Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg løp på trening idag så fikk jeg blå lepper, altså ikke hele men ble mørk blå rundt kanten på leppene fra munnvikene og litt bortover. Det gikk bort etter 1-2 min. Jeg følte meg helt fin, ikke svimmel eller noe, men veldig anpusten, men det gikk forholdsvis fort over det å.

Ved målinger jeg har tatt hos legen før så har jeg perfekt blodtrykk, ekg osv osv. Alt er bra. Har tatt det tidligere da jeg fikk mye hjertebank og hadde konstant høy puls, men det var bare angst. Jeg har heller ingen mangler på noe vitaminer og har ikke blodmangel, (litt usikker på sistnevnte, men føler meg jo helt fin!)

Hva kan dette være ? Er jo tegn på at jeg ikke har fått nok oxygen? Men kan dette oppstå for alle og er normalt eller burde jeg skjekke det hos legen ?  

Anonymkode: d435a...32c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tror ikke dette er noe å gå til legen med. Det gikk jo over veldig fort, og plager verken deg eller andre.

Anonymkode: 32569...35b

AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke noe som haster. Men du skulle kanskje sjekket oksygenopptaket. 

Anonymkode: 9c9a5...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare blir litt usikker, for jeg søkte litt rundt på nett og der står det at leger har svart at det kan være hjertefeil, astma osv osv... de sier forskjellig om hvor alvorlig det er, noen sier at det ikke er alvorlig, andte sier nermest at man dør om man ikke kommer seg til legen fort. -TS

Gjest LiMaSK
Skrevet

Jeg hadde nok gått til legen, bare for å få utelukket at det ikke er noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du rød/lilla tær?

Anonymkode: 8f50f...5a2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du rød/lilla tær?

Anonymkode: 8f50f...5a2

Vet ikke, har neglelakk på 😂

AnonymBruker
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 306c7...3ea

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja!

Ja at jeg burde skjekke opp ? Hvorfor isåfall ? 

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha sjekket det opp, kan tyde på for lite oksygen i blodet. 

Ta bilde hvis det skjer igjen så du kan vise til legen. 

Anonymkode: a4308...cdb

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja at jeg burde skjekke opp ? Hvorfor isåfall ? 

Fordi det indikerer at du ikke får nok oksygen og dette kan i verstefall tyde på at noe er galt med hjertet ditt. Hjertefeil/ svikt merkes ikke alltid før det blir alvorlig eller akutt. Ofte kan hjertetrøbbel mistolkes som andre ting, som trøtthet, ryggsmerter, halsbrann, tungpusthet, kvalme mm og spesielt hos kvinner. Husker du han svømmeren Alexander Dale oen som døde av hjertesvikt under konkurranse? Om du ser på opptak av han før han plutselig døde vil du se at han er kraftig blå på leppene. Dette burde blitt fanget opp. Gå til legen og få deg sjekket. Mest sansynlig feiler det deg ingenting, men det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det indikerer at du ikke får nok oksygen og dette kan i verstefall tyde på at noe er galt med hjertet ditt. Hjertefeil/ svikt merkes ikke alltid før det blir alvorlig eller akutt. Ofte kan hjertetrøbbel mistolkes som andre ting, som trøtthet, ryggsmerter, halsbrann, tungpusthet, kvalme mm og spesielt hos kvinner. Husker du han svømmeren Alexander Dale oen som døde av hjertesvikt under konkurranse? Om du ser på opptak av han før han plutselig døde vil du se at han er kraftig blå på leppene. Dette burde blitt fanget opp. Gå til legen og få deg sjekket. Mest sansynlig feiler det deg ingenting, men det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Slutt med slik skremselspropaganda! Dale Oen døde ikke under en konkurranse. Han var på treningsleir og døde i dusjen. 

Anonymkode: 5b20f...e49

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med slik skremselspropaganda! Dale Oen døde ikke under en konkurranse. Han var på treningsleir og døde i dusjen. 

Anonymkode: 5b20f...e49

Det er jo fortsatt like aktuelt. Han var blå på leppene i forkant av at han døde også dør han på treningsleir (som er like fysisk krevende som en konkurranse, så ser ikke forskjellen?) av hjertesvikt. At han ikke døde mens han var i bevegelse, men i etterkant betyr jo ikke at det ikke burde blitt fanget opp at leppene hans var blå. Han var alt for ung til å dø av hjertesvikt. Det som ble nevnt er ikke skremselspropaganda, men det som faktisk kan skje om ts har for lite oksygen i hjerte, og blå lepper KAN være et symptom på det. Det bør sjekkes opp nettopp på grunn av slike hendelser som denne til Dale Oen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Inwe skrev:

Det er jo fortsatt like aktuelt. Han var blå på leppene i forkant av at han døde også dør han på treningsleir (som er like fysisk krevende som en konkurranse, så ser ikke forskjellen?) av hjertesvikt. At han ikke døde mens han var i bevegelse, men i etterkant betyr jo ikke at det ikke burde blitt fanget opp at leppene hans var blå. Han var alt for ung til å dø av hjertesvikt. Det som ble nevnt er ikke skremselspropaganda, men det som faktisk kan skje om ts har for lite oksygen i hjerte, og blå lepper KAN være et symptom på det. Det bør sjekkes opp nettopp på grunn av slike hendelser som denne til Dale Oen. 

Han døde av hjerteinfarkt, ikke hjertesvikt. 

Anonymkode: 61b2c...98b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han døde av hjerteinfarkt, ikke hjertesvikt. 

Anonymkode: 61b2c...98b

Ok, det gjelder jo fortsatt.. han hadde symptomet blå lepper, fikk et hjerteinfarkt. Ser ikke helt hva du skal frem til her? At det ikke bør sjekkes når leppene dine blir blå på trening? Er det ikke bedre å faktisk sjekke enn at det finnes en sjanse for at er noe feil med hjertet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Inwe skrev:

Ok, det gjelder jo fortsatt.. han hadde symptomet blå lepper, fikk et hjerteinfarkt. Ser ikke helt hva du skal frem til her? At det ikke bør sjekkes når leppene dine blir blå på trening? Er det ikke bedre å faktisk sjekke enn at det finnes en sjanse for at er noe feil med hjertet. 

Jeg har lest litt på det han døde av og symptomene på det han døde av er blå lepper ved fysisk aktivitet... fordi at blodårene inn til hjertet er tette og trange og derfor får ikke kroppen nok oxygen. Jeg skal ihvertfall dra til legen med det, gidder ikke dø av hjerte infarkt fordi jeg ikke gadd å skjekke det. Tusen takk for alle svar :) så håper jeg inderlig at jeg er helt frisk 😩 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest litt på det han døde av og symptomene på det han døde av er blå lepper ved fysisk aktivitet... fordi at blodårene inn til hjertet er tette og trange og derfor får ikke kroppen nok oxygen. Jeg skal ihvertfall dra til legen med det, gidder ikke dø av hjerte infarkt fordi jeg ikke gadd å skjekke det. Tusen takk for alle svar :) så håper jeg inderlig at jeg er helt frisk 😩 

Hold oss oppdatert, lykke til 😊

Anonymkode: 38265...0e3

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold oss oppdatert, lykke til 😊

Anonymkode: 38265...0e3

Jepp, det skal jeg gjøre! Takk 🌸

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til 😊 du er sikkert helt frisk, men uansett greit å sjekke slikt.

Skrevet
På 27.6.2018 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Nei, tror ikke dette er noe å gå til legen med. Det gikk jo over veldig fort, og plager verken deg eller andre.

Anonymkode: 32569...35b

Litt merkelig  det siste du skrev. Det med at det ikke plager andre. Hvordan skulle det å være blå på leppene være til plage for andre? Kanskje jeg var litt kverulant nå, men jeg kunne ikke dy meg. 😊 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...