Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

til høsten har jeg søkt på utdanningen barnevernspedagog som førstevalget.

jeg har et snitt på 5 fra videregående, så jeg har jo høyt snitt i forhold til opptakskravet. Jeg har valgt denne utdanningen fordi jeg ønsker å gjøre en forskjell for barn i ekstra sårbare situasjoner og ønsker å være med å utvikle det norske barnevernet til det bedre.  jeg har selv erfaring med barnevernet og mener selv at dette kan være nyttig på feltet.

jeg lurte egentlig på 3 ting.

1. gjør jeg en stor feil?

Mange rundt meg mener jeg gjør en stor feil. De mener at dette er er forferdelig yrke, som er overbelastende, og som kommer til å gjøre meg syk. Mange mener også at jeg vil  slite økonomisk med lønnsnivået det er på barnevern. Noen som har erfaring med utdanningen, som opplever at dette ikke var riktig for dem? 

2. Tror noen at fortiden min kan hindre meg i å få jobb?

Jeg har som nevnt førstehånds erfaring med barnevernet, og det er noen som har fortalt meg at det å ta en slik utdanning med en egen fortid kan hindre en i å få jobber innenfor barnevernet?

3. Økonomisk?

Er det virkelig sant at man tjener rundt 23 k i måneden etter skatt? Er det mulig å tjene mer? Hva med om jeg tar master på området?

penger ikke det viktigste for meg, men en stabil inntekt etter 3-5 års utdanning hvor jeg ikke må holde igjen på hver kroner er jo selvfølgelig noe jeg ønsker?

Håper på svar!

Tusen takk på forhånd

Anonymkode: ca1bf...d6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg er barnevernspedagog og stortrives i yrket. Har ikke selv erfaring med barnevernet, men har vokst opp med en narkoman mor. Min tanke var også å gjøre en forskjell for barna. 

Jeg syns ikke du gjør en stor feil. I løpet av studietiden finner du kanskje ut at du ikke ønsker å jobbe i barneverntjenesten helt enda, det krever noen år «på baken». Du kan jobbe i institusjoner o.l. Der jobber man som oftest turnus og lønnsnivået er derfor høyere. Jeg tjente nesten 600.000 i fjor. Jobber på institusjon 🙂

tar du master kan du selvsagt tjene mer. Det er ettertraktet med personer med master i feks barneverntjenesten.

Lykke til! 🙂

Anonymkode: 82bfc...d68

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

jeg er barnevernspedagog og stortrives i yrket. Har ikke selv erfaring med barnevernet, men har vokst opp med en narkoman mor. Min tanke var også å gjøre en forskjell for barna. 

Jeg syns ikke du gjør en stor feil. I løpet av studietiden finner du kanskje ut at du ikke ønsker å jobbe i barneverntjenesten helt enda, det krever noen år «på baken». Du kan jobbe i institusjoner o.l. Der jobber man som oftest turnus og lønnsnivået er derfor høyere. Jeg tjente nesten 600.000 i fjor. Jobber på institusjon 🙂

tar du master kan du selvsagt tjene mer. Det er ettertraktet med personer med master i feks barneverntjenesten.

Lykke til! 🙂

Anonymkode: 82bfc...d68

Tusen takk for utrolig godt svar ;)

AnonymBruker
Skrevet

Er i mitt 10 år som bv.ped og har aldri angret. Jobber i kommunal bv.tjeneste. Ja, det er ofte en mentalt slitsom jobb og stressfremkallende. Det er også en utakknemmlig jobb med mye ufortjent kritikk og negativitet, men akk så givende at det er verdt det. Hvor riktig det er for deg er det nesten kun du som kan svare på.

At du har erfaring selv vil med all sannsynlighet kun bli sett på som positivt. Jeg har hatt flere kolleger som selv har hatt oppfølging i egen barndom og er åpne om det, og de fikk ikke noe vansker pga det. Uansett vil ikke en arb.giver ha denne informasjonen med mindre du forteller det selv eller søker jobb i akkurat den bv.tj. som du hadde kontakt med.

At lønnen ikke er den høyeste er ingen hemmelighet. For å si det slik, hvis lønn er det viktigste for deg tar du en annen utd. Du kommer ikke til å slite økonomisk fordi det er en helt vanlig lønn for en som har bachelorgrad. Lønnen dekker normale levekostnader som bolig, bil osv og goder som feriereiser osv. Lønnen varierer selvsagt i forhold til ansienittet og hva slags stilling du har. Man tjener gjerne mer på institusjon enn i kommunalt bv, og mer i privat enn statlig sektor. Med mastergrad vil du tjene mer. «Tommelfingerregelen» for master i kommunalt bv er ca 40 000 mer.

Jeg synes at du skal starte på utd, og i løpet av første året vil du kjenne og forstå selv hvorvidt det er noe å satse videre på. Lykke til!

Anonymkode: 8d1f8...108

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Er i mitt 10 år som bv.ped og har aldri angret. Jobber i kommunal bv.tjeneste. Ja, det er ofte en mentalt slitsom jobb og stressfremkallende. Det er også en utakknemmlig jobb med mye ufortjent kritikk og negativitet, men akk så givende at det er verdt det. Hvor riktig det er for deg er det nesten kun du som kan svare på.

At du har erfaring selv vil med all sannsynlighet kun bli sett på som positivt. Jeg har hatt flere kolleger som selv har hatt oppfølging i egen barndom og er åpne om det, og de fikk ikke noe vansker pga det. Uansett vil ikke en arb.giver ha denne informasjonen med mindre du forteller det selv eller søker jobb i akkurat den bv.tj. som du hadde kontakt med.

At lønnen ikke er den høyeste er ingen hemmelighet. For å si det slik, hvis lønn er det viktigste for deg tar du en annen utd. Du kommer ikke til å slite økonomisk fordi det er en helt vanlig lønn for en som har bachelorgrad. Lønnen dekker normale levekostnader som bolig, bil osv og goder som feriereiser osv. Lønnen varierer selvsagt i forhold til ansienittet og hva slags stilling du har. Man tjener gjerne mer på institusjon enn i kommunalt bv, og mer i privat enn statlig sektor. Med mastergrad vil du tjene mer. «Tommelfingerregelen» for master i kommunalt bv er ca 40 000 mer.

Jeg synes at du skal starte på utd, og i løpet av første året vil du kjenne og forstå selv hvorvidt det er noe å satse videre på. Lykke til!

Anonymkode: 8d1f8...108

Dette hjalp utrolig mye! Virkelig, tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...