Gå til innhold

Selvangivelsen, hva er verdsettingsrabatt på formue?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått selvangivelsen, verdetmelsesrabatt på formue på noen tusen  - men hva er det?

Anonymkode: 68890...d25

AnonymBruker
Skrevet

Stod forklart på skattetaten, men jeg forstod ikke hva det betydde

Anonymkode: f51e9...a38

AnonymBruker
Skrevet

Det er for de fleste kun relevant om du betaler formuesskatt. 

Hvis du eier hus, vil skatteetaten ikke beregne full verdi på huset når de gjør utregningen for formuesskatt. Forskjellen mellom virkelig verdi og verdien de bruker i beregningen, kaller de en «rabatt». Hvis du har penger på bankkonto, får du ikke en slik «rabatt» og hele summen teller i formuesskatt-beregningen. 

Anonymkode: 635a4...6ad

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for de fleste kun relevant om du betaler formuesskatt. 

Hvis du eier hus, vil skatteetaten ikke beregne full verdi på huset når de gjør utregningen for formuesskatt. Forskjellen mellom virkelig verdi og verdien de bruker i beregningen, kaller de en «rabatt». Hvis du har penger på bankkonto, får du ikke en slik «rabatt» og hele summen teller i formuesskatt-beregningen. 

Anonymkode: 635a4...6ad

Ok, 

Jeg har ca 800 000 i sparekonto, ca 100 000 igjen av gjeld, og eier 1/4 av bolig (men ikke tinglyst, bare pantsatt kvarting). Jeg trodde kanskje man måtte være litt rikere enn det for å betale formueskatt? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, 

Jeg har ca 800 000 i sparekonto, ca 100 000 igjen av gjeld, og eier 1/4 av bolig (men ikke tinglyst, bare pantsatt kvarting). Jeg trodde kanskje man måtte være litt rikere enn det for å betale formueskatt? 

TS

Det kommer Ann på likningsverdien på boligen din, hva er den på?

Anonymkode: 58180...82f

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer Ann på likningsverdien på boligen din, hva er den på?

Det står ikke noe om formuesverdi på bolig på selvangivelsen min (antar det er fordi den er tinglyst på min samboer, jeg eier kun 25%). Jeg antar markedsverdien av boligen vil være rundt 7-8 mill. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke noe om formuesverdi på bolig på selvangivelsen min (antar det er fordi den er tinglyst på min samboer, jeg eier kun 25%). Jeg antar markedsverdien av boligen vil være rundt 7-8 mill. 

Da blir vel din andel av likningsverdien såpass at du får formueskatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da blir vel din andel av likningsverdien såpass at du får formueskatt.

Men bør det ikke framgå av selvangivelsen at 1/4 av bolig er min? Slik at det vises at det er en del av formuesberegningen? Finner ikke at det står noe sted i selvangivelsen 

TS

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men bør det ikke framgå av selvangivelsen at 1/4 av bolig er min? Slik at det vises at det er en del av formuesberegningen? Finner ikke at det står noe sted i selvangivelsen 

TS

Kan hende du får det selv om du kun eier 1/4. Du må selv melde inn endring om eierandel.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende du får det selv om du kun eier 1/4. Du må selv melde inn endring om eierandel.

Hm 

Har sett over en gang til, oppdaget at jeg i tillegg har noen eldgamle aksjer - står på knappe 100 000 kr. Men står ingenting om bolig i selvangivelsen. Antagelig burde jeg dermed betalt enda mer i skatt, pga min eierandel i boligen? 

Og dette er utrolig pinlig, men de aksjene kjøpte jeg for 20 år siden, har skiftet bank flere ganger siden da, hvor er liksom aksjene hen nå ? Jeg har jo ingen papirer eller konto som jeg vet , aksjekonto eller hva det heter, tror de aksjene het for Odin fond 

TS

Skrevet

I selvangivelsen (skattemeldingen) står navnet på fondsforvalteren, slik at du kan dobbeltsjekke om det er Odin.

I så fall trenger du neppe mer enn ett øye for å finne: https://odinfond.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...