Gå til innhold

Tilbudstall per studium (samordna opptak)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søkertall på samordna opptak ser jeg lister over de som har fått tilbudstall per studium . For eksempel ser jeg studie som har 35 planlagte studieplasser og det er 68 søkere tilbud. Vil det si at det 68 personer som har fått tilbud ? 

Anonymkode: a8b2e...105

Skrevet

Hender de får tildelt flere studieplasser (altså universitetet får mer penger til flere plasser) men ikke så ofte det skjer vil jeg tro. Kanskje de plutselig fikk mer kapasitet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Alle studier overbooker fordi de tar hensyn til en viss frafallsprosent hvert år. 

Anonymkode: a0be4...9d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det overbookes på alle studier hvert år. Ut fra tidligere år vet man ca hvor mange som takker nei, ikke møter opp eller faller av lasset de første mnd, og legger på det antallet når man gir tilbud. På den måten er det større sjans for faktisk å ha likt antall studenter som det man ha plasser til. Men det gjør også at folk som står på venteliste og regner med å komme inn som nr 1-5 eller 10 på listen ikke kommer inn, fordi det gjerne er 200 som må si nei først. 

Anonymkode: a6228...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En digresjon, men noen ganger slår dette ganske galt ut fordi flere enn vanlig plutselig takker ja. Jeg var student for lenge siden, og begynte på et masterstudium med 120 plasser. Det året jeg begynte var vi 200 stk som hadde takket ja og som startet! :hakeslepp: Frafallet var ikke så veldig stort, heller, kanskje 10-15 stykker i løpet av de to første årene, som var den verste bøygen. Heldigvis hadde studiestedet store nok forelesningssaler til oss. Utfordringen kom da vi mot slutten av studietiden skulle få egne leseplasser, noe som var vanlig der, men det ble løst med en viss kreativitet. 

Anonymkode: eea15...4ad

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...