Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal mest sannsynlig starte på sykepleier studiet til høsten i enten Drammen eller Elverum. Problemet er at jeg har utrolig lyst å bo hjemme, men har ikke snittet til å komme inn. Har noen erfaring med å begynne på et studie, for å så bytte studieby etter 1 år? Takk for svar

Anonymkode: c5741...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det i det hele tatt er mulig må sjekkes med hvert enkelt studiested. Rekkefølgen på når man har de ulike emnene er ikke lik alle steder, og dermed kan man ikke bytte helt villkårlig. 

Anonymkode: ae3a8...3a8

• Liker 2
Skrevet

Sett uansett hjembyen på førstevalg, om du ikke kommer inn på hovedopptaket kan du havne på venteliste og ende opp med å komme inn likevel :) Har ikke erfaring med bytting av studiested selv, så kan ikke hjelpe deg dessverre.

Skrevet
18 minutter siden, brokkolikarusell skrev:

Sett uansett hjembyen på førstevalg, om du ikke kommer inn på hovedopptaket kan du havne på venteliste og ende opp med å komme inn likevel :) Har ikke erfaring med bytting av studiested selv, så kan ikke hjelpe deg dessverre.

Kommer uansett ikke inn her i hjembyen da snittet mitt ligger på 3,7... vurderer å eventuelt vente 1 år da og ta opp noen fag 

Skrevet
4 minutter siden, Mira123 skrev:

Kommer uansett ikke inn her i hjembyen da snittet mitt ligger på 3,7... vurderer å eventuelt vente 1 år da og ta opp noen fag 

Det er vel bedre å prøve uansett? :) Og om du ikke kommer inn så kommer du inn på andre eller tredje valg, men du får i alle fall komme på venteliste på der du egentlig vil inn, og om noen ikke møter til opprop (som ofte skjer) så kan du være så heldig at du faktisk kommer inn. Verdt å prøve tenker jeg? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei du :)
På universitetet der jeg studerer har de en regel om at hvis du stryker x antall ganger får du ikke lov til å ta faget omigjen der. Da må du gå til fagansvarlig og spørre om en anbefaling på hvilke andre universiteter/høyskoler som tilbyr et fag som faglærer vil godta som en erstatning. Selv generelle fag får man ikke godkjent samme hva. Hvis du starter på en skole og ønsker å bytte etter et år ville jeg sendt en mail til den skolen du vil inn på med link til fagene du har eller skal ta og spørr de hvor mange du får godkjent ved skolebytte :) Greit å ha skriftlig "bevis" på om de godkjenner fagene så de ikke kan si noe på det i ettertid. 

De fleste studiesteder har info om dette på deres hjemmeside. her er fra uio som et eksempel 
https://www.uio.no/studier/registrering/godkjenning/norsk-utdanning/index.html

Anonymkode: 5ee2c...554

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei du :)
På universitetet der jeg studerer har de en regel om at hvis du stryker x antall ganger får du ikke lov til å ta faget omigjen der. Da må du gå til fagansvarlig og spørre om en anbefaling på hvilke andre universiteter/høyskoler som tilbyr et fag som faglærer vil godta som en erstatning. Selv generelle fag får man ikke godkjent samme hva. Hvis du starter på en skole og ønsker å bytte etter et år ville jeg sendt en mail til den skolen du vil inn på med link til fagene du har eller skal ta og spørr de hvor mange du får godkjent ved skolebytte :) Greit å ha skriftlig "bevis" på om de godkjenner fagene så de ikke kan si noe på det i ettertid. 

De fleste studiesteder har info om dette på deres hjemmeside. her er fra uio som et eksempel 
https://www.uio.no/studier/registrering/godkjenning/norsk-utdanning/index.html

Anonymkode: 5ee2c...554

Tusentakk for svar!

Anonymkode: c5741...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...