AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Jeg studerer et helsefag på universitet og er nettopp ferdig med 1 året. Har nylig funnet ut at jeg er gravid. Er bare ca 7 uker på vei og vi ønsker å beholde barnet. Så er det alle bekymringene når det gjelder studiene. Det kommende skoleåret er det to praksisperioder og jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Må jeg ta permisjon nå fra høsten av? Har kontaktet studiestedet mitt, men alle som skal kunne svare på disse spørsmålene har tatt ferie og nå er jeg veldig bekymret for hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og som kan fortelle meg hvordan dere løste det? Mvh bekymret student Anonymkode: ee999...f07
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Da jeg var gravid så studerte jeg til å bli sykepleier og jeg var i mitt andre år. Jeg sa i fra tidlig at jeg var gravid og snakket om valgene mine. Det ble til at jeg gikk på skolen så lenge jeg klarte og deretter ble det permisjon til babyen ble født. Senere begynte jeg på skolen igjen og tok de fagene jeg trengte.. Det ble bare til at det ble forsinkelser i studiene Anonymkode: 37c09...387
Serafin Skrevet 28. juni 2018 #3 Skrevet 28. juni 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer et helsefag på universitet og er nettopp ferdig med 1 året. Har nylig funnet ut at jeg er gravid. Er bare ca 7 uker på vei og vi ønsker å beholde barnet. Så er det alle bekymringene når det gjelder studiene. Det kommende skoleåret er det to praksisperioder og jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Må jeg ta permisjon nå fra høsten av? Har kontaktet studiestedet mitt, men alle som skal kunne svare på disse spørsmålene har tatt ferie og nå er jeg veldig bekymret for hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og som kan fortelle meg hvordan dere løste det? Mvh bekymret student Anonymkode: ee999...f07 Hei! Ja, det er bare å slappe av og puste med magen. Det kan gå veldig fint med litt planlegging og litt hjelp av andre (f.eks. familie og venner til barnepass og praktisk hjelp). Det er flere medstudenter på helsefaglig utdanning der jeg har studert som har fått både nummer en og nummer to under studiet. Dessuten så bør du ta kontakt med studentsamskipnaden samt skolen din der du studerer for tilrettelegging av studiet ditt. Husk at du har ekstra rettigheter som mor under studiet og de fleste skoler ønsker deg alt godt og vil at du skal lykkes med ditt studium. 👍 Endret 28. juni 2018 av Serafin
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #4 Skrevet 28. juni 2018 Ts her. Tusen takk for svar. Jeg prøver å puste med magen, men må innrømme at jeg er veldig bekymret for alt akkurat nå. Det er sykepleie jeg også studerer. Er sterk faglig og synes ikke at det er et fryktelig tungt studie, selv om den forrige praksisen var tøff. Neste praksis er jo i spesialisthelsetjenesten og vet ikke om det er mulig å ta den praksisen som gravid? Har hørt at det er mye tunge stell og svært syke pasienter. Har fortsatt ikke fått kontakt med noen av de som tilhører fakultetet mitt, men snakket med en generell rådgiver på skolen i dag og han rådet meg til å søke permisjon nå fra høsten av. En av mine studievenninner mente at jeg ikke trengte å ta permisjon, men at jeg kunne fortsette studiet etter at baby var født fordi hun viste av ei som hadde gjort det tidligere med en nyfødt og det gikk helt fint. Jeg skjønner vet ikke helt om jeg tror på det og om det er gjennomførbart, men ville jo være leit om jeg må søke permisjon nå fra høsten av om jeg kan fortsette. Anonymkode: ee999...f07
Gjest studentmammaen Skrevet 28. juni 2018 #5 Skrevet 28. juni 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer et helsefag på universitet og er nettopp ferdig med 1 året. Har nylig funnet ut at jeg er gravid. Er bare ca 7 uker på vei og vi ønsker å beholde barnet. Så er det alle bekymringene når det gjelder studiene. Det kommende skoleåret er det to praksisperioder og jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Må jeg ta permisjon nå fra høsten av? Har kontaktet studiestedet mitt, men alle som skal kunne svare på disse spørsmålene har tatt ferie og nå er jeg veldig bekymret for hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og som kan fortelle meg hvordan dere løste det? Mvh bekymret student Anonymkode: ee999...f07 For ALL del, vær forsiktig med å spør skolen for mye. De kan fort anta at du ikke har tro på deg selv osv osv om du viser du er bekymret. Ring heller Lånekassen
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #6 Skrevet 29. juni 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk for svar. Jeg prøver å puste med magen, men må innrømme at jeg er veldig bekymret for alt akkurat nå. Det er sykepleie jeg også studerer. Er sterk faglig og synes ikke at det er et fryktelig tungt studie, selv om den forrige praksisen var tøff. Neste praksis er jo i spesialisthelsetjenesten og vet ikke om det er mulig å ta den praksisen som gravid? Har hørt at det er mye tunge stell og svært syke pasienter. Har fortsatt ikke fått kontakt med noen av de som tilhører fakultetet mitt, men snakket med en generell rådgiver på skolen i dag og han rådet meg til å søke permisjon nå fra høsten av. En av mine studievenninner mente at jeg ikke trengte å ta permisjon, men at jeg kunne fortsette studiet etter at baby var født fordi hun viste av ei som hadde gjort det tidligere med en nyfødt og det gikk helt fint. Jeg skjønner vet ikke helt om jeg tror på det og om det er gjennomførbart, men ville jo være leit om jeg må søke permisjon nå fra høsten av om jeg kan fortsette. Anonymkode: ee999...f07 Jeg gikk i praksis på sykehuset når jeg var gravid i begynnelsen, og det var tøft fordi jeg var mye kvalm og dårlig i form. Dette er noe du må se ann, for det kommer helt ann på hvordan du føler deg. Ellers så syntes jeg at det ikke var så mye tungt stell på sykehus i forhold til sykehjem der jeg var, men det er noe de tar hensyn til Jeg sa i fra til praksisstedet og det var ikke noe problem. Min skole var hvert fall veldig behjelpelig.. Noen stopper tidligere, så det er noe du selv må se ann Anonymkode: 37c09...387
Mistymya Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 Hvis du er 7 uker på vei nå, så rekker du fint et semester til. Du ber om tilrettelegging i praksis, dersom det et behov. Det kan være hviletid, lettere tilgjengelig praksisplass/plass som er bedre egnet for gravide osv. Jeg har ikke praksis og nesten ikke oppmøte i mitt studie, men har termin i disse dager og planlegger å fortsette på studiet neste semester. Det hadde ikke gått dersom det var mye obligatorisk, og da hadde jeg tatt et halvt år og så gitt pappaen et halvt år. Noen gir pappaen hele permisjonen.
Serafin Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 (endret) På 28.6.2018 den 20.49, studentmammaen skrev: For ALL del, vær forsiktig med å spør skolen for mye. De kan fort anta at du ikke har tro på deg selv osv osv om du viser du er bekymret. Ring heller Lånekassen Det høres jo helt hakkandes feil ut. Dersom man skal få utvidete rettigheter og tilretteleggingstiltak under studiet som som gravid student må man i hvertfall ta kontakt med skolen. Det er jo ting man må søke om og skrive til skolen slik at man får innvilget sine rettigheter som gravid student. Endret 30. juni 2018 av Serafin 3
Serafin Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 (endret) På 28.6.2018 den 20.46, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk for svar. Jeg prøver å puste med magen, men må innrømme at jeg er veldig bekymret for alt akkurat nå. Det er sykepleie jeg også studerer. Er sterk faglig og synes ikke at det er et fryktelig tungt studie, selv om den forrige praksisen var tøff. Neste praksis er jo i spesialisthelsetjenesten og vet ikke om det er mulig å ta den praksisen som gravid? Har hørt at det er mye tunge stell og svært syke pasienter. Har fortsatt ikke fått kontakt med noen av de som tilhører fakultetet mitt, men snakket med en generell rådgiver på skolen i dag og han rådet meg til å søke permisjon nå fra høsten av. En av mine studievenninner mente at jeg ikke trengte å ta permisjon, men at jeg kunne fortsette studiet etter at baby var født fordi hun viste av ei som hadde gjort det tidligere med en nyfødt og det gikk helt fint. Jeg skjønner vet ikke helt om jeg tror på det og om det er gjennomførbart, men ville jo være leit om jeg må søke permisjon nå fra høsten av om jeg kan fortsette. Anonymkode: ee999...f07 Ville det ikke vært utrolig kjipt for deg å vite at du ikke fikk tid nok den første perioden i livet til ditt barn fordi du er nødt til å rekke dagvakt klokken 7 om morgene i sykehuspraksis ? Jeg vet om ei spl.student som gjorde seg ferdig med andre året og så kom babyen like etterpå om sommeren. Men uansett, det er ingen som kan gi deg en fasit. Det er ditt liv og ditt prosjekt. Du må gjøre det som føles riktig for deg. Endret 30. juni 2018 av Serafin 1
Gjest studentmammaen Skrevet 30. juni 2018 #10 Skrevet 30. juni 2018 5 minutter siden, Serafin skrev: Det høres jo helt hakkandes feil ut. Dersom man skal få utvidete rettigheter og tilretteleggingstiltak under studiet som som gravid student må man i hvertfall ta kontakt med skolen. Det er jo ting man må søke om og skrive til skolen slik at man får innvilget sine rettigheter som gravid student. Ja ,siterer til tråden min. Du kan lese hvorfor der. Vær så snill å ikke hiv deg på bølgen... Den heter tvilsmelding i permisjon.
Serafin Skrevet 30. juni 2018 #11 Skrevet 30. juni 2018 Akkurat nå, studentmammaen skrev: Ja ,siterer til tråden min. Du kan lese hvorfor der. Vær så snill å ikke hiv deg på bølgen... Den heter tvilsmelding i permisjon. ikke hiv deg på bølgen, du også. Please. 1
Gjest studentmammaen Skrevet 30. juni 2018 #12 Skrevet 30. juni 2018 Akkurat nå, Serafin skrev: ikke hiv deg på bølgen, du også. Please. Nei,bare vet man tydeligvis må være forsiktig med hva man sier til skolen.. Ikke si man er bekymret rundt graviditet f eks.
Ananas. Skrevet 30. juni 2018 #13 Skrevet 30. juni 2018 Akkurat nå, studentmammaen skrev: Nei,bare vet man tydeligvis må være forsiktig med hva man sier til skolen.. Ikke si man er bekymret rundt graviditet f eks. Ærlig talt, dette er jo det det var snakk om i går - å skille mellom helt konkrete praktiske spørsmål og å legge ut om bekymringer. TS har gjort det første, og har ingenting å frykte. TS: I de aller fleste studier med praksis finnes det måter å utsette eller fremskynde praksis på. Jeg ville forberedt meg på å følge undervisning og praksis på denne siden av jul, inntil du får noen konkrete svar fra skolen. Om du ønsker det er det jo alltids mulig å søke om permisjon fra studiene (ordinær permisjon, ikke fødselspermisjon, den vil jo komme senere), men jeg ville vel tro at du ønsker å fullføre det du klarer før babyen kommer, så lenge du er i god form. Jeg vet ikke hvor tett praksis er knyttet til fagene i sykepleierutdanningene, men vet i alle fall at en del av lærervennene mine har fått ta fag uavbrutt både før og etter fødsel, og så tatt igjen praksisen de har gått glipp av samlet senere. 1
Gjest studentmammaen Skrevet 30. juni 2018 #14 Skrevet 30. juni 2018 (endret) 8 minutter siden, Ananas. skrev: Ærlig talt, dette er jo det det var snakk om i går - å skille mellom helt konkrete praktiske spørsmål og å legge ut om bekymringer. TS har gjort det første, og har ingenting å frykte. TS: I de aller fleste studier med praksis finnes det måter å utsette eller fremskynde praksis på. Jeg ville forberedt meg på å følge undervisning og praksis på denne siden av jul, inntil du får noen konkrete svar fra skolen. Om du ønsker det er det jo alltids mulig å søke om permisjon fra studiene (ordinær permisjon, ikke fødselspermisjon, den vil jo komme senere), men jeg ville vel tro at du ønsker å fullføre det du klarer før babyen kommer, så lenge du er i god form. Jeg vet ikke hvor tett praksis er knyttet til fagene i sykepleierutdanningene, men vet i alle fall at en del av lærervennene mine har fått ta fag uavbrutt både før og etter fødsel, og så tatt igjen praksisen de har gått glipp av samlet senere. Man får ikke ta eksamen uten praksis. Hva vet du om hva jeg gjorde konkret angående spørsmålene rundt graviditet? Jeg maste nok samlet ja, men betyr det at folk skal få svare meg lite annerkjennende slik de gjorde? Ikke bland deg inn når jeg vil svare en annen da... Kjære min tid. Endret 30. juni 2018 av studentmammaen
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #15 Skrevet 30. juni 2018 På 28.6.2018 den 20.46, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk for svar. Jeg prøver å puste med magen, men må innrømme at jeg er veldig bekymret for alt akkurat nå. Det er sykepleie jeg også studerer. Er sterk faglig og synes ikke at det er et fryktelig tungt studie, selv om den forrige praksisen var tøff. Neste praksis er jo i spesialisthelsetjenesten og vet ikke om det er mulig å ta den praksisen som gravid? Har hørt at det er mye tunge stell og svært syke pasienter. Har fortsatt ikke fått kontakt med noen av de som tilhører fakultetet mitt, men snakket med en generell rådgiver på skolen i dag og han rådet meg til å søke permisjon nå fra høsten av. En av mine studievenninner mente at jeg ikke trengte å ta permisjon, men at jeg kunne fortsette studiet etter at baby var født fordi hun viste av ei som hadde gjort det tidligere med en nyfødt og det gikk helt fint. Jeg skjønner vet ikke helt om jeg tror på det og om det er gjennomførbart, men ville jo være leit om jeg må søke permisjon nå fra høsten av om jeg kan fortsette. Anonymkode: ee999...f07 Selvfølgelig kan du ta den praksisen selvom du er gravid! Vi andre jobber også som gravide i helsevesenet. Anonymkode: 580a6...50e 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #16 Skrevet 30. juni 2018 1 time siden, studentmammaen skrev: Man får ikke ta eksamen uten praksis. Hva vet du om hva jeg gjorde konkret angående spørsmålene rundt graviditet? Jeg maste nok samlet ja, men betyr det at folk skal få svare meg lite annerkjennende slik de gjorde? Ikke bland deg inn når jeg vil svare en annen da... Kjære min tid. Kanskje du bør holde deg til din egen tråd, fremfor å ødelegge denne, du avsporer jo fullstendig. TS: Du må nesten se an formen din, men jeg personlig ville prøvd å fullføre høstsemesteret, og heller ta permisjon fra jul. Blir ganske lang permisjon dersom du først skal ha gjennom hele graviditeten, også etter baby er født. Snakk med skolen, men kanskje med noen som har litt mer peiling enn han du har snakket med.. 🙂 Anonymkode: 663ea...6ce 4
Gjest studentmammaen Skrevet 30. juni 2018 #17 Skrevet 30. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du bør holde deg til din egen tråd, fremfor å ødelegge denne, du avsporer jo fullstendig. TS: Du må nesten se an formen din, men jeg personlig ville prøvd å fullføre høstsemesteret, og heller ta permisjon fra jul. Blir ganske lang permisjon dersom du først skal ha gjennom hele graviditeten, også etter baby er født. Snakk med skolen, men kanskje med noen som har litt mer peiling enn han du har snakket med.. 🙂 Anonymkode: 663ea...6ce Nå svarer jeg på det jeg ønsker..
Gjest Reputation Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 (endret) 1 time siden, studentmammaen skrev: Man får ikke ta eksamen uten praksis. Hva vet du om hva jeg gjorde konkret angående spørsmålene rundt graviditet? Jeg maste nok samlet ja, men betyr det at folk skal få svare meg lite annerkjennende slik de gjorde? Ikke bland deg inn når jeg vil svare en annen da... Kjære min tid. Dette er nettopp grunnen til at du virker kverulant og blir sett på som en kranglefant. Endret 30. juni 2018 av Reputation
Serafin Skrevet 30. juni 2018 #19 Skrevet 30. juni 2018 13 minutter siden, studentmammaen skrev: Nå svarer jeg på det jeg ønsker.. Men det handler ikke om deg i denne tråden. Så veldig fint om du kan du slutte å spore av temaet hele tiden. 2
Gjest studentmammaen Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 Jeg ville bare si ifra at hun måtte være litt forsiktig ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå