Gå til innhold

Han har borderline..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakker med en fyr og han virker ganske ålreit så langt. Men i dag fortalte han meg at han hadde borderline, eller var borderline. Jeg vet at det er en personlighetsforstyrrelse men ikke så mye mer annet enn det. Hva kan kjennetegn på borderline være? Er det slitsomt å være med en som har det?

Anonymkode: 973cd...154

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt et kaotisk og ustabilt følelsesliv og en redsel for å bli forlatt. Kan du ikke google?

Anonymkode: a7893...ad4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt et kaotisk og ustabilt følelsesliv og en redsel for å bli forlatt. Kan du ikke google?

Anonymkode: a7893...ad4

Jo jeg kan google, men ville gjerne høre fra noen som kanskje har det selv eller som er sammen med en. Det er vel kanskje individuelt fra person til person?

Anonymkode: 973cd...154

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kompis med samme diagnose. Jeg sier dette basert på min erfaring, for ikke alle med borderline er like, eller oppfører seg likt.

Han er så og si symptomfri når han ikke har kjæreste. Men blir svært utrygg når han har det. Han trenger mye, mye bekreftelse på at han er bra nok. Han blir da dessverre veldig ustabil i sitt følelsesliv, det kan gå fra lykke til angst og utrygghet på tja, 5 minutter. Han virker også mye paranoid, og må ha kontroll. Hvis ikke blir han beklageligvis full av angst. 

Borderline/emosjonelt ustabil pf. er ikke kun utfordrende for personen selv, men «rammer» også personene rundt. Noen ganger blir jeg fryktelig sliten av min kompis, enda det ikke er noe gøy å innrømme det. Det blir som et slags «dragsug», jo nærmere du er, desto nærmere blir du dratt inn i et følelsesmessig «kaos».

Litt avhengig av hvilken type han har, vil du nok kunne trenge å ha mye tålmodighet, og belage deg på å gi mye bekreftelse til vedkommende. Jeg sier ikke at det ikke er umulig å ha et forhold til en person med borderline pf., for det gjør det. Men det vil nok kreve mye av deg. 

Anonymkode: 768fe...287

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...