Gå til innhold

Høy CRP på 200 under halsbetennelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Fikk påvist streptokokk infeksjon i dag, har hatt en uke med forkjølelse da streptokokker slo til. Fikk litt sjokk av CRP tallet på 200.. er ikke dette vanvittig høyt? Skal sies at jeg ligger ikke rett ut, er i middels form- var verre i går..

flere som har hatt høy CRP under halsinfeksjon?

Anonymkode: 84d52...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt.

Anonymkode: 6936b...402

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt.

Anonymkode: 6936b...402

Puh! Takk! Er jo ikke i såååå dårlig form så tenkte jo at så ille kunne det ikke være. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanvittig høyt, men høyt nok til at det er bevis på bakteriell infeksjon som trenger antibiotika. Vanvittig høyt er når man passer 450-500 vil jeg si. Fordi mange løper på legevakten og får målt virusinfeksjoner på 50-tallet så høres det nok høyere ut enn det er. Godt du har fått behandling, god bedring!

Anonymkode: 2cb7d...49f

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hvor høy CRP er, og hvor alvorlig infeksjonen er :) Man kan ha lav CRP og alvorlig infeksjon, og høy CRP og ingen/ikke-alvorlig infeksjon. Høy CRP trenger heller ikke nødvendigvis være et bevis på at det MÅ være en bakteriell infeksjon, det kan være virus.

CRP  har også en "hangover"/forsinkelse, slik at den gjerne er på sitt høyeste en dag eller så etter at inflammasjonen/infeksjonen/vevsskaden var på sitt verste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Fikk påvist streptokokk infeksjon i dag, har hatt en uke med forkjølelse da streptokokker slo til. Fikk litt sjokk av CRP tallet på 200.. er ikke dette vanvittig høyt? Skal sies at jeg ligger ikke rett ut, er i middels form- var verre i går..

200 er ikke så veldig høyt. CRP måler et akuttfaseprotein i blodet. 

6 timer siden, Mhmjadda skrev:

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hvor høy CRP er, og hvor alvorlig infeksjonen er :) Man kan ha lav CRP og alvorlig infeksjon, og høy CRP og ingen/ikke-alvorlig infeksjon. Høy CRP trenger heller ikke nødvendigvis være et bevis på at det MÅ være en bakteriell infeksjon, det kan være virus.

CRP  har også en "hangover"/forsinkelse, slik at den gjerne er på sitt høyeste en dag eller så etter at inflammasjonen/infeksjonen/vevsskaden var på sitt verste.

Men det er en sammenheng mellom at enkelte infeksjoner ikke gir utskillelse av akuttfaseproteinet CRP testene måler. Dermed får man ikke positiv CRP fordi den aktuelle infeksjonen ikke skiller ut protein til blodomløpet. 

CRP er en hurtigtest til hjelp der man tidligere brukte SR og Lpk telling. SR tok over en time å få svar på med mindre man skråstilte røret og fikk en ca. måling. Fortsatt brukes SR  når man mistenker alvorlige infeksjoner CRP ikke vil fange opp. 

Anonymkode: bce2f...d42

AnonymBruker
Skrevet

Ikke veldig høyt nei, jeg har hatt veldig mye høyere. Jeg har også hatt høy crp og vært litt dårlig, og hatt høy crp og vært JÆVLIG dårlig. 

Anonymkode: 9d4e3...8ae

Gjest Rosemoren
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

200 er ikke så veldig høyt. CRP måler et akuttfaseprotein i blodet. 

Men det er en sammenheng mellom at enkelte infeksjoner ikke gir utskillelse av akuttfaseproteinet CRP testene måler. Dermed får man ikke positiv CRP fordi den aktuelle infeksjonen ikke skiller ut protein til blodomløpet. 

CRP er en hurtigtest til hjelp der man tidligere brukte SR og Lpk telling. SR tok over en time å få svar på med mindre man skråstilte røret og fikk en ca. måling. Fortsatt brukes SR  når man mistenker alvorlige infeksjoner CRP ikke vil fange opp. 

Anonymkode: bce2f...d42

Jeg kan ikke så mye om dette, men hos meg slår CRP sjeldent ut.  Jeg har en kraftig halsbetennelse akkurat nå, og crp var på 8, og for meg er det en "normalverdi".

Jeg har opplevd mange ganger at crp har vært lav, blitt sendt hjem, for så å bli oppringt med beskjed om å komme tilbake fordi SR har vist kraftig infeksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det er høyt, men ikke vanvittig høyt. Jeg hadde CRP på 180 et år jeg hadde halsbetennelse og ble ikke satt på antibiotika siden de tenkte det ville gå over av seg selv og CRP ikke var så høy

Anonymkode: 651bc...cd4

• 5 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2018 den 14.38):

Hei!

Hei, ser dette er en gammel tråd men prøver likevel. Husker du hvor lang tid det gikk før crp på 200 gikk ned? Hadde du en lavere CRP først før den økte?

Anonymkode: 28171...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...