AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Jeg er ferievikar i en kommune. Jeg jobber medleverturnus og jobber 100 % hele sommeren. I forrige uke skulle jeg egentlig jobbe mandag til onsdag, men den ene som skulle komme på jobb onsdag ettermiddag var blitt syk. Han som var syk ringte rundt for å få noen til å ta vakta og spurte til slutt om jeg kunne bli et døgn ekstra. Jeg hadde egentlig ikke noe særlig lyst, men sa ja. Han som var syk så han skulle varsle leder. Men det har han tydeligvis ikke gjort. For dagen etterpå var leder temmelig sint. Jeg har nå jobbet mer enn 100 % og skal egentlig ha overtìd, men siden byttet ikke var godkjent, mener leder at jeg må gjøre opp med han som var syk. Altså at han skal betale meg for å ha tatt over vakta? Men han har jo krav på lønn når han er syk? Hva skal jeg gjøre? Temmelig kjipt å være et døgn ekstra på jobb uten betaling. Anonymkode: 8e868...dd8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Hvis vakten ikke er godkjent, kan du risikere å ikke få lønn for den. Men hvilken arbeidsplass er det, siden dere selv må finne vikarer ved sykefravær? Anonymkode: acd4f...ee7 1
Olibast Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 Han har rätt att betala när han är sjuk och chefen är orättvist här, ta en telefon eller skicka mail till arbetstilsynet, de är förmodligen intresserade av detta. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Du skriver til han at siden han ikke varslet leder som han sa han skulle gjøre ble ikke byttet godkjent. Derfor må dere gjøre opp for vakten din. Du skal ikke godta mindre enn lønnen du får for ordinær vakt. Hvis han ikke gjør det risikerer han jo selv at ingen vil bytte vakt med han en senere gang. Da vet du også til en annen gang at det er viktig at du får bekreftet at byttet er godkjent. Når det er sagt synes jeg det er rart at han selv må ordne med bytte ved sykdom. Anonymkode: 8706b...e71 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 Det normale er å ringe leder om sykdom, evt leders stedfortreder om det er kveld/natt/helg, og så er denne ansvarlig for å få inn folk til å jobbe. Hvorfor han ikke har gjort det er et godt spørsmål, men det betyr jo kanskje at han ikke var så veldig syk heller, men at det passet dårlig å jobbe. Vakten du jobbet kan dermed regnes som et bytte, som betyr enten at han må betale deg eller at han må jobbe igjen en tilsvarende vakt for deg. Til en annen gang, ikke ta ekstravakter uten at forespørselen kommer fra leder. Anonymkode: fe211...144 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå