Gå til innhold

Fant kattunger i veien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier fant jeg kattunger i veien, bare flaks jeg ikke kjørte på de. To stk. Var på vei til butikken, så tok de med meg og dro innom veterinæren. De er ca 3 uker gamle og en gutt og en jente. Kjøpte morsmelk erstatning og flaske :) er det noe mer jeg bør tenke på annet enn å mate de ca hver 4 time og vaske de nedentil så de får gått på do? Jeg har heldigvis ferie nå og ingen store planer, så å bli plutselig kattemor kunne ikke kommet mer beleilig når det først skulle skje.. 

Anonymkode: f2037...781

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må massere dem med varm våt klut på magen etter hver gang de har spist. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si tusen takk for at du tok vare på de. Kanskje du kan ringe veterinæren og få noen tips?

Godt å lese at det finnes gode mennesker der ute ❤️

Anonymkode: dd08f...a93

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig god du er! 😻 

Har ikke så mye erfaring med katt men håper du får gode tips og råd fra noen med god peiling. Klem!

Anonymkode: c9994...430

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du tok dem med 😊

Du har vært hos veterinæren sier du, da har du sikkert fått vite når det er på tide å sterilisere, chippe og vaksinere. Jeg hadde en katt som fikk to unger, så en uke etterpå stakk hun av når vi ikke fulgte med. Så ble hun påkjørt rett utenfor. I ammetåka sikkert... 😣 denne kattemoren hadde vi forøvrig 'fått ' bare noen uker før, hun begynte å henge rundt hos oss, og ingen etterlysninger fant eieren. Den var ikke sterilisert eller chippet. Og selvsagt allerede gravid.

Vi ga erstatning og deretter for for kattunger (husker ikke helt når vi begynte med det). 

De trenger kos og varme. Lag en plass de kan sove, gjerne en pappeske som ligger på siden, med tepper inni. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 06ca1...fe1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ❤️

Hvor lenge skal de flaskes og når bør jeg introdusere for annen mat? :)

Jeg dro tilbake og så det var en til der, men den ligger under en haug med tømmer så ikke lett å få tak i.. skal ta flere turer dit. Moren ser jeg ikke, og veterinæren sa at de to jeg kom med var tynne, så kanskje hun er borte/død. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar ❤️

Jeg dro tilbake og så det var en til der, men den ligger under en haug med tømmer så ikke lett å få tak i.. skal ta flere turer dit. Moren ser jeg ikke, og veterinæren sa at de to jeg kom med var tynne, så kanskje hun er borte/død. 

Ts

Uff så vondt jeg får for dem 😞 du er flott Ts! Den siste kan dø hver øyeblikk så du bør ikke drøye med å dra tilbake. 

Anonymkode: 8a064...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor sitter du bare og ser på at den siste kattungen sitter fast og ikke går an å få tak i?

Anonymkode: b4f26...08e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar ❤️

Ts

Om det er en til, må den hjelpes. Ring Dyrebeskyttelsen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor sitter du bare og ser på at den siste kattungen sitter fast og ikke går an å få tak i?

Haha, "sitter å ser på"! 

Har du sett på meg, siden du påstår det? Da kunne du vel kommet å hjulpet til? Prøv å fjerne tømmer som er stablet noen meter i høyden for å få ut en kattunge som sitter en meter inn. Og den satt ikke fast. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Søk opp "Kitten Lady" på youtube og sjekk under "Instructional videos". Hun driver kun med å redde kattunger som ikke har mor av forskjellige grunner. Masse bra info om alt du trenger å vite :jepp:

Ellers haster det nok å få tak i den siste kattungen om den skal klare seg, ja. Kanskje du kan kontakte noen som kan hjelpe deg? Dyrebeskyttelsen eller kanskje Brannvesenet, de pleier å være hjelpsomme om det er fare på ferde, du kan jo ta en telefon og høre med de?

Takk for at du bryr deg om de :blomst:

Endret av Rumle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kontaktet dyrebeskyttelsen, men dette er par timer unna dem så de har ikke kapasitet til å rykke ut. Men de er også i gang med å prøve finne fostermor som kanskje vil ta til seg kattungene :) 

Skrevet

Ring brannvesenet for å få hjelp, ikke la den stakkars kattungen dø. Kan du ikke kjøpe noe våtfor sånn at ungen kanskje kommer frem fordi det lukter godt. Du er kjempe flink

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også prøve å ta med de andre kattungene til der hvor den tredje kattungen er fanget. Hvis de andre skriker så vil den søke mot dem.

Anonymkode: 2464a...7fd

Gjest Anthrax
Skrevet

Folk som deg varmer hjertet mitt.
Du har fått mange gode råd her! For å fange den siste kattungen, ta med de to andre i et bur for å prøve å lokke den ut ved hjelp av mjauene til de små. Den vil søke etter søskenene sine (forhåpentligvis). Ellers er Kitten lady flott å bruke til hjelp!

- Veterinær.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den sitter jo ikke fast, men den gar krabbet så langt inn i haugen at TS ikke får tak i den. 

Godt jobbet ts 👍🏻

Anonymkode: 7c9a4...715

AnonymBruker
Skrevet

Har du klart å reddet den siste kattungen som satt fast? Jeg har aldri kommet til å ikke gjort noe hvis jeg har funnet en som har suttet fast. Den må reddes, stakkars. 

Anonymkode: b7386...5fc

Skrevet

Har du fått tak i den siste Ts?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...