Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer fysioterapi, og skal skrive bacheoroppgave til høsten. Vil gjerne bruke sommeren på å tenke gjennom hvilket tema jeg skal skrive om (skal kanskje skrive sammen med en studievenninne også). Slik at det blir lettere å komme i gang til høsten. 

Noen tips til hva jeg kan skrive om? Er HELT blank, og dermed åpen for det meste. Blir litt stressa over at jeg skal skrive en så stor oppgave på knappe 3 måneder, og ikke en gang vet hva jeg vil skrive om :(

Anonymkode: 8d6bb...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke felt er du interessert i? 

Hva med noe om amputerte? Slagrammede? De med nevrologiske lidelser, som Parkinson? 

Anonymkode: 464a1...6cf

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke felt er du interessert i? 

Hva med noe om amputerte? Slagrammede? De med nevrologiske lidelser, som Parkinson? 

Anonymkode: 464a1...6cf

Jeg er generelt interessert i det meste, det er det som gjør det så vanskelig å velge. Men jeg synes det er spennende med litt "tabu-belagte" tema, hvis du skjønner. Eller noe som har med selvtillit, selvbilde etc. og gjøre, knyttet opp mot fysioterapi. Ellers frister det å skrive om noe som har med yngre pasienter å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du skriver om fibromyalgi og trening.

Jeg hører i alle kanaler at trening skal hjelpe for smertene og at fysioterapi ikke er nødvendig. Trening gjør meg enda verre, men det er godt med litt knaing innimellom.

Jeg var på ett 3 ukers opphold på rehabilitering tidligere i år og fysioterapeuten som fulgte meg tett kjente så vidt det var på meg. INGEN behandling på de ukene.

Vi skulle trene, trene og trene. Jeg ble ikke noe bedre etter det forholdet.

Kan jeg spørre deg om du er enig i at fysikalsk knaing/massasje er bortkastede penger for oss med FM?

Anonymkode: f5bc7...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skrevet om ME og fysioterapi. Tabu, interessant og aktuellt👍🏼 

Anonymkode: 8c84b...03d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du skriver om fibromyalgi og trening.

Jeg hører i alle kanaler at trening skal hjelpe for smertene og at fysioterapi ikke er nødvendig. Trening gjør meg enda verre, men det er godt med litt knaing innimellom.

Jeg var på ett 3 ukers opphold på rehabilitering tidligere i år og fysioterapeuten som fulgte meg tett kjente så vidt det var på meg. INGEN behandling på de ukene.

Vi skulle trene, trene og trene. Jeg ble ikke noe bedre etter det forholdet.

Kan jeg spørre deg om du er enig i at fysikalsk knaing/massasje er bortkastede penger for oss med FM?

Anonymkode: f5bc7...ee2

Det er ikke bortkastede penger hvis du føler det hjelper deg. Fibromyalgi er en tilstand/sykdom som det har vært, og er, mye uenighet om, både når det gjelder definisjon, årsaker og behandling. Derfor tenker jeg det er viktig at den individuelle søker den behandlingen som han/hun selv synes fungerer for seg. Det er mye fokus på at fysisk aktivitet er viktig for å komme seg ut av en del lidelser, da man sjeldent kan "kna bort" plagene for godt. Det handler om å finne løsninger for seg og sin livsstil, og da prøves ofte å finne en god balanse mellom livets gjøremål (inkludert fysisk aktivitet) og hvile, for å se om dette gradvis kan gjøre at pasienten blir kvitt plagene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med fysisk aktivitet, fysioterapi og smerter i forbindelse med kreftbehandling eller kreftrehabilitering? 

Det har jo vært en del fokus på senskader etter kreftbehandling de senere årene, og en undersøkelse av ulike behandlinger og aktiviteter kunne vært veldig spennende. Tematikken må selvsagt avgrenses noe aldeles enormt for å kunne passe som bacheloroppgave, (pasientenes alder, diagnose, valg av pasienter med bestemte senvirkninger, hvilke behandlinger de får osv), men med stadig bedre kreftbehandling får man stadig flere som overlever eller lever lenge etter at de har fått kreft, samtidig som senvirkningene er mange og sammensatte. 

Anonymkode: a7adf...a4e

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med fysisk aktivitet, fysioterapi og smerter i forbindelse med kreftbehandling eller kreftrehabilitering? 

Det har jo vært en del fokus på senskader etter kreftbehandling de senere årene, og en undersøkelse av ulike behandlinger og aktiviteter kunne vært veldig spennende. Tematikken må selvsagt avgrenses noe aldeles enormt for å kunne passe som bacheloroppgave, (pasientenes alder, diagnose, valg av pasienter med bestemte senvirkninger, hvilke behandlinger de får osv), men med stadig bedre kreftbehandling får man stadig flere som overlever eller lever lenge etter at de har fått kreft, samtidig som senvirkningene er mange og sammensatte. 

Ja, det var en spennende idé! Takk, skal se nærmere på dette :)

AnonymBruker
Skrevet

VIl veldig gjerne ha flere tips i denne tråden, hvis noen ønsker å hjelpe meg :)

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er gjort mye på dette på forhånd men noe med motorisk utvikling hos ulike grupper barn, f.eks barn i friluftsbarnehage, barn i konvensjonell barnehage og barn som ikke går i barnehage?

Siden du var litt opptatt av tabuemner: hva med en fordypning i overvekt? Hvilke hensyn må tas til overvektige pasienter? Hvilke skader er mest vanlige og hvordan skal man rehabilitere disse pasientene? Er behandlingskvaliteten like god for overvektige pasienter som for normalvektige? Får overvektige pasienter et tilfredsstillende tilbud? Man kan også snu på oppgaven og velge undervekt istedenfor overvekt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2018 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde skrevet om ME og fysioterapi. Tabu, interessant og aktuellt👍🏼 

Anonymkode: 8c84b...03d

ME er bare piss. Late folk med vondt i viljen. ME= mangler engasjement. 

Anonymkode: 87ebc...5b3

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME er bare piss. Late folk med vondt i viljen. ME= mangler engasjement. 

Anonymkode: 87ebc...5b3

Gå å legg deg. Trolljævel 

Anonymkode: 59e49...961

Skrevet
På 26.6.2018 den 22.33, AnonymBruker skrev:

Ja, det var en spennende idé! Takk, skal se nærmere på dette :)

https://aktivmotkreft.no kan mye om dette

AnonymBruker
Skrevet

Er fysioterapeut selv. Skrev selv om trening og me i min bachelor, og gjorde det vel egebtlig vanskelig for meg selv, for det var lite god forskning på feltet da.

Skulle jeg valgt i dag tror jeg at jeg ville valgt å intervjue fysioterapeuter i sin praksis ang behandling av pasienter med langvarige smerter evt fibromyalgi eller lignende. Dette fordi jeg selv opplever at mange ikke jobber ut fra den forskningen vi nå har (f.eks. fra mosely osv) om hvordan man skal forholde seg til langvarige smerter. Hadde vært interessant å gjort undersøkelse på det ute i felten, kanskje primært med kvantitative intervju, da det kanskje kan bli litt "angripende" om man skal gjennomføre personlige dybdeintervju.

Anonymkode: fe74d...f89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er fysioterapeut selv. Skrev selv om trening og me i min bachelor, og gjorde det vel egebtlig vanskelig for meg selv, for det var lite god forskning på feltet da.

Skulle jeg valgt i dag tror jeg at jeg ville valgt å intervjue fysioterapeuter i sin praksis ang behandling av pasienter med langvarige smerter evt fibromyalgi eller lignende. Dette fordi jeg selv opplever at mange ikke jobber ut fra den forskningen vi nå har (f.eks. fra mosely osv) om hvordan man skal forholde seg til langvarige smerter. Hadde vært interessant å gjort undersøkelse på det ute i felten, kanskje primært med kvantitative intervju, da det kanskje kan bli litt "angripende" om man skal gjennomføre personlige dybdeintervju.

Anonymkode: fe74d...f89

Problemet med å intervjue folk er at man må søke om tillatelse til dette, og det må gjøres mange uker i forveien fordi svarfristen fra dem går så sakte. Derfor er egentlig tiden ute allerede, dessverre :(  Men det ville nok egentlig vært det mest spennende! 

Skrevet
På 26.6.2018 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer fysioterapi, og skal skrive bacheoroppgave til høsten. Vil gjerne bruke sommeren på å tenke gjennom hvilket tema jeg skal skrive om (skal kanskje skrive sammen med en studievenninne også). Slik at det blir lettere å komme i gang til høsten. 

Noen tips til hva jeg kan skrive om? Er HELT blank, og dermed åpen for det meste. Blir litt stressa over at jeg skal skrive en så stor oppgave på knappe 3 måneder, og ikke en gang vet hva jeg vil skrive om :(

Velg deg en pasientgruppe. Velg et tema for pasientgruppen. Eventuelt hvor det skal skje, f.eks. på sykehus, i kommunehelsetjenesten og så videre. Og begrunn gjerne hvorfor du valgte den problemstillingen du velger å skrive om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...