Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leter etter noen gode bøker å lese. Jeg foretrekker litt dystre romaner som the bell jar av Sylvia Plath, prozac nation av Elizabeth Wurtzel og lignende, men liker også godt bøker som tar opp dystre tema på en litt humoristisk måte, som f.eks muleum av Erlend Loe. Elsker forøvrig alt av Erlend Loe. Dog liker jeg egentlig veldig mange sjangre, og leser det meste, men er ikke så veldig glad i krimromaner. Er det noen som har noen forslag til noen bøker jeg kan lese? Gjerne ta med sjanger, og litt om hva den handler om (trenger ikke å være mer enn en setning), hvis dere vil. Tips tas imot med takk:-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Amalie Skram :) Forrådt er bra.

Anonymkode: ebb44...aca

Skrevet

Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna. Mørk og dyster og veldig morsom. Om du liker Erlend Loe, liker du sikkert ham også :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Revolutionary Road av Richard Yates. Om selvbedrag, livslede, konformitet og fasade i den amerikanske middelklassen i forstedene på 50-tallet.

Kanskje Knut Hamsuns Mysterier, om en fremmed som dukker opp i en liten by og gjør mye av seg med sin væremåte og livssyn.

Hvis du noen gang har satt dine ben innenfor et humanistisk fakultet og både elsket og hatet det: Pnin av Vladimir Nabokov. Kanskje min yndlingsroman. Full av humor og tristesse og språklig virtuositet. Fy søren, den er vakker.

Anonymkode: 2eec6...7e8

• Liker 1
Skrevet
På 27.6.2018 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Amalie Skram :) Forrådt er bra.

Anonymkode: ebb44...aca

Den har jeg hjemme, så kanskje jeg får begynne på den. Er den typisk for naturalismen? 

På 28.6.2018 den 2.04, Rumle skrev:

Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna. Mørk og dyster og veldig morsom. Om du liker Erlend Loe, liker du sikkert ham også :jepp:

Leste litt om den, og den virket som noe jeg kunne likt! Så jeg bestille den på en nettbokhandel, og gleder meg til å lese den:-)

På 29.6.2018 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Revolutionary Road av Richard Yates. Om selvbedrag, livslede, konformitet og fasade i den amerikanske middelklassen i forstedene på 50-tallet.

Kanskje Knut Hamsuns Mysterier, om en fremmed som dukker opp i en liten by og gjør mye av seg med sin væremåte og livssyn.

Hvis du noen gang har satt dine ben innenfor et humanistisk fakultet og både elsket og hatet det: Pnin av Vladimir Nabokov. Kanskje min yndlingsroman. Full av humor og tristesse og språklig virtuositet. Fy søren, den er vakker.

Anonymkode: 2eec6...7e8

Har lest Lolita av Nabokov, og likte den godt. Så da får jeg nesten sjekke ut Pnin også. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare hiver den ut der, siden jeg elsker den, så får du bestemme om du synes den er interessant: Jodens Barn bøkene (serie) første bok: Hulebjørnens Klan av Jean M. Auel. Veldig bra bøker! Handler om Cro-Magnon (usikker på skrivemåte...) jenta som vokser opp sammen med neandertalere, og hennes liv :) veldig bra! Elsker serien :) 

Anonymkode: f0229...0f3

Skrevet
29 minutter siden, aell skrev:

---

Leste litt om den, og den virket som noe jeg kunne likt! Så jeg bestille den på en nettbokhandel, og gleder meg til å lese den:-)

---

Så bra! Håper den faller i smak! :)

Pnin står på min leseliste også, etter tips i en annen tråd her inne :Nikke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DØREN AV MAGDA Zabo. :)

Anonymkode: 45f9f...15e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PARFYMEN av Patrick Süskind. Fantastisk bok, synd han har skrevet så få bøker. Men ikke se filmen, den er elendig.

Anonymkode: 59778...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Wurtzels more now again likte jeg mye bedre enn prozac. 

Anonymkode: 28b20...433

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2018 den 2.04, Rumle skrev:

Harens år er også veldig bra :)

Anonymkode: 6c101...3ca

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Harens år er også veldig bra :)

Anonymkode: 6c101...3ca

Ja? Jeg må få lest flere av ham :Nikke:

Gjest Overrasket
Skrevet

A fine balance av Rohinton Mistry. Snakker om dyster roman.

Skrevet
Akkurat nå, Overrasket skrev:

A fine balance av Rohinton Mistry. Snakker om dyster roman.

Ja, den er helt fantastisk!

A prayer for Owen Meany av John Irving også. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Rumle said:

Ja, den er helt fantastisk!

A prayer for Owen Meany av John Irving også. 

Den er fantastisk, men den ødelegger et lite hjørne av sjelen din for alltid.

Endret av Overrasket
Skrevet

Catcher in the rye

Skrevet

Napolikvartetten av Elena Ferrante. Oppvekstroman fra Italia. Må leses kronologisk, første bok heter Min brilliante venninne. Første bok handler om barndom og tidlig ungdomsår for to venninner, og deres familie og naboer.  Bøkene starter når jentene er 5-6 år og i slutten av bok 4 er de i midten av 60 årene. Fantastiske bøker! 

Skrevet

Du er så lys, av Tore Renberg er kanskje noe for deg 🙂

Og så bør du sjekke ut Marit Eikemo sine romaner, hun skriver høyst humoristisk om ganske så aktuelle tema. Veldig bra språk, utrolig formuleringsevne... Og skikkelig underholdende samtidig som det ikke bare blir fasete. I tillegg er bøkene hennes lettleste.. Hun har blitt en av mine klare favoritter den siste tiden 🙂

Gjest Husmusa70
Skrevet

En litt dyster bok som de har laget film av nå er The Immortal Life of Henrietta Lacks. Jeg kan ikke forklare hva den er om, man må nesten lese det selv. Det er ikke en skjønnlitterær bok men en historie om en kvinne som ble et objekt i medisinsk forskning. Ja ikke henne da, men cellene hennes, og de lever visst i beste velgående enda. Og det var ikke normale celler, men kreftceller, så forskere bruker altså krefcelle-kulturen til Henrietta Lacks til all mulig slags forskning i medisin....temmelig ekkelt og dystert. Men også et godt portrett av en kvinne og en familie og den tiden og det stedet hun og de levde og lever på. Hun er død (av kreften i 1951) men noen av barna hennes lever enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...