Gå til innhold

Sliter med oppretting av BankID hos DNB - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma har kodebrikke for innlogging i nettbanken, men ikke BankID. Da jeg forsøkte å opprette BankID for henne i nettbanken fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig og å måtte kontakte kundesenteret per telefon. Vi ringte og fikk beskjed om at hun måtte møte opp i en av filialene med gyldig ID, helst pass, og så skulle vi få hjelp der.

I dag tok vi turen til en DNB filial og fikk hjelp av ei hyggelig dame som tok en kopi av passet til mamma. Jeg trodde også hun registrerte det. Hun sa at vi måtte opprette BankID i nettbanken. Prøvde å gjøre det på en av kunde PCene i banken, men fikk samme feilmelding der som sist. DAma som hjalp oss sa da at det kom til å ta en ukes tid før passet ble registrert, da kopien måtte sendes til et eller annet sted sentralt i banken for registrering, så vi måtte vente til det var i orden før vi kunne opprette BankID.

Jeg gikk derfra ganske forvirret. Dama ba oss jo selv om å prøve å opprette BankID mens vi var i banken, men da det ikke funka ble plutselig forklaringen at kopien av passet måtte sendes et annet sted for registrering og det kom til å ta noen dager.

Noen som vet hva som stemmer? 

Anonymkode: 99960...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ei stor papirmølle å skaffe Bank ID for andre enn seg selv. Egentlig gir ikke bankene ut Bank ID til f.eks. verger, men kanskje de gjør unntakt der verger er nære familiemedlemmer.

Anonymkode: 3a4fe...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Men moren var vel med slik jeg tolker innlegget?

Anonymkode: 22663...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at det var akkurat samme styret da moren min skulle ha seg bankkort og nettbank osv fra DNB, hun ble sendt inn i nettbanken og så til banken hvor hun fikk beskjed om at det måtte hun endre i nettbanken selv. 

Jeg husker ikke hvordan vi fikk det til, men jeg tror en hyggelig medarbeider hjalp oss på DNB-chatten mens vi fikset det. 

Anonymkode: d302a...8cc

AnonymBruker
Skrevet

Mamma var med i banken, beklager om jeg skrev uklart. Mamma kan ikke bruke PC selv og pappa betaler alt av regninger etc, så jeg var med som "støttekontakt" og sjåfør. 

Det jeg i syntes var merkelig var at hun som hjalp oss først sa vi skulle prøve å opprette BankID med en gang etter at passet var registrert. Da det ikke gikk sa hun at vi måtte vente noen dager før vi prøvde på nytt, siden kopien av passet måtte sendes med post et eller annet sted for registrering og det kunne ta opp i mot en uke. Føler vel ikke at hun hadde helt kontroll...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun ikke har et SIM-kort som støtter BankID? Ring telefon operatøren og hør. 

Anonymkode: a532c...004

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at hun ikke har et SIM-kort som støtter BankID? Ring telefon operatøren og hør. 

Anonymkode: a532c...004

Det er snakk om BankID med kodebrikke, ikke mobil. Problemet er at når jeg går inn i nettbanken hennes og klikker meg inn på Innstillinger og videre til Opprett BankID og velger fanen for vanlig BankID kommer det en feilmelding som sier at det ikke er mulig å opprette i nettbanken, så vennligst ring 04800. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er legitimasjonskrav for utstedelse av BankID. Hva slags ID avhenger sv dato for kundeopprettelse. Jeg kjenner ikke til hva DNB gjør med kopien de har tatt av id’en til din mor, og om det er reelt at noe skal sendes for registrering før bestilling kam gjøres. Men, jeg tenker at hun kanskje har lagt inn en sperre på din mor hvis det kom frem av samtalen at det ikke er din mor selv som skal bruke den? BankID er strengt personlig og kan ikke benyttes av andre. Får banken kjennskap til at den deles med andre er de pålagt å sperre den. ((Noen unntak hvis det er snakk om et ordentlig vergeforhold feks, men får ikke inntrykk av at det er tilfelle her?)

Anonymkode: 20efd...dbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...