Gå til innhold

Samboer skal operere, rettighet fri med/uten lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer skal operere korsbånd og minisken etter en fotballskade. Jeg har en deltidsjobb hvor jeg jobber i klesbutikk 1 fredagskveld + 1 lørdag annenhver uke. Han pleier å ta vare på mini på 2 år når jeg tar disse ekstra vaktene på deltidsjobben men nå som han blir sykemeldt og blir sengeliggende en god stund fremover har jeg rett på fri med eller uten lønn eller sykemelding? 

(Jeg jobber 100% fast på dagtid + har en deltidsjobb i klesbutikk fredag + lørdag annen hver uke. Så jeg kan fint jobbe på dagen og hente/levere mini i barnehagen, men det er deltidsjobben min jeg sliter med)

Noen andre som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 812dd...518

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding har du ikke rett på, siden det ikke er DU som er syk. MEN du har rett på syk-barnepasser-dager, tror det går av samme kvote som ''sykt barn dager'' :) 

Anonymkode: 16720...43e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Sengeliggende en god stund? 

Anonymkode: 36e0b...ed9

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar :-) 

men sykt barn/barnepass gjelder bare bare for 10’dager / eller bruke sånn type egenmelding 3 ganger i året. Klesbutikken er ikke del av IR-bedrift, så har bare lov å bruke 3-4 egenmeldinger i året mener jeg.. 

Samboer blir på krykker i minst 8 uker + fysioterapi i 6 mnd ca sa legen.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut pleiepenger eller omsorgspenger eller lignende hos NAV. Kanskje noe å hente der? 

Anonymkode: 68659...689

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, hcsam skrev:

Takk for svar 🙂

men sykt barn/barnepass gjelder bare bare for 10’dager / eller bruke sånn type egenmelding 3 ganger i året. Klesbutikken er ikke del av IR-bedrift, så har bare lov å bruke 3-4 egenmeldinger i året mener jeg.. 

Samboer blir på krykker i minst 8 uker + fysioterapi i 6 mnd ca sa legen.

Men du trenger da ikke fri i 6 mnd fordi han skal ha en kneoperasjon. Det er tull og tøys. Det er bare den første stunden dette er et problem, han er ikke sengeliggende lenge slik du fremstiller det - med mindre det oppstår store komplikasjoner. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Permisjon uten lønn fra deltidsjobben? Ta det opp med sjefen så finner dere en løsning. 

Anonymkode: 13152...c59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få byttet vakter i en periode og jobbe mens poden er i bhg? 

Anonymkode: 2f464...246

• Liker 1
Skrevet

Nei, mente ikke at jeg skulle ha permisjon i 6 mnd. Men i begynnelsen rundt de to første mnd blir nok vanskelig og tungt da han trenger også pleie/tilsyn og vi har et barn på 2 år. 

Men jeg skal sjekke med NAV i morgen om jeg har rett på noe. 

Arbeidsgiver på min deltidsjobb vil nok bare oppmuntre meg til å si opp stillingen slik at hun kan gi den til sin datter... 

Skrevet

Jeg jobber allerede 100% fast på dagtid i en annen jobb + 18% deltid på klesbutikken. Så har ikke mulighet til å bytte Vakter :/ 

Skrevet

Trenger ikke være IA-bedrift for sykt-barn dager, det er en rettighet alle med omsorgsansvar for barn opp til 12 år har i arbeidsmiljøloven.

Når det er planlagt fri som her, synes jeg det er mest riktig at du ber om permisjon uten lønn eller tar ferie de par vaktene. Er ikke rett at jobben din skal plukke opp regningen for at din samboer skal ha operasjon, og du ikke klarer ordne barnepass ved besteforeldre el.l.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hcsam skrev:

Nei, mente ikke at jeg skulle ha permisjon i 6 mnd. Men i begynnelsen rundt de to første mnd blir nok vanskelig og tungt da han trenger også pleie/tilsyn og vi har et barn på 2 år. 

Arbeidsgiver på min deltidsjobb vil nok bare oppmuntre meg til å si opp stillingen slik at hun kan gi den til sin datter... 

Hvorfor trenger han pleie og tilsyn de første to månedene? Hvem har sagt det? Høres veldig merkelig ut. Har selv gjort akkurat samme operasjon - og jeg var på butikken (på krykker) dagen etterpå. Han blir ikke sengeliggende og han trenger ikke hverken pleie eller tilsyn i to måneder 😛 

• Liker 37
Skrevet

Han trenger ikke gjøre seg ufør i ukevis pga dette. Jeg vet ikke hva NAV kan gjøre. Omsorgslønn får ikke vi med kronisk syke barn engang (det er i og for seg kommunen, men likevel...) Du får bytte vakter eller be om permisjon uten lønn. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, hcsam skrev:

Dette stemmer ikke. Man blir ikke så dårlig bare av en kneoperasjon :) Første uken er ille, da går han på en del smertestillende også. Men det er viktig å røre på seg for å unngå blodpropp. Han får gips for å holde leddet stabilt, så det er ingen fare. Og en toåring klarer fint å forstå at han må hjelpe pappa litt, og at han må gå selv. Tror dere krisemaksimerer dette noe vanvittig :p 

Anonymkode: 96340...9d9

• Liker 22
Skrevet

nå er ikke alle situasjoner like, kanskje dere hae vært mer heldig. 

Men jeg kan ikke forvente at min samboer skal kunne ta seg vår 2åring Når han går på krykker og skal operere korsbånd + menisken. Vi bor også i et hus med trapper, er 20 min å gå til barnehagen. Og vi har en veldig aktiv to åring! 

Men det er nok svar nå, merker at flere av dere begynner å bli uhøffelig. Spurte bare om noen andre hadde erfaring om noen visste hvilken rettigheter jeg har. 

jeg får heller be om permisjon uten lønn! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var oppe 1 time etter operasjon i kne. Du skal opp å gå så fort som mulig. Ingen krykker heller sa ortopeden. Trente hos fysio etter en snau uke, forsiktig selvsagt. Opptrening starter rimelig fort. Men skjønner at det kan være kinkig pga barn. Men her har du nok ingen sykmeldingsgrunnlag. Som regel reiser man hjem etter operasjonen så sant ingen komplikasjoner. 

Anonymkode: a4d71...7fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan tenke meg at du kanskje trenger fri den første helga etter operasjonen, og da bruker du syk barnepasser-dager hvis du ikke har andre som kan passe toåringen. 

Anonymkode: ce10f...584

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, hcsam skrev:

Men jeg kan ikke forvente at min samboer skal kunne ta seg vår 2åring Når han går på krykker og skal operere korsbånd + menisken. Vi bor også i et hus med trapper, er 20 min å gå til barnehagen. Og vi har en veldig aktiv to åring! 

Men det er nok svar nå, merker at flere av dere begynner å bli uhøffelig. Spurte bare om noen andre hadde erfaring om noen visste hvilken rettigheter jeg har. 

Det er ingen som sier at det er enkelt å ta vare på en to-åring mens man går på krykker - det er heller ingen som sier at du ikke trenger fri en uke eller kanskje to fra kveldsjobben. Det vi sier er at dette har dere blåst veldig opp. Han er IKKE sengeliggende, det strider mot alle anbefalinger og gjør han utsatt for en rekke komplikasjoner, der i blant blodpropp. Han trenger heller over hodet ikke tilsyn, stell og pleie i to måneder. Kanskje de første to dagene hvis han tar veldig mye smertestillende, men det er også maks. Vi prøver å fortelle deg at du ikke må stresse sånn over dette, for det kommer til å gå helt fint. Samboeren din skal operere kneet, ikke hjertet. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, hcsam skrev:

Jo, han klarer helt fint å ta seg av en toåring etter den første uken. Er han ekstra dårlig trenger han kanskje en uke til. Og hvorfor nevner du barnehage? Dette gjaldt vel en helgejobb utenom din faste? 

Han blir ikke sengeliggende etter en slik operasjon. Han kommer til å ha vondt, og kommer til å slite med å bevege seg, spesielt første uken. Så er det meningen at han skal gå som normalt på krykker. En toåring trenger ikke løftes på :) Ha bleier og våtservietter klart i en kurv ved sofaen. Legg litt til rette. Så slipper du å styre bare for noen jobbvakter i helgene. Bruk syk barnepasser-dager en helg eller to, så går nok resten helt fint. 

(Jeg er alenemor og måtte operere, pga andre skader i tillegg så måtte jeg bruke rullestol, ikke krykker. Gikk kjempefint!)

Anonymkode: 96340...9d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har man rettighet til sykepenger ut over en 100% stilling? Kan det bli en problemstilling for TS?

Anonymkode: 9248f...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...