AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Vurderer å starte på medisin til høsten men da er jeg ikke ferdig før jeg er 29 år.. Er det "for gammelt"? Har fra før en bachelor og studerer master nå. Anonymkode: d3df9...b84
Gjest ompalompa24 Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Trodde du mente at du begynte da du var 29, og til og med da ville jeg ikke sagt du var for gammel. Kjør på!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 Ha, nei! Er selv 30 og vurderer å starte til høsten. Anonymkode: 86beb...55b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Hvorfor skal alle på død og liv bli leger? Lykke til med alt for mye ansvar, søvnløse netter, og konstant dårlig samvittighet. Og hva når dere får barn? Dere vil jobbe så mye at dere så å si aldri ser deres barn.. Jeg har 2 venninner som er utdannet leger, og begge to jobber med noe helt annet. Hun ene ble ingeniør, og hun andre startet for seg selv innen eiendom fordi de hater jobben. Håper dere velger utdanningen av interesse og ikke annet Anonymkode: d5fa8...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 Haha. Nei selvfølgelig ikke. Jeg startet da jeg var 28. Hadde også en master, det er mange av oss! Men før du begynner så tenk nøye gjennom valget, det er så mye hardere studie enn jeg kunne sett for meg før jeg startet. Masteroppgaven husker jeg som er morsom lek. De to første årene er nesten utelukkende pugging og veldig få elsker det de holder på med der og da. De spennende årene kommer fra og med 3.klasse. Lykke til! Anonymkode: 10106...25a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 Nei, kjenner en som omskolerte seg til lege da hun var 40. Stortrives. Anonymkode: c3e60...8c6 2
Kontormus Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 "Høystatus". Derfor. Og vi får en gjeng leger med null interesse for hva de driver med. Eller, de beste får jobb - de andre ikke. I hvertfall ikke de de vil ha. Den tendensen synes allerede.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal alle på død og liv bli leger? Lykke til med alt for mye ansvar, søvnløse netter, og konstant dårlig samvittighet. Og hva når dere får barn? Dere vil jobbe så mye at dere så å si aldri ser deres barn.. Jeg har 2 venninner som er utdannet leger, og begge to jobber med noe helt annet. Hun ene ble ingeniør, og hun andre startet for seg selv innen eiendom fordi de hater jobben. Håper dere velger utdanningen av interesse og ikke annet Anonymkode: d5fa8...a3a Det er mange måter å få det til å fungere på. At det er vanskelig er ingen hemlighet og skal man ha barn er man helt avhengig av en mann/kone som ikke jobber turnus. Eventuelt en fast barnevakt/besteforeldre i nærheten. Det er også mange fordeler ved arbeidet, som at når man har friperiode så kan man ta mer av ansvaret hjemme. Hva med de som jobber på Nordsjøen? Det også er en livsstil. Dessuten er det flere spesialiseringer å velge i. Vil man ha en litt mer rolig hverdag så er radiologi noe å vurdere. Alle må ikke være kardiologer eller gastrokirurger. men jeg er enig i poenget ditt, det er ikke en livsstil som er for alle. Anonymkode: 10106...25a 2
Serafin Skrevet 28. juni 2018 #9 Skrevet 28. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vurderer å starte på medisin til høsten men da er jeg ikke ferdig før jeg er 29 år.. Er det "for gammelt"? Har fra før en bachelor og studerer master nå. Anonymkode: d3df9...b84 Nei! På et studium som medisinstudiet er det bare en fordel å være litt eldre og moden når man studerer medisin. Jeg mener at medisinstudiet er såpass langt og det er bare en fordel å ha litt livserfaring med seg i bagasjen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #10 Skrevet 28. juni 2018 Jeg hadde vært glad for å ha en fastlege som hadde gjort litt andre ting før i allefall. Og ser for meg at litt edre studenter blir smartere på det de studerer/lærer seg fordi folk er -ja, mer seriøse, har blitt mer reflekterende i tankene og henger vel ikke like mye på studentkroa. Så jo, det å møte noen med mer livserfaring enn de som starta rett etter vgs. det hadde jeg satt pris på flere akademia yrker i hvertfall! Anonymkode: 4102e...5f6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Det folk sier over her om å ha litt livserfaring i bagasjen gjør studiet litt annerledes. Veldig få av oss rundt 30+ drikker, mange har barn og er mestere i å lese gjevnt og trutt. Det handler ikke om å «bare» bestå en eksamen, men å bli en god lege og være trygg i at man kan stoffet. Synes ikke dette studiet passer om man er skippertaksstudent. Livet er sjelden svart og hvitt, jeg har en helt annen respekt for pasienten i dag enn da jeg var 20 år for å si det sånn. Fordi det er mye dømmende folk, også på medisinstudiet. Skal ikke dra alle under en kam fordi noen 19 åringer er så sabla gode i faget at jeg blir imponert. Likevel er livserfaring gull å ha. Anonymkode: 10106...25a
Gjest studentmammaen Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal alle på død og liv bli leger? Lykke til med alt for mye ansvar, søvnløse netter, og konstant dårlig samvittighet. Og hva når dere får barn? Dere vil jobbe så mye at dere så å si aldri ser deres barn.. Jeg har 2 venninner som er utdannet leger, og begge to jobber med noe helt annet. Hun ene ble ingeniør, og hun andre startet for seg selv innen eiendom fordi de hater jobben. Håper dere velger utdanningen av interesse og ikke annet Anonymkode: d5fa8...a3a Hvordan er det du svarer ? Jeg vet om leger som ikke jobber så mye også.
Gjest studentmammaen Skrevet 28. juni 2018 #14 Skrevet 28. juni 2018 Men en ting du må huske er at Lånekassen bare dekker 8 år utdanning. Det er litt dumt i dittt tilfelle..
missmcbeal Skrevet 3. juli 2018 #15 Skrevet 3. juli 2018 Du er ikke for gammel, men er du allerede på 4 året med utdanning med støtte fra Lånekassen, har du bare 4 år igjen med studielån. Legestudiene er vel 6,5 år? Så da må du finansiere 2,5 studieår selv. Det kan gå om du er flink til å spare og jobber, men det krever god planlegging. Jeg har selv brukt opp mine låneår no, og skal finansiere siste året på ny bachelor selv. 1 år går greitt for min del, 2,5 år hadde blitt vanskelig. Men nå begynte jeg planleggingen kun for 1 år siden.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #16 Skrevet 3. juli 2018 En av mine tidligere sjefer som har den beste, var ferdig utdannet som 51. Fantastisk dame med brennnede engasjement Anonymkode: 190d8...6b4
Oddy Skrevet 3. juli 2018 #17 Skrevet 3. juli 2018 På 28.6.2018 den 0.30, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal alle på død og liv bli leger? Lykke til med alt for mye ansvar, søvnløse netter, og konstant dårlig samvittighet. Og hva når dere får barn? Dere vil jobbe så mye at dere så å si aldri ser deres barn.. Jeg har 2 venninner som er utdannet leger, og begge to jobber med noe helt annet. Hun ene ble ingeniør, og hun andre startet for seg selv innen eiendom fordi de hater jobben. Håper dere velger utdanningen av interesse og ikke annet Anonymkode: d5fa8...a3a vedkommende spurte om han/hun var for gammel for å bli lege. Ikke for å få din negative mening midt i fleisen. Og skjønner heller ikke hvorfor du nærmest høres frustrert ut at vedkommende vil bli lege? Vi trenger flere leger og har aldri nok. Så istedenfor være negativ, kan vi heller være positive at folk velger denne utdannelsen.
Gjest Kritt Skrevet 3. juli 2018 #18 Skrevet 3. juli 2018 På 28.6.2018 den 0.36, Kontormus skrev: "Høystatus". Derfor. Og vi får en gjeng leger med null interesse for hva de driver med. Eller, de beste får jobb - de andre ikke. I hvertfall ikke de de vil ha. Den tendensen synes allerede. Høyt henger de, men sure er de? Selv om de er faglig sterke kan de faktisk være dyktige 😉 Jeg tenker det må være veldig interessant og givende å være lege. Men hadde nok ikke egnet meg så godt, og ikke hadde jeg kommet inn heller.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #19 Skrevet 3. juli 2018 Du er ikke for gammel. Du kommer slett ikke til å være eldst på kullet ditt om du begynner som 23-24-åring, men heller et i den store hovedtyngden av studenter. Anonymkode: 2d7ba...cf4
Vannballongkrig Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 Start på medisin. Da har du i hvert fall statusgleden over å ha studert medisin. Begynn å lese i forkant. MEN: Ikke start i utlandet, med mindre du får det i et land hvor skolepenger er lave og livskostnadene lave. Da får du ikke statusbonusen, og uten tilknytning til Norge, vil du heller ikke få jobb her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå