn. Selv etter at de ble nokså store og jeg har måttet betale en del for solfaktortrøyer fra surfemerker. Og prøver å ikke stole for mye på vannfastheten til solkremen. Passer også på at de også sitter en del i skyggen. Men det har jo hendt hos oss også at vi ikke har vært flinke nok, selv om vi har unngått virkelig vonde solforbrenninger. Når og hvor ble solkremen innkjøpt? Jeg kjøper ikke solkrem som står ute i stativ i syden og bruker ikke solkrem som har stått lenge i skapet hjemme. De taper seg etterhvert nemlig. Anonymkode: 9e1c0...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 Jeg ville helt klart insistert på UV-skjorte/shorts, ev. draktene med halvlangt erme og ben, spesielt når han har en lys, lettbent hudtype. Nå har han kjent hvor ubehagelig det er å bli brent, så kanskje enklere å få ham til å ta det på. Mine unger tåler sol ganske godt, ene er halvt arabisk, men jeg tar likevel på UV-klær i sterk sol, selv i Norge. Vi skal til Sommarland snart, da vet de at det er UV tøy som gjelder, i hvert fall midt på dagen, ellers må vi smøre hele kroppen hele tiden, og det synes de er kjedelig. Selv blir jeg brent selv med faktor 50, så har kjøpt UV-skjorte til meg selv også. Jeg vet mange insisterer på at de er sååå ubehagelige, men det merker jeg ikke noe til i hvert fall. Deilig å kunne herje i bassenget uten å bekymre meg for å bli brent (må selvfølgelig passe på ansikt og ben). Frem til de blir store er huden deres mitt ansvar og jeg vil helst sende dem ut i verden med minst mulig skade (det vil vel alle), for sjansen for at de kanskje slurver noen år etter det mens de er unge og usårbarlige er ganske stor (selv om man alltid kan håpe at moderlige advarsler har hjulpet litt). Sannsynligheten for hudkreft øker med antall skader, så det er viktig å unngå flere tilfeller. Anonymkode: 909e5...668
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #9 Skrevet 27. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lysblonde unger med blek hud og de vi reiste med sine unger var mørkere enn mine både i hår og hud. Så her var det helt klart solkremen som var forskjellen. De byttet ut solkremen etter denne første dagen og da gikk det bra etterpå. Det er jo vanskelig dette. Jeg har brukt mye solfaktorklær på mine barn. Selv etter at de ble nokså store og jeg har måttet betale en del for solfaktortrøyer fra surfemerker. Og prøver å ikke stole for mye på vannfastheten til solkremen. Passer også på at de også sitter en del i skyggen. Men det har jo hendt hos oss også at vi ikke har vært flinke nok, selv om vi har unngått virkelig vonde solforbrenninger. Når og hvor ble solkremen innkjøpt? Jeg kjøper ikke solkrem som står ute i stativ i syden og bruker ikke solkrem som har stått lenge i skapet hjemme. De taper seg etterhvert nemlig. Anonymkode: 9e1c0...ca8 Solkremen ble kjøpt her i Norge i mai en gang. Samme type solkrem jeg har brukt på ungene i flere år uten problemer. Anonymkode: 870d4...8b9
Gjest BearMama Skrevet 28. juni 2018 #10 Skrevet 28. juni 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min på 9 år ble skikkelig solbrent etter bading i dag. Smurte han og søsteren med solfaktor 50 flere ganger i løpet av dagen. Ved leggetid oppdaget vi at nesten hele ryggen var rød, og han merket at den var ekstra varm og kjente litt svie. Han har rødt hår og ekstra lys hud, så jeg smører han alltid flere ganger når vi er på stranden etc. Nå føler meg som en elendig mor, har dårlig samvittighet og er redd at han vil få konsekvenser som hudkreft senere i livet. Han har aldri blitt solbrent før, fordi jeg som sagt har vært obs pga hår- og hudfargen hans, og da han var yngre brukte jeg også slike uv-t-skjorter for ekstra beskyttelse -men det vil han ikke bruke lenger. Lurer på om jeg bare burde si at fra nå av får han ikke være med stranda uten en slik t-skjorte. Men hvor ille er dette i forhold til konsekvenser senere i livet? Anonymkode: 870d4...8b9 Puuust! Sjansen for at noen i det hele tatt får hudkreft fordi de blir solbrent et par ganger i livet er usannsynlig liten. Da hadde nok de fleste nordmenn hatt hudkreft. Noen er ekstra disponibel for det, noen er mer utsatt om de går år etter år uten å være flink å beskytte seg og noen får hudkreft uansett hvor mye forebyggende tiltak de tar. Så lenge dere smører ungen med 50 solfaktor og er flink(noe dere er siden dette et første gang i hans 9 år gamle liv han har blitt solbrent) så må du innse at shit happens av og til uten at det betyr at du har sviktet som mor 😉 Det mange glemmer er at vannet reflekterer solen så man er ekstra utsatt uti vannet. Siden han er rødhåret blir han lettere brent. Og vi har hatt en ekstrem varme og mer sol en vi er vant med. Løsning er at når han er i vannet så har han på seg uv genser. På land smøres han ekstra og ha gjerne en parasoll eller noe slik at han kan sitte litt i skyggen de minuttene en 9 åring sittet på land og slapper av 😅 Endret 28. juni 2018 av BearMama
Ulrikke Skrevet 28. juni 2018 #11 Skrevet 28. juni 2018 Jeg har en lyshåret datter som også har vært veldig ømfintlig for sol. Nå er hun tre år eldre enn din sønn, men ja, vi har hatt noen runder med røde skuldre til tross for iherdig smøring. Kanskje en eller to i året, liksom... For noen uker siden kjøpte jeg Soltan sin faktor 30 "once" eller noe sånt, for Kids, altså ekstra vannfast. Den skal holde i 8 timer (ikke fullt så lenge med bading da), så jeg tenkte at den ihvertfall burde holde bedre enn noen av de andre "vanlige" vannfaste. Selv om jeg smurte på nytt med den etter bading ble hun solbrent på skuldrene. På henne funket den altså dårligere enn Piz Buin allergy sin faktor 15. Den har hun nemlig brukt mye fordi den funker for soleksemet hun har en tendens til å få. Jeg vet at det ikke er dobbel beskyttelse selv om faktor er doblet, men jeg synes allikevel det er rart at en krem med faktor 30 beskytter dårligere enn en med faktor 15.... Viser bare at det er variasjon! Her er det faktisk litt ulumskheter i familien.... Faren hennes har fjernet noen føflekker som var skumle, og bestefaren har hudkreft (men den ABSOLUTT minst farlige typen, den du dør med og ikke av, står stille, husker ikke hva den heter). Derfor er jeg VELDIG påpasselig til vanlig, men ja, uhell har skjedd. Da jeg var barn hadde jeg episoder hvor jeg var så solbrent på ryggen at det gjorde vondt å røre på seg, DER har hun ikke vært.... Om dette var første gangen han er rød, med sin hudtype, så har du vært kjempeflink fram til nå! Og denne ene gangen utgjør ingen katastrofe! Men om han leker lenge i vannkanten osv kan det nok være lurt med UV-skjorte ja! 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Jeg har lest at man bør ikke bruke faktor 50 pga huden blir svidd under solkremen. Bruk heller faktor 30 og smør hyppigere. Vil han ikke bruke uv-drakt så kan han bruke ei tskjorte til solbrentheten går over. Ellers kan det være lurt å unngå solen når den er på sitt sterkeste, mellom klokka 12-15. Anonymkode: bc931...976
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 Det er neppe mye skade skjedd av å bli brent 1 gang, ble du virkelig aldri solbrent som barn selv? Vi som var barn før det var vanlig å bruke solfaktor burde jo knapt vært i live i dag sånn som du tenker nå. Det er stadig eksponering og solskade som er farlig. Det er de som stadig steker seg i sola, tar solarium osv. som er mest utsatt for skader/kreft. Det mange gjør feil er at de ikke bruker nok solkrem når de smører. Faktor 30 holder lenge, men bruk en god håndfull hver gang. Og om han bader mye så pass på at den er vannfast. Kjøp også ny krem hvert år, og hold kremen unna solsteken. Og når han er på land så be han ta på en t-skjorte. Dere kan også passe på å ta pauser fra sol og bading i akkurat de timene strålingen er sterkest. Både jeg og mine barn har lys hud og tåler sol dårlig, men vi/de er bare blitt brent hvis vi glemmer å smøre, eller ikke smører ofte nok. Smører vi etter hvert bad så går det helt fint. Anonymkode: ab996...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #14 Skrevet 28. juni 2018 Vi har brukt La Roche-Posay faktor 50 og har brukt i mange år på mine barn, begge er lyse/rødlig hår og blek hud, aldri vært brente. Anonymkode: 4b6ef...288
Gjest BearMama Skrevet 28. juni 2018 #15 Skrevet 28. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt La Roche-Posay faktor 50 og har brukt i mange år på mine barn, begge er lyse/rødlig hår og blek hud, aldri vært brente. Anonymkode: 4b6ef...288 Bruker samme. Utrolig fornøyd!
Gjest Dorey Skrevet 28. juni 2018 #16 Skrevet 28. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at man bør ikke bruke faktor 50 pga huden blir svidd under solkremen. Anonymkode: bc931...976 Kilde?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #17 Skrevet 28. juni 2018 Smør med aftersun og be han holde seg i skyggen til huden blir bra igjen. Ellers blir det bare mye verre. Hvis han ikke vil gå med UV-skjorte kan han jo bruke vanlig t-skjorte og solkrem under. Det er da vel akseptabelt å ha på t-skjorte fordi du er brent? Mange bader da med det Anonymkode: 21ae3...729
Minlillelykke Skrevet 28. juni 2018 #18 Skrevet 28. juni 2018 Først, du er ingen dårlig mamma, dette kan faktisk skje hvem som helst❤️ Så, jeg ville nok brukt uv tøy og solkrem med fysisk filter. Den legger seg som ett hvitt lag utenpå huden. Fått anbefalt den fra la roche posay til mine som små barn. Eldste på 3 trenger ikke slik lenger, men minsten må bruke den en stund til. Vedt ett forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå