AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Hei! Jeg prøver å gå ned i vekt - og vet at jeg bør styre unna hurtigmat. Men i dag er jeg helt alene hjemme uten mann og barn, og jeg orker ikke stå på kjøkkenet hele dagen. Men jeg leste litt på pakken jeg kjøpte, og er det egentlig så ille? Altså, hvis jeg vil ha kjøttkaker en dag - hva er forskjellen på om jeg kjøper en pakke på butikken, mixer sammen en saus og koker mine egne poteter, enn om jeg kjøper en Fjordland? Noen som vet? Dette er ikke en diskusjon om Fjordland er hverken godt eller billig 😂 for det er det ikke. Men men. Anonymkode: d2704...b3f 1
Nyttig Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Verdens undergang er det ikke, så slapp av. Det tar heller ikke hele dagen å stå på kjøkkenet for å lage mat til seg selv. Sørg for å alltid ha for eks egg, cottage cheese og havregryn. Da er du safe. Egg er noe av det beste du kan spise. 1
Pringle Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 Det er ikke ille, næringsmessig. Jeg tror det inneholder en del mer salt enn det du kan slippe unna med om du lager fra bunnen. Helt enig i at Fjordland verken er billig eller særlig spennende. Det som er interessant, er kanskje: hvordan kan du lage kjappe enkle middager til bare deg? 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Fjordland er helt grei mat men ofte litt mye salt. Porsjonsmaten de får fra kommunekjøkkenet er ofte mindre delikat enn hva fjordland er. Blir ofte slike på kveldsvakter. Anonymkode: e704c...566 4
kikkana Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, Pringle skrev: Det er ikke ille, næringsmessig. Jeg tror det inneholder en del mer salt enn det du kan slippe unna med om du lager fra bunnen. Helt enig i at Fjordland verken er billig eller særlig spennende. Det som er interessant, er kanskje: hvordan kan du lage kjappe enkle middager til bare deg? Så vidt meg bekjent er det en myte at salt er så fryktelig skadelig. Var vel en doktor som nesten fant på dette for 40-50 år siden, elendig forskning. Bare man drikker nok vann skal det ha lite å si. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 Har ikke Fjordland litt sunnere retter også? Syns jeg så en med kylling og bønner eller hva det var. Anonymkode: 4e213...3a7 1
kikkana Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 Fjordland er jo elendig mat, gørre kjedelig. Men ikke noe værre en det man ellers kjøper i butikk. Men ikke alltid at vanlig potet kost er så mye bedre en hurtig mat bare så det er sakt. Slanking handler i høy grad om det man spiser. Unngår du prosseserte karbohydrater, går man ned selv uten å trene og uten å være sulten. Bær, grønt og noe frukt i store mengder gjør susen.
Pringle Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, kikkana skrev: Så vidt meg bekjent er det en myte at salt er så fryktelig skadelig. Var vel en doktor som nesten fant på dette for 40-50 år siden, elendig forskning. Bare man drikker nok vann skal det ha lite å si. Noen må nok være forsiktige med salt. Men det er farligere med for lite enn for mye, for de aller fleste. Jeg er personlig ikke redd for salt. Faktisk slikker jeg i meg salt flere ganger om dagen, nå som det er så varmt. Dermed klarer jeg å få i meg (og holde på) nok vann, så den drepende hodepinen fra tidligere somre er en tilbakelagt epoke. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #9 Skrevet 27. juni 2018 42 minutter siden, Nyttig skrev: Verdens undergang er det ikke, så slapp av. Det tar heller ikke hele dagen å stå på kjøkkenet for å lage mat til seg selv. Sørg for å alltid ha for eks egg, cottage cheese og havregryn. Da er du safe. Egg er noe av det beste du kan spise. HATER hater hater hater det. Syns det er grusomt begge deler Det er litt av problemet, jeg har ennå ikke funnet rask, sunn mat som også er så god at jeg faktisk blir mett. Derfor tar det ganske lang tid for meg å lage mat. Ikke er jeg noe reser på kjøkkenet heller. Jeg virkelig kan ikke fordra den typiske slanke-maten, som du nevner her 😛 Egg er jo godt, men syns ikke det er godt å sette meg ned å bare spise et kokt egg liksom. Må ha noe mer, noe middag 41 minutter siden, Pringle skrev: Det er ikke ille, næringsmessig. Jeg tror det inneholder en del mer salt enn det du kan slippe unna med om du lager fra bunnen. Helt enig i at Fjordland verken er billig eller særlig spennende. Det som er interessant, er kanskje: hvordan kan du lage kjappe enkle middager til bare deg? Nei, det er dyrt og ganske traust - men det fyller magen 😂Det siste spørsmålet ditt, er også spørsmålet mitt. Forslag mottas med takk! Anonymkode: d2704...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #10 Skrevet 27. juni 2018 Å gå i ned vekt handler om å spise mindre kalorier enn du forbruker. Så lenge du gjør det kan du spise hva du vil Anonymkode: 869bc...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #11 Skrevet 27. juni 2018 Fjordland er faktisk ikkje så gale. Det holder liv i travle folk, sjuke og pensjonistar. Grunnen til at folk ser ned på det er fordi at det er så enkelt og relativt dyrt i forhold til om du laga maten sjølv. Næringsmessig er fjordland heilt greitt. Eg bruker det sjølv i periodar med svært mykje overtid og arbeidspress rett og slett fordi eg ikkje vil gå på McDonalds, BigBite eller bestilla pizza. I periodar lagar eg masse middag og fryser ned posjonar klart til travle dagar. Det koste mindre og smake greitt. Kanskje noko for deg? Anonymkode: 9d238...625 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: HATER hater hater hater det. Syns det er grusomt begge deler Det er litt av problemet, jeg har ennå ikke funnet rask, sunn mat som også er så god at jeg faktisk blir mett. Derfor tar det ganske lang tid for meg å lage mat. Ikke er jeg noe reser på kjøkkenet heller. Jeg virkelig kan ikke fordra den typiske slanke-maten, som du nevner her 😛 Egg er jo godt, men syns ikke det er godt å sette meg ned å bare spise et kokt egg liksom. Må ha noe mer, noe middag Nei, det er dyrt og ganske traust - men det fyller magen 😂Det siste spørsmålet ditt, er også spørsmålet mitt. Forslag mottas med takk! Anonymkode: d2704...b3f Når du spiser mye drittmat med sukker og fett venner smaksløkene dine seg til at maten må smake sånn for å være god. Hadde du spist "sunt" (altså mye grønnsaker og mat laget fra bunnen av) i 3 uker hadde smaksløkene endret seg igjen og du ville syntes at vanlig mat smakte kjempegodt. Om du er overvektig så har du et matmønster som er ræva. Det er ikke slik at alle slanke lider og spiser kun ekkel mat, det handler om å venne seg til andre smaker Du må rett og slett godta at det vil smake dårligere enn du er vant til noen uker før du venner deg til det. Du må sannsynligvis også lære deg krydre mat bedre, da krydder er det som gir mat god smak. Anonymkode: e12d2...535 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du spiser mye drittmat med sukker og fett venner smaksløkene dine seg til at maten må smake sånn for å være god. Hadde du spist "sunt" (altså mye grønnsaker og mat laget fra bunnen av) i 3 uker hadde smaksløkene endret seg igjen og du ville syntes at vanlig mat smakte kjempegodt. Om du er overvektig så har du et matmønster som er ræva. Det er ikke slik at alle slanke lider og spiser kun ekkel mat, det handler om å venne seg til andre smaker Du må rett og slett godta at det vil smake dårligere enn du er vant til noen uker før du venner deg til det. Du må sannsynligvis også lære deg krydre mat bedre, da krydder er det som gir mat god smak. Anonymkode: e12d2...535 Det her er så bullshit som man får det.. Egg, cottage cheese og havregryn smaker høgg. Samme med linser og bønner. Noen ganger liker man bare ikke ting. Hva med grønnsaker ts, har du noen favoritter? Kjøtt? Kan du lage salat? Fiskemiddager er ofte enkle og kjappe. Samme med kylling Anonymkode: 59788...c5c 4
exictence Skrevet 28. juni 2018 #14 Skrevet 28. juni 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du spiser mye drittmat med sukker og fett venner smaksløkene dine seg til at maten må smake sånn for å være god. Hadde du spist "sunt" (altså mye grønnsaker og mat laget fra bunnen av) i 3 uker hadde smaksløkene endret seg igjen og du ville syntes at vanlig mat smakte kjempegodt. Om du er overvektig så har du et matmønster som er ræva. Det er ikke slik at alle slanke lider og spiser kun ekkel mat, det handler om å venne seg til andre smaker Du må rett og slett godta at det vil smake dårligere enn du er vant til noen uker før du venner deg til det. Du må sannsynligvis også lære deg krydre mat bedre, da krydder er det som gir mat god smak. Anonymkode: e12d2...535 Det er veldig sant. Man venner seg til ting, men det må du gjøre over en ganske lang periode før du venner deg til det og du faktisk liker det godt. Noen sunne ting smaker gjerne ikke så godt hvis du ikke er vant med det. Men du merker at det ligger så godt i magen, gjør så godt, at når du blir vant til dette, vil du ikke unnvære det. Du blir nesten avhengig av å spise sunt, akkurat som man blir avhengig av å spise usunt. Litt usunt er jo godt innimellom. Men så blir man ofte litt dårlig av det, spesielt kjenner man etter det og vet at det er derfor, når man er vant til at den sunne maten gjør så godt. Fjordland er kanskje ikke så ille utenom salt og kunstige emulgatorer som får det til å holde seg lenge. Og det kan være nokså ille, de tingene i seg selv. Så veldig stor forskjell på de du lager selv og de som du kjøper. Endret 28. juni 2018 av exictence
Pringle Skrevet 28. juni 2018 #15 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du spiser mye drittmat med sukker og fett venner smaksløkene dine seg til at maten må smake sånn for å være god. Hadde du spist "sunt" (altså mye grønnsaker og mat laget fra bunnen av) i 3 uker hadde smaksløkene endret seg igjen og du ville syntes at vanlig mat smakte kjempegodt. Om du er overvektig så har du et matmønster som er ræva. Det er ikke slik at alle slanke lider og spiser kun ekkel mat, det handler om å venne seg til andre smaker Du må rett og slett godta at det vil smake dårligere enn du er vant til noen uker før du venner deg til det. Du må sannsynligvis også lære deg krydre mat bedre, da krydder er det som gir mat god smak. Anonymkode: e12d2...535 Jeg er veldig enig i dette, men med visse modifikasjoner. Jeg har vokst opp med hjemmelaget mat, og jeg har opplevd at helt vanlig, hjemmelaget mat har gått fra å smake kjedelig til deilig, og junkfood fra å smake spennende og deilig, til kjedelig. Dette hadde jeg dog ikke "fått til" hvis jeg skulle ha tvunget meg selv til å spise mat jeg ikke likte og finne meg i at det smaker rævva en stund. Jeg har isteden vært nysgjerrig og åpen og tålmodig, og samtidig kritisk til alle rådene jeg har fått gjennom tidene. Grønnsaker smaker generelt nydelig når de er riktig tilberedt og spises sammen med nok fett. Helkorn har en rikere smak enn raffinert mel. Epler er ikke lenger epler for meg, jeg kjenner stor forskjell på sortene. Jeg bruker ikke mye krydder, mest bare salt og pepper.
matrobot Skrevet 28. juni 2018 #16 Skrevet 28. juni 2018 Det er helt i orden å spise Fjordland, men man må huske at de fleste ferdigmat inneholder mye salt. Salt gjør at kroppen lagrer mer vann enn den trenger - dvs man får "vannvekt" på seg. Da anbefaler jeg å ta en løpetur og svetter bort vannet før man veier seg selv 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #17 Skrevet 28. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Å gå i ned vekt handler om å spise mindre kalorier enn du forbruker. Så lenge du gjør det kan du spise hva du vil Anonymkode: 869bc...2d8 Det er det ikke alltid ,jeg kan spise 2000-2500 kalorier av lavkarbo og gå ned ,vis jeg begynner å spise 1200 kalorier men det er brød og poteter i det kostholdet ,eser jeg ut med en gang ,spesielt over magen. Anonymkode: 5883b...ab6 2
Pringle Skrevet 28. juni 2018 #18 Skrevet 28. juni 2018 25 minutter siden, matrobot skrev: Det er helt i orden å spise Fjordland, men man må huske at de fleste ferdigmat inneholder mye salt. Salt gjør at kroppen lagrer mer vann enn den trenger - dvs man får "vannvekt" på seg. Da anbefaler jeg å ta en løpetur og svetter bort vannet før man veier seg selv Eller man kan bare ta høyde for at vannvekt kommer og går. 4
matrobot Skrevet 28. juni 2018 #19 Skrevet 28. juni 2018 Akkurat nå, Pringle skrev: Eller man kan bare ta høyde for at vannvekt kommer og går. Helt klart Jeg leste tidligere bokserne og bryterne lar være å drikke i hele dagen for å komme rett under matchvekten. Om de ikke greier det, så får de litt tid til å jogge/løpe slik at de kommer seg under grensen. Vannvekten kommer og går, som du sier
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #20 Skrevet 28. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du spiser mye drittmat med sukker og fett venner smaksløkene dine seg til at maten må smake sånn for å være god. Hadde du spist "sunt" (altså mye grønnsaker og mat laget fra bunnen av) i 3 uker hadde smaksløkene endret seg igjen og du ville syntes at vanlig mat smakte kjempegodt. Om du er overvektig så har du et matmønster som er ræva. Det er ikke slik at alle slanke lider og spiser kun ekkel mat, det handler om å venne seg til andre smaker Du må rett og slett godta at det vil smake dårligere enn du er vant til noen uker før du venner deg til det. Du må sannsynligvis også lære deg krydre mat bedre, da krydder er det som gir mat god smak. Anonymkode: e12d2...535 Haha. Jeg har spist veldig sunt lenge, men cottage cheese og havregryn er fortsatt vederstyggelig ekkelt. Er heller ikke overvektig makan til fordommsfult og usant innlegg 😛 har heller ikke sagt at all sunn mat er ekkel, langt i fra. Jeg sier at den typiske «slankematen» som havregrøt, cottage cheese, avokado osv som ALLE begynner å spise når de vil ned litt - er grusomt. Ellers takk for svar og tips! Anonymkode: d2704...b3f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå