Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta norsk som privatist til høsten og lurer litt på hvordan det foregår. Noen her som har peiling?

Er det sånn at man bare skal ha én eksamen for hele norskfaget? Eller er det egen eksamen for hver av de tre bøkene?

Er sidemål en egen eksamen, eller er det "inkludert" i eksamen for hovedmål? (Håper for guds skyld at det ikke er muntlig...?)

Man må ta hovedmål både muntlig og skriftlig, sant? Er det ulike dager?

Anonymkode: 728d2...f6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muntlig, hovedmål skriftlig og sidemål skriftlig, tre forskjellige eksamener på tre forskjellige tidspunkter.

AnonymBruker
Skrevet

Det er tre forskjellige eksamener. To skriftlige (en hovedmål og en sidemål) og en muntlig. Jeg har hatt de nå, de skriftlige var i år to oppgaver, en kortsvarsoppgave med analysering og en langsvarsoppgave som var valgfri, hovedsaklig analysering av et dikt, en tekst, et leserinnlegg osv. Alle hjelpemidler tillatt utenom kommunikasjon og internett. Man logger på et lukket nettverk og får tilgang til et par sider, blant annet digital ordbok og store norske leksikon. Hovedmål og sidemålseksamen er veldig like, forskjellen er egentlig bare at du kan ha flere skrivefeil på sidemål før du blir trukket i karakter. 

På muntlig må man levere en leseliste med en del tekster man velger selv, og en problemstilling til en fordypningoppgave. Disse må du forberede før eksamen, tilfelle du blir spurt om de. På selve eksamen trekker du en oppgave (jeg fikk en analyseringoppgave av et dikt) og får 20/30 minutter til å forberede deg. Her er alle hjelpemidler tillatt, også ikke-forstyrrende kommunikasjon. Du skriver notater på et ark du får på forberedelserommet og dette får du ha med deg inn på eksamen. Så forteller du alt du kan om oppgaven din. Neste del av eksamen er en uforberedt del hvor du får et tema og skal fortelle alt du kan om det. Jeg fikk norsk språkhistorie mellom 1800 og 1900. Dette er uforberedt, og eksaminator og sensor kan stille spørsmål. Eksamen varer i 20/30 minutter avhengig av hvor man tar den. I Bergen var det 20 minutter eksaminering og 20 minutter forberedelser på de fagene jeg tok. 

Jeg brukte ''Grip teksten'' bøkene, men har hørt at mange er fornøyd med ''Å lykkes med litteraturhistorie''. I tillegg brukte jeg studienett.no mye.

Viktige ting og fokusere på er analysering, norsk litteraturhistorie, viktige forfattere og verk i forskjellige perioder, norsk språkhistorie, språklige virkemidler og norske dialekter. Har også hørt at noen har fått kvinner i litteraturen som tema. 

Lykke til! 

Anonymkode: 426e2...e11

AnonymBruker
Skrevet

Nynorsk er ikke et muntlig fag. 

Anonymkode: 9f9c4...c5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...