Gå til innhold

*spoiler* Million dollar baby

Anbefalte innlegg

Gjest Synnøve Finden .
Skrevet

Overskriften er endret, innholdet i dette innlegget røper filmens handling og slutt.

Mie (moderator)

Jeg så filmen "Millon dollar baby" i går, regissert av Clint Eastwoood, om en jente på 30 begynte å trene boksing og gikk helt til topps, men i sin siste kamp, ble hun slått ned bakfra etter "rundeklokka" ringte, slik at hun falt over hjørnekrakken og knekte nakken.

Hun ble lam fra nakken og ned, og kunne ikke bevege på annet enn ansiktet. Hun mistet så å si livet slik jeg ser det,

Hun ba treneren sin om hjelp til å ta livet sitt ved å koble fra pustemaskinen, men treneren nektet å ta livet hennes, så hun prøvde å ta selvmord ved å bite tungen av seg og drukne i sitt eget blod.

Treneren ble mer og mer fortvilet over hennes situasjon, og bestemte seg for å hjelpe henne å dø slik hun ba om likevel.

Spørsmålet er: er barmhjertighetsdrap ok , og hvilket syn har du på måten treneren og jenta løste situasjonen? Klarer du å forestille deg hva DU ville gjort både som jenta og som treneren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for at du avslørte slutten i fimen jeg snart skal se...

Skrevet

modererer meg selv her

Denne filmen hadde jeg tenkt å se i morgen. Nå er det jo ikke spes kult å se den lenger. Du hadde ikke behøvd å avsløre slutten, bare for å belyse problemstillingen.

Skrevet

Det er en veldig bra film uansett.. Men det var veldig synd at gjesten/trådstarter avslørte slutten, tydligvis uten å skrive at det var en spoiler-tråd (selv om det står det nå).

Skrevet

Det er vanskelig å se hva jeg ville gjort om jeg skulle være en av partene i denne saken. Ser på dette som den type situasjon som en absolutt IKKE vet hvordan en vil reagere.

Jeg tror mange faktisk vil oppleve det at de vil kjempe for å leve, og gjøre det beste ut av det.

Har ikke sett filmen, men gjorde treneren noe for å hjelpe jenta ut av depresjonen? Det ville vært min handlemåte, tror jeg. Kjempet for å gi henne et verdig liv og livslysten tilbake. Mange som er lamme fra halsen og ned, som får til å leve.

Når det gjelder barmhjertighetsdrap; det finnes tilfeller hvor jeg syntes det har vært ok.

Skrevet

Til dere som klager over at hun avslørte filmen: Hvem tvang dere til å lese dette?

Skrevet
Til dere som klager over at hun avslørte filmen: Hvem tvang dere til å lese dette?

Så lenge det blir skrevet avslørende detaljer om filmer e.l. i en tråd er det vanlig folkeskikk å advare om dette på forhånd. Ingen tvinger noen til å lese noe, men såvidt jeg vet er ingen av oss her synske og kan derfor ikke forutse at trådstarter ville avsløre poeng i en film, spesielt ikke når den ligger på aktuelle saker.

Skrevet
modererer meg selv her

Denne filmen hadde jeg tenkt å se i morgen. Nå er det jo ikke spes kult å se den lenger. Du hadde ikke behøvd å avsløre slutten, bare for å belyse problemstillingen.

Jeg for min del leste vel av tittelen at denne tråden avslørte filmen. *spoiler* er vel et relativt klart hint om det eller hva?

Har ikke sett filmen, men vet at om jeg hadde havnet i denne jentas situasjon ville jeg nok ønsket at noen skulle hjelpe meg, for jeg ønsker IKKE å leve sånn, men tror ikke jeg selv ville klart å drepe noen om de ønsket det aldri så mye.

Vet ikke helt hva jeg hadde tenkt om noen som hadde gjort det heller. Tenker f.eks. om min mor skulle havnet i en slik situasjon, og min far valgte å hjelpe henne å ta livet av seg. Selv om jeg visste at dette var hennes høyeste ønske tror jeg neppe jeg ville klare å la være å klandre min far for å ha drept min mor.

Vanskelig dette her gitt! Håper jeg aldri kommer i en slik situasjon!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ingen som ble tvunget, men folk kan da ha vært interresert i filmen uten å be om slutten? Man skal vel uansett ikke fortelle slutten på en film uten å advare på forhånd.

Skrevet

Til dere som skulle se filmen, dere måtte da skjønne etter de to første setningene at resten skulle kommme. :ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg for min del leste vel av tittelen at denne tråden avslørte filmen. *spoiler* er vel et relativt klart hint om det eller hva?

Det sto ikke spoiler før moderator skrev det på etter klage.

Skrevet

Innlegget lå på aktuell debatt, med tittelen "barmhjertighetsdrap". Ikke så lett å vite at den da handlet om og avslørte denne filmen.

Skrevet

Tittelen på tråden ble endret etter at jeg ba moderator om det. Da JEG leste tråden, het den noe helt annet.

Skrevet

Det sto ikke spoiler før moderator skrev det på etter klage.

Det stod heller ikke at den handlet om filmen.

Skrevet

OK, jeg gir meg. Er jo enig i at det er litt dumt...

Skrevet
Til dere som skulle se filmen' date=' dere måtte da skjønne etter de to første setningene at resten skulle kommme. :ler:[/quote']

Det sies jo i samme setning, og i samme lille avsnitt. Dessuten leser jeg raskt, og ikke setning for setning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld - det var uomtenksomt :-? :oops: :blomst_opp:

Gjest Anonymous
Skrevet

Å ikke avsløre poenget i enn film er da virkelig ikke noe man gjør verken her eller i virkeligheten. Er ikke det en uskreven regel...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, jeg innrømmet jo at det var uomtenksomt og feil av meg - skal du bruke mye tid på å kjøre det ytterligere?

Når noen innrømmer feil er det også en uskreven regel om at man ikke behøver å angripe ytterligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...