Gå til innhold

Hadde du akseptert å selge leilighet 150 000 under takst??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blitt bydt 150000 under takst, dette er uten at leiligheter er annonsert. Hadde dere akseptert, eller solgt leil på åpent marked med megler. Hva koster en megler? Dette er en leilighet til nærmere 4 mill på landet med meget attraktiv beliggenhet. 

Anonymkode: 67a57...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blitt bydt 150000 under takst, dette er uten at leiligheter er annonsert. Hadde dere akseptert, eller solgt leil på åpent marked med megler. Hva koster en megler? Dette er en leilighet til nærmere 4 mill på landet med meget attraktiv beliggenhet. 

Takst er bare et tall megleren finner på, så det kommer an på om det er en høy eller lav takst, men sannsynligvis ikke. 

Skrevet (endret)

En megler kan koste ca 100-150.000 kr - men samtidig kan megleren få prisen opp. Det spørs hvor du bor og hvor hard konkurranse det er.

Angående prisantydningen - hvordan vet du prisen på leiligheten din? Har en takstmann vært innom? Spørsmålet er også om du selv er fornøyd med prisen? Eller vil du ha mer? Det er også en risiko å ta.

Endret av matrobot
  • Liker 1
Skrevet

I de aller fleste tilfeller er det vel tåpelig å skulle selge noe uten å la markedet få ta del i salget... selge uannonsert høres lite lurt ut. Objektet er jo tydeligvis interessant, en vil jo kjøpe...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, matrobot skrev:

En megler kan koste ca 100-150.000 kr - men samtidig kan megleren få prisen opp. Det spørs hvor du bor og hvor hard konkurranse det er.

Angående prisantydningen - hvordan vet du prisen på leiligheten din? Har en takstmann vært innom? Spørsmålet er også om du selv er fornøyd med prisen? Eller vil du ha mer? Det er også en risiko å ta.

Har hatt uavhengig takstmann. Denne dama har gitt bud til advokaten våres ( dødsbo) .  Fornøyd med taksten. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, matrobot skrev:

Skulle gjerne hatt litt mere for leil, men samtidig så er vi flere som skal dele pengene etter salget og dermed så utgjør ikke summen mye foe min del.

AnonymBruker
Skrevet

Er det tilsvarende boliger i området der du bor du kan sjekke hva har blitt solgt for? 

Uansett, hvis du er ganske sikker på at det er et attraktivt område, så ville jeg nok helst ha lagt den i markedet. 

Anonymkode: 8aef0...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det tilsvarende boliger i området der du bor du kan sjekke hva har blitt solgt for? 

Uansett, hvis du er ganske sikker på at det er et attraktivt område, så ville jeg nok helst ha lagt den i markedet. 

Anonymkode: 8aef0...400

Den er i sentrum inntil sjøen. En leil i samme blokk ble på vinteren i fjor solgt 200000 under takst. Samme takst.

Skrevet

Veldig vanskelig å gi et fornuftig svar på. Du kan alltids forsøke med et motbud, men risikoen er jo at kjøper trekker seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er i sentrum inntil sjøen. En leil i samme blokk ble på vinteren i fjor solgt 200000 under takst. Samme takst.

Sånt kan variere voldsomt. Vi solgte akkurat en leilighet til 20 over takst, en annen leilighet i blokka er lagt ut til 150.000 mindre, og fremdeles ikke solgt. Vi hadde bare flaks, to stk som veldig gjerne ville ha akkurat den leiligheten. 

En bruker fort opp i 100 k for en mekler. Men hva med å forhøre deg med en mekler, hva de syns om det, og om de har tro på at de kan selge for mer? Kanskje det er mulig å lage noe avtaler med en av de? 

Anonymkode: 021e0...842

Skrevet

Jeg bare tenker hvis det ikke er min leilighet og hvis jeg ikke har stort behov for pengene, hadde jeg akseptert budet. Da slipper jeg å tenke mer på det. Men hvis dere vil bruke mer tid på salget og håpe på en større profit, så kan dere godt gjøre det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke aksepter det. Man blir alltid rådet til å selge til minst takst eller over dersom man skal selge «privat». Du får komme med et motbud.

Anonymkode: 3474d...187

• Liker 2
Skrevet

Har du tenkt å kjøpe eierskifteforsikring?

Personlig ville jeg aldri ha påtatt meg hele ansvaret ved å selge privat, da det er så mange fallgruver.

Det var en liten avsporing, jeg ville i prinsippet lagt den ut slik at du får solgt til markedspris.

Men nå er jo det lett for meg å si, siden jeg ikke vet hvor fort du er avhengig av å få solgt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig avhengig av hvor i landet du selger, og hvordan markedet er. Du sier at andre leiligheter som er lagt ut er solgt under takst. En megler koster fort endel penger, samme gjør styling av boligen før visninger. Og ikke minst tar det mye tid. Og det høres ut som dere allerede har en advokat som sikkert kan ordne papirarbeidet i forbindelse med salg. Tror jeg bare ville gått for den enkelte løsningen og godtatt budet. Med mindre du selger i Oslo.

Anonymkode: 51070...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke selg off-market, er det vanlige rådet. Jeg vil føye til «med mindre budet er veldig godt» - noe det ikke virker som her. 

Vanskelig å sammenlikne med den andre, uten å vite forskjellene (standard, intern beliggenhet etc). I vinter var det litt vanskeligere marked, og ofte bedre å selge sommerhalvåret. Sjekk annonser og se hvilke meglere som har gode bilder, god tekst, klarer å formidle de positive sidene, send Mail og se hvem som svarer kjapt, og be om tilbud.

(Ser ofte at meglere for dødsbo noen ganger kan være dårlige; selgerne er da ofte en gruppe (arvinger), de vil ha det gjort, det er ikke deres eget bo/smak/stolthet, de får en pen sum uansett, de har ikke fingerspitzgefuhl med markedet og de er ikke like «på». Har gått endel dødsbo i området jeg bor (et av de hete i Oslo), og noen av meglerne har sikkert fått oppdraget fordi de kjenner noen av arvingene, ikke fordi de er gode, ikke fordi de «kan området» - under normale konkurransevilkår ville de aldri fått oppdraget. Noen taper flere hundre tusen el til og med millioner fordi de engasjerer dårlig megler.)

Anonymkode: f8c09...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

på landet med meget attraktiv beliggenhet.

Dette høres ut som en selvmotsigelse.

Ikke se bort fra at noen er villig til å godta 150k under takst. Og det er flere grunner til det enn bare meglerkostnader.

En bolig på landet kan det fort ta mange måneder å få solgt. Bedre med en fugl i hånda enn ti på taket.

Det kan også være at taksten de fikk er høyere enn de selv forventet og har budsjettert med, noe som gir rom for å godta lavere bud.

Anonymkode: 26185...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Ja solgte selv til 300 000 under takst. Ville gjort det siden offentlig skifte koster skjorta

Anonymkode: 078de...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...