Gå til innhold

Er det bare å kaste ut folk/tvangssalg av eierseksjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En styreleder i et sameie irriterte seg over alle røykerne som røykte der det ikke var lov og sa han ville tvangsselge eierseksjonene...

Røykerne hadde også feilparkert flere ganger...

Men har han loven i sin hånd? 

Anonymkode: 4f15c...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvilsomt

Hadde det vært min seksjon hadde jeg latt det gå til retten 

Skrevet (endret)

Ved vesentlig mislighold kan man kreve at seksjonen selges/evn. selge den på tvangssalg. Tilfeller jeg har sett er f.eks. flere tilfeller av ulovlig fremleie (borettslag), eller manglende betaling av felleskostnader. Om røyking på fellesområder faller inn under "vesentlig mislighold" er vel heller tvilsomt.

Endret av melly666
AnonymBruker
Skrevet

Det er brudd på ordensregler der sameie  har vedtatt at fellesarealer skal være røykfrie og at røyking kun skal foregå på henvist plass. 

Gjentatte brudd på ordensregler og andre saker som medfører klager fra naboer der det påvises brudd på ordensregler, der brukere tar seg til rette og parkerer på andres parkeringsplasser, der brukere stadig lemper ifra seg søppel og lager ekstra arbeid og dårlig boforhold for resten av beboere, inkl lovbrudd hvor politi etterhvert kontaktes, er alt lovlige krav til å kreve at seksjonseier må tvangsselge sin leilighet.

Gjelder dette utleiere som i tillegg ikke følger opp og har kontroll på leieboere kan leilighetene også kreves tvangssolgt. 

Det er grenser for hvor mye ståk resten av sameiet skal finne seg i.

Anonymkode: cdf86...29a

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, melly666 skrev:

Ved vesentlig mislighold kan man kreve at seksjonen selges/evn. selge den på tvangssalg. Tilfeller jeg har sett er f.eks. flere tilfeller av ulovlig fremleie (borettslag), eller manglende betaling av felleskostnader. Om røyking på fellesområder faller inn under "vesentlig mislighold" er vel heller tvilsomt.

I sameier er det da lov å leie ut sin leilighet når man vil, f.eks via Air B. eller Home Swap? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er brudd på ordensregler der sameie  har vedtatt at fellesarealer skal være røykfrie og at røyking kun skal foregå på henvist plass. 

Gjentatte brudd på ordensregler og andre saker som medfører klager fra naboer der det påvises brudd på ordensregler, der brukere tar seg til rette og parkerer på andres parkeringsplasser, der brukere stadig lemper ifra seg søppel og lager ekstra arbeid og dårlig boforhold for resten av beboere, inkl lovbrudd hvor politi etterhvert kontaktes, er alt lovlige krav til å kreve at seksjonseier må tvangsselge sin leilighet.

Gjelder dette utleiere som i tillegg ikke følger opp og har kontroll på leieboere kan leilighetene også kreves tvangssolgt. 

Det er grenser for hvor mye ståk resten av sameiet skal finne seg i.

«Gjentatte ganger»? 

1) Er det ikke krav om rask advarsel:at det sies ifra skriftlig fra Styret? 

2) Alle kan jo klage på alle..så det er vel krav om dokumentasjon før styret har solgt leiligheten til vedkommende som kastet vanlig søppel i papirsøppelet? Hvis ikke kan jo noen i styret som ikke liker en person «skape sak» mot vedkommende? 

Ved feilparkering må minstekravet til dokumentasjon være bilde med dato.

Vet om et Styre som truet en person med tvangssalg for å ha kastet søppelet i feil dunk. Men styret kunne ikke bevise at vedkommende hadde gjort det...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I sameier er det da lov å leie ut sin leilighet når man vil, f.eks via Air B. eller Home Swap? 

Det er ikke tillatt med hotelldrift i leiligheter i sameier. Leier du ut leiligheten hver eneste uke til forskjellige mennesker som deretter bryter ordensreglene fordi de bor på 'hotell' kan styret vedta tvangssalg. 

Med tillatelse til utleie i sameie betyr kun at leilighet kan utleies for langtidsutleie. Private boliger har aldri vært ment for hotelldrift. 

Håper virkelig styret går inn for tvangssalg for slike eiere som deg er umulig å ha i bygget. De tar aldri ansvar og utenlandske leietagere som kun skal bo i noen dager bryr seg aldri om ordensreglene.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Gjentatte ganger»? 

1) Er det ikke krav om rask advarsel:at det sies ifra skriftlig fra Styret? 

2) Alle kan jo klage på alle..så det er vel krav om dokumentasjon før styret har solgt leiligheten til vedkommende som kastet vanlig søppel i papirsøppelet? Hvis ikke kan jo noen i styret som ikke liker en person «skape sak» mot vedkommende? 

Ved feilparkering må minstekravet til dokumentasjon være bilde med dato.

Vet om et Styre som truet en person med tvangssalg for å ha kastet søppelet i feil dunk. Men styret kunne ikke bevise at vedkommende hadde gjort det...

Styret har nok mer dokumentasjon enn du vet. Leier du ut via airb er det ditt ansvar hva dine 'leieboere' gjør. Som eier er det du som får svi.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tillatt med hotelldrift i leiligheter i sameier. Leier du ut leiligheten hver eneste uke til forskjellige mennesker som deretter bryter ordensreglene fordi de bor på 'hotell' kan styret vedta tvangssalg. 

Med tillatelse til utleie i sameie betyr kun at leilighet kan utleies for langtidsutleie. Private boliger har aldri vært ment for hotelldrift. 

Håper virkelig styret går inn for tvangssalg for slike eiere som deg er umulig å ha i bygget. De tar aldri ansvar og utenlandske leietagere som kun skal bo i noen dager bryr seg aldri om ordensreglene.

Meg? Jeg bor ikke slik, og leier ikke ut...voldsomt til antagelser da? 🤷‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styret har nok mer dokumentasjon enn du vet. Leier du ut via airb er det ditt ansvar hva dine 'leieboere' gjør. Som eier er det du som får svi.

Du er kanskje enig i at en feilparkering må dokumenteres med et bilde med tilhørende dato/klokkeslett?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun som bor under meg røyker inne og det siver opp til meg. Stinker noe forferdelig.

Det er meget irriterende og jeg har gitt beskjed videre. 

Anonymkode: 296a7...b37

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er nedfelt i ordensregler og vedtekter, så ja.

Styret kan faktisk kreve tvangssalg av leiligheter som gjentatte ganger bryter ordensreglene. Klager på naboer kommer jo ofte av nettopp det. Som regel trenger man skriftlige klager + 3 skriftlige varsler fra styret + nødvendig bevismateriale for medhold. Spørs litt hva saken er, men feks støy, forsøpling og andre brudd på reglene.

Anonymkode: e1760...b5a

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stort sett, det var derfor jeg skrev borettslag bak i parentes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...