AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Jeg har ei venninne som er både snill og lojal. Vi har det hyggelig sammen, og jeg setter stor pris på henne. Samtidig ser jeg at hun har utviklet en del trekk som både jeg og trolig andre også, reagerer på. Hun kan framstå svært negativ og sytete, og bruker mye tid på å klage over alt i livet sitt. Hvis hun har vært på tur, trekker hun alltid fram det negative, og hvis noen spør om jobben hennes, klager hun over både kolleger og arbeidsoppgaver. Dette har egentlig pågått i flere år, og jeg har av og til nesten følt for å ta en pause fra henne fordi det rett og slett er slitsomt å høre på alt. Samtidig er vi jo gode venner, så jeg vil jo gjerne være der hvis hun trenger å klage også. Litt av problemet er vel også at hun blir litt passiv ift det hun klager over, og tar i liten grad imot innspill om hva hun evt kan foreta seg. For eksempel har hun klaget over jobben sin i 2-3 år, men aldri søkt en annen jobb eller bedt om en møte med leder for å forklare situasjonen sin. En annen ting som ofte skjer, er at hun kan bli nesten frekk i samtaler. Dersom noe spør hva hun har gjort i en ferie, kan hun "snappe" frekt tilbake at hun ikke hadde behov for å gjøre så mye, etc. Hun blir rett og slett lite hyggelig å være sammen med, men ser det nok ikke selv. Spørsmålet er om dette er noe man bør ta opp med henne...jeg synes det er vanskelig fordi jeg ikke føler at jeg har noe rett til å endre henne. Samtidig tror/vet jeg at hun er mer enn disse egenskapene, men at det er de som dominerer væremåten hennes nå. Kan også legge til at det nok er mange årsaker til hennes atferd, men uansett årsak, har den uheldige konsekvenser for henne....hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 22271...3e8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Jeg har en person i livet mitt som er slik. I situasjoner hvor klagingen tar over bruker jeg å si "nei, nå er du negativ". Eventuelt spør jeg henne "hva kan du gjøre med det/har du gjort noe aktivt for å endre det?". Dette for å bevisstgjøre henne på hva hun driver med. Noen er så fanget i sin egen negativitet at de ikke ser hvordan de virker på andre. Anonymkode: 7f62a...ec7 7
Apekatten Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 Jeg synes du skal kommentere at hun er negativ, prøv å si i fra på en grei måte. Kanskje hun bare ikke tenker over hvordan hun snakker og fremstiller seg ovenfor andre.
Gjest studentmammaen Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Jeg tenker at hun kanskje ikke er klar over dette, det er sikkert litt flaut for henne og bli påpekt det, men kan jo hende hun blir glad for det og ? Kanskje du kan spør om det ikke var noe fint som skjedde og?
Gjest Mass Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 Det er kanskje ikke klagingen man blir lei av, men det faktum at det er null progresjon i situasjonene. Kanskje du kan vikle det inn på den måten fremfor å ta opp at dere er lei av klagingen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå