AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Hei, som tittelen sier så ønsker jeg å høre ulempene med medisinstudiet som jeg nå vurderer til høst. Føler studiet og ikke minst selve YRKET er så romantisert på utsiden, men hvordan er det egentlig? Anonymkode: 8d3a2...df3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 ja denne kan i alle fall gi et bilde https://tidsskriftet.no/2018/06/personlige-opplevelser/fastlegeordningen-hlr-minus Anonymkode: 6fb31...733 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 Er du interessert i medisin, kropp og mennesker? Takler du liv og død? Folk som gråter, kjefter, skjeller deg ut? Liker du lange arbeidsdager? Yrket er tøft. Og lønna er dårligere enn før. Anonymkode: 0cf6e...caf
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Positive: - Utrolig mange områder, alt ettersom hvilken spesialisering du går for. - Ofte veldig meningsfylt arbeid som er med å gi folk bedre liv. - God lønn på sikt. - Varierte arbeidsdager for mange. Negative: - Potensielt stressende arbeid - Lang utdanning, spesielt om du har lyst å bli spesialist! Kan f.eks ta 12-13 år totalt før du blir kirurg. - Mye ansvar, med veldig reelle og merkbare konsekvenser. - Du møter "alt" av folk, både behagelig og veldig ubehagelige mennesker. Jeg tror personlig at legeyrket er et av de yrkene der du burde ha en viss interesse for faget og folkene du jobber med / mot. Finnes lettere samt bedre betalte yrker om du bare har lyst på pengene. Anonymkode: 9df81...b6d 1
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 Har studert medisin men synes det er veldig oppskrytt. Som utdannet lege har du latterlig mye ansvar, og du har aldri fri. Du tjener ikke bra sammenlignet med studielån osv. Jeg kjenner folk som kjenner dobbelt så mye som en lege, men halvparten så mye utdanning. Utdanning er noe helt annet enn praksis, og ofte er det mange utfordringer man møter på alene. Du må velge medisin av riktige grunner, da du kommer til å bli utbrent om du velger utdanning av feil motivasjon. Du skal faktisk jobbe med mennesker, og flere får sjokk når de er ferdige da flere går på en smell.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, som tittelen sier så ønsker jeg å høre ulempene med medisinstudiet som jeg nå vurderer til høst. Føler studiet og ikke minst selve YRKET er så romantisert på utsiden, men hvordan er det egentlig? Anonymkode: 8d3a2...df3 For mitt vedkommende? Fordi det er kjeeeeeedelig. Og alt for mye jobb. Mennesker som er syke. Mennesker som klager. Tunge studier bare for det? Nei takk. Anonymkode: 6f908...ff8 2
Serafin Skrevet 28. juni 2018 #7 Skrevet 28. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, som tittelen sier så ønsker jeg å høre ulempene med medisinstudiet som jeg nå vurderer til høst. Føler studiet og ikke minst selve YRKET er så romantisert på utsiden, men hvordan er det egentlig? Anonymkode: 8d3a2...df3 Fordi du som lege må forholde deg til vanskelige etiske dilemmaer om liv og død, du må spesielt i begynnelsen når du spesialiserer deg jobbe turnus og til ubekvmme tider (f.eks at du må si nei til sosiale ting fordi du må jobbe, av og til 19 timers vakter), du må ha kontakt med pårørende til pasienter som kan være ganske krevende og stiller deg masse spørsmål og så videre. Og da må du vite at dette er noe du virkelig brenner for og ikke bare studerer fordi det er et prestisjefull studium. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #8 Skrevet 28. juni 2018 8 timer siden, Klokkeblomst90 skrev: Har studert medisin men synes det er veldig oppskrytt. Som utdannet lege har du latterlig mye ansvar, og du har aldri fri. Du tjener ikke bra sammenlignet med studielån osv. Jeg kjenner folk som kjenner dobbelt så mye som en lege, men halvparten så mye utdanning. Utdanning er noe helt annet enn praksis, og ofte er det mange utfordringer man møter på alene. Du må velge medisin av riktige grunner, da du kommer til å bli utbrent om du velger utdanning av feil motivasjon. Du skal faktisk jobbe med mennesker, og flere får sjokk når de er ferdige da flere går på en smell. Gikk du medisinstudiet og sluttet? Anonymkode: 8b132...068
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 28. juni 2018 #9 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gikk du medisinstudiet og sluttet? Anonymkode: 8b132...068 Ja, jeg studerte medisin i 6 måneder.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #10 Skrevet 28. juni 2018 8 timer siden, Klokkeblomst90 skrev: Ja, jeg studerte medisin i 6 måneder. I Norge eller utlandet? Hva mener du med at folk får sjokk når de begynner å jobbe? Anonymkode: 43ade...7e1
Serafin Skrevet 28. juni 2018 #11 Skrevet 28. juni 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Norge eller utlandet? Hva mener du med at folk får sjokk når de begynner å jobbe? Anonymkode: 43ade...7e1 En ting er jo å studere medisin. En annen ting er jo å jobbe som lege. Det er mye ansvar og du skal treffe de riktige beslutningene. I tillegg kan du jo få klager på deg fra kollegaer, pårørende og så videre hvis de er misfornøyde. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #12 Skrevet 29. juni 2018 På 28.6.2018 den 10.25, Klokkeblomst90 skrev: Ja, jeg studerte medisin i 6 måneder. Du sluttet veldig fort da. Da var du vel ikke innom klinikken i det hele tatt før du sluttet? Anonymkode: fc2af...3aa 6
Poserose Skrevet 29. juni 2018 #13 Skrevet 29. juni 2018 Det er latterlig dårlig arbeidstider, ikke bare ift. turnus, men få fridager generelt. Vanlige arbeidstidsregler gjelder ikke for leger. Det er vanskelig å få fast jobb, noe som er stressende. Det kan føre til at du må ta kjedelige vikariater lenge. Hvis du blir gravid blir du presset til å jobbe lenger enn det som er forsvarlig for både deg og pasientene dine fordi du ikke har fast stilling og det er trusler om at du ikke får jobb igjen hvis du sykemelder deg. I tillegg er ikke lønna såå god, så du bør være genuint interessert for å gidde. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #14 Skrevet 29. juni 2018 På 28.6.2018 den 10.25, Klokkeblomst90 skrev: Ja, jeg studerte medisin i 6 måneder. Gikk du på profesjonsstudiet medisin eller tok du medisinsk grunnstudium? Anonymkode: 8b132...068
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #15 Skrevet 29. juni 2018 Om du tenker du har evner til å se mennesker på måter få klarer så kan du gjøre en forskjell. Om du er en ganske gjennomsnittlig person som er god på å pugge vil du ikke bidra mye til helsen til andre mennesker. Anonymkode: b25d8...581 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #16 Skrevet 30. juni 2018 Er man garantert jobb etter endt studie og turnusplass? Lønna er altså ikke så bra? Anonymkode: 8d3a2...df3
Serafin Skrevet 30. juni 2018 #17 Skrevet 30. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er man garantert jobb etter endt studie og turnusplass? Lønna er altså ikke så bra? Anonymkode: 8d3a2...df3 Alle mine bekjente fra legestudiet har fått seg jobb som lege. Lønna er ikke så bra i det offentlige, hvis man tenker på hvor mye ansvar for andre personer sitt liv og helse man har som lege. En LiS-lege jeg kjenner tjener ca. 800 000 (psykiatri). Han hadde lønn på 1,5 millioner kroner som fastlege. Men han byttet beite p.g.a. stor arbeidsbelastning som fastlege.
Gjest hind Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 Fordi du har lyst til å ha et privatliv og kanskje også litt fritid. Yrket har heller ikke like høy status som det en gang hadde, så du går glipp av den nesegruse respekten og beundringen legene opplevde for en generasjon siden.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #19 Skrevet 30. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er man garantert jobb etter endt studie og turnusplass? Lønna er altså ikke så bra? Anonymkode: 8d3a2...df3 Bruttolønna er som regel Ok pga mye tillegg pga ugunstige arbeidstider, overtid og arbeidstid utover vanlig arbeidsuke. Det du imidlertid egentlig må se på, for å kunne sammenligne med andre yrker, er hva lønna er for en vanlig arbeidsuke, før alle tilleggene. Har ikke tariffen i hodet nå, men en vanlig LiS tror jeg ligger rundt/under 600k. Mannen min er lege, og da han kom hjem etter helvetesnattevakter på 19 timer og var et vrak i flere dager etterpå, tenkte jeg ofte at det var overhode ikke verdt pengene. Så mye ansvar og så mye slit. Det kan være vanskelig å få turnusplass. Og etter turnus er man ikke garantert jobb nei, i alle fall ikke hvis du er kresen på hvor du vil bo og hva du vil jobbe med. Sier ikke at du ikke skal velge medisin, det er en utdanning med mange muligheter. Men du må ha en realistisk holdning til arbeidstider, arbeidspress og lønn. Spesielt det første er det lange som ikke skjønner når man velger yrke. Det virker helt kurant å jobbe turnus, og det er det kanskje en stund også, men så får man barn og tiden er ikke lenger din egen. Turnus og små barn er ikke en enkel kombinasjon. Dette gjelder selvsagt ikke bare leger. Mannen min kunne ikke jobbet som han gjør hvis ikke jeg hadde tatt desto mer ansvar på hjemmebane. Det har også stor påvirkning på min jobb. Det er verdt å tenke på. Anonymkode: 00bb0...07c 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 På 28.6.2018 den 0.25, Klokkeblomst90 skrev: Har studert medisin men synes det er veldig oppskrytt. Som utdannet lege har du latterlig mye ansvar, og du har aldri fri. Du tjener ikke bra sammenlignet med studielån osv. Jeg kjenner folk som kjenner dobbelt så mye som en lege, men halvparten så mye utdanning. Utdanning er noe helt annet enn praksis, og ofte er det mange utfordringer man møter på alene. Du må velge medisin av riktige grunner, da du kommer til å bli utbrent om du velger utdanning av feil motivasjon. Du skal faktisk jobbe med mennesker, og flere får sjokk når de er ferdige da flere går på en smell. Ser du skriver i andre tråder at du er vernepleier og nyutdannet. Så da har du ikke studert medisin. Det er noe helt annet. Jeg er lege og kjenner mange som tjener bedre enn meg. Jeg ligger på mellom 800.000-900.000 avhengig av vakter osv. Min mann tjener det dobbelte og har 3 års utdanning. Allikevel ville jeg ikke byttet da jeg trives kjempegodt med jobben min! Men til Ts, vær obs på nattjobbing, helgejobbing, travanlegg vakter hvor man sjelden får tid til å spise lunsj. Anonymkode: ecf7e...e0d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå