Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ekkelt, og aldri sett det før.
Om noen forsvarer dette som tradisjon er det noe galt med dem i min mening.
Man brenner ikke folk eller representasjoner av mennesker. 
Bål tradisjonen anser jeg som en vikingting som er tvistet av religion om det er blitt en "norm" å brenne dukker som representerer mennesker. 
Og mennesker som synes det er greit er i grunn monster i mine øyne. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt unødvendig latterliggjøring av hekser. Jeg synes ikke det er noe morsomt i det hele tatt. Idiotisk tradisjon. Hva er det som er så galt med hekser egentlig? De ligger med Satan og lokker unger til peppekakehus i skogen for å koke suppe på dem, men hallo, hvem har ikke gjort det på en dårlig dag? 

Anonymkode: c277d...c7b

Amen!

Anonymkode: 9bc24...bd9

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Drakan skrev:

Bål tradisjonen anser jeg som en vikingting som er tvistet av religion om det er blitt en "norm" å brenne dukker som representerer mennesker. 

Monstre, der har du det. Trehodede draker og tolv meter høye skautroll. Tåkeheimen rundt Blokksberg var infisert av monstrøsiteter og tyske helt frem til ingen ringere enn et par grepa hekser ved navn Hildur og Ranja begynte å gjøre noe med problemet. Har drukket te med dem begge. Ja ike at jeg henger noe særlig med hekser altså, men jeg liker å ha min dør åpen for alle. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Monstre, der har du det. Trehodede draker og tolv meter høye skautroll. Tåkeheimen rundt Blokksberg var infisert av monstrøsiteter og tyske helt frem til ingen ringere enn et par grepa hekser ved navn Hildur og Ranja begynte å gjøre noe med problemet. Har drukket te med dem begge. Ja ike at jeg henger noe særlig med hekser altså, men jeg liker å ha min dør åpen for alle. 

Egentlig er det litt slemt mot monstre, synes egentlig mange monstre er fin. :) 
Drager også. Mennesker er bedre å si, men de fleste skjønner ikke helt hvor brutal folk kan være. 😕 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Egentlig er det litt slemt mot monstre, synes egentlig mange monstre er fin. :) 
Drager også. Mennesker er bedre å si, men de fleste skjønner ikke helt hvor brutal folk kan være. 😕 

Du burde lese Mary Shelleys «Frankenstein» hvis du er glad i monstre.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde lese Mary Shelleys «Frankenstein» hvis du er glad i monstre.

Tror jeg leste det på barneskolen. 
Anbefaler "Monster" mangaen (handler om en person). 

Skrevet
1 time siden, Drakan skrev:

Enig der. Se bare på heksebrenningene i nord-norge på 1600-tallet. 

Jeg brenner gjerne bål, men jeg hadde gått hjem om det var en "liksomheks" på bålet. Såpass respekt burde man ha for alle de kvinnene som ble brent opp på bålet for lenge siden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Majott skrev:

Enig der. Se bare på heksebrenningene i nord-norge på 1600-tallet. 

Jeg brenner gjerne bål, men jeg hadde gått hjem om det var en "liksomheks" på bålet. Såpass respekt burde man ha for alle de kvinnene som ble brent opp på bålet for lenge siden.

Jeg går hjem når broren min begynner å rive seigmenn i to mens vi ser på film. Null forståelse for alle som endte på strekkbenken i middelalderen.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går hjem når broren min begynner å rive seigmenn i to mens vi ser på film. Null forståelse for alle som endte på strekkbenken i middelalderen.

Det var jo litt annerledes. Regner med du ikke kjenner historien bak dette? Eller rett og slett ikke bryr deg?

Gjest LiMaSK
Skrevet

Aldri vært med på det... gjorde ihvertfall ikke dette da jeg vokste opp, og ikke nå heller.

Skrevet
8 timer siden, Gnå skrev:

Ok, da skjønner jeg mer av bakgrunnen. Men jeg synes uansett det minner litt for mye om et meget mørkt kapittel i norsk historie til at det er gøy. Blir det ikke litt som å gjøre noe "gøy" ut av rasisme? 😕 

Hekser er onde, og representerer ondskap. 

Men dessverre har en del kvinner urettmessig blitt anklaget og dømt for å være hekser. 

Ofte blandes dette sammen. 

Hekseprossesene var gale fordi det var uskyldige som ble dømt.

Hvis det virkelig var hekser så ville det ikke vært så ille. Avstraffelsene var groteske, men typiske for den tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, stan said:

Hekser er onde, og representerer ondskap. 

Men dessverre har en del kvinner urettmessig blitt anklaget og dømt for å være hekser. 

Ofte blandes dette sammen. 

Hekseprossesene var gale fordi det var uskyldige som ble dømt.

Hvis det virkelig var hekser så ville det ikke vært så ille. Avstraffelsene var groteske, men typiske for den tiden. 

Du er fullstendig på jordet. Hekser har tradisjonelt vært hjelpere. Medisinmenn og -kvinner som kunne mye om urter og planter, og kunne hjelpe syke folk og dyr, før legevitenskapen ble utviklet Jordmødre. Healere.

Dette tullet med at hekser representerer ondskap er det kristendommen som har skylden for, og det har ingen rot i virkeligheten.

Anonymkode: c30a2...57d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Majott skrev:

Det var jo litt annerledes. Regner med du ikke kjenner historien bak dette? Eller rett og slett ikke bryr deg?

Jeg bryr meg ikke :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er fullstendig på jordet. Hekser har tradisjonelt vært hjelpere. Medisinmenn og -kvinner som kunne mye om urter og planter, og kunne hjelpe syke folk og dyr, før legevitenskapen ble utviklet Jordmødre. Healere.

Dette tullet med at hekser representerer ondskap er det kristendommen som har skylden for, og det har ingen rot i virkeligheten.

Det hun sa ^

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri gjort det selv, men jeg synes det er en fin gest. Det burde aldri være toleranse for hekseri, svart magi, luciferianisme etc. De lusker rundt i de mørke avkrokene og lengter alltid etter tider der de kan operere mer åpenlyst. Bare for noen uker siden snublet jeg over et heksereir i skogen. Det var FULLT av okkulte symboler og gjenstander som hang i trærne. Jeg vet også om journalister og offentlige personer som er medlemmer av gnostiske menigheter, og anser seg selv som magikere/trollmenn/hekser. Det er mye mer vanlig enn de fleste tror.

Anonymkode: aad81...f1c

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hekser har tradisjonelt vært hjelpere

I hvilken tradisjon? I de tradisjoner jeg kjenner til ble hekser ansett som onde, i ledtog med djevelen. Ikke egentlig fra kristendommen, men i fra hedensk folketro. Men tilsvarende finnes også i andre kulturer, knyttet til ondskap. 

Riktignok ble mange uskyldig anklaget og dømt for å være hekser. 

Blant disse var det nok mange som kan beskrives som hjelpere av ulike typer. Men ingen av dem var vel hekser? Det var vel neppe tittelen de ga seg selv?

En som er uskyldig dømt for noe vil vel ikke like at vi omtaler vedkommende som skyldig? 

En som er uskyldig dømt for drap, vil vel ikke omtales som morder? Slik er det vel med disse som ble dømt som hekser og? 

Mange døde jo mens de sa nettopp at de ikke var hekser. Da håner vi dem om vi nå kaller dem for hekser. 

Kall dem kloke koner, naturmedisinere eller noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, stan said:

I hvilken tradisjon? I de tradisjoner jeg kjenner til ble hekser ansett som onde, i ledtog med djevelen. Ikke egentlig fra kristendommen, men i fra hedensk folketro. Men tilsvarende finnes også i andre kulturer, knyttet til ondskap. 

Riktignok ble mange uskyldig anklaget og dømt for å være hekser. 

Blant disse var det nok mange som kan beskrives som hjelpere av ulike typer. Men ingen av dem var vel hekser? Det var vel neppe tittelen de ga seg selv?

En som er uskyldig dømt for noe vil vel ikke like at vi omtaler vedkommende som skyldig? 

En som er uskyldig dømt for drap, vil vel ikke omtales som morder? Slik er det vel med disse som ble dømt som hekser og? 

Mange døde jo mens de sa nettopp at de ikke var hekser. Da håner vi dem om vi nå kaller dem for hekser. 

Kall dem kloke koner, naturmedisinere eller noe annet. 

Du skriver at hekser er onde og representerer ondskap. Det er tull, både fordi de vi (tydeligvis ikke du, men svært mange) tenker på som hekser fra «gamle dager» og heksene som eksisterer nå (Wicca er en av religionene hvor følgerne kaller seg hekser), levde/lever i pakt med naturen og er opptatt av etikk og moral. De er ikke onde.

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at hekser er onde og representerer ondskap. Det er tull, både fordi de vi (tydeligvis ikke du, men svært mange) tenker på som hekser fra «gamle dager» og heksene som eksisterer nå (Wicca er en av religionene hvor følgerne kaller seg hekser), levde/lever i pakt med naturen og er opptatt av etikk og moral. De er ikke onde.

Tradisjonelt har hekser vært betraktet som onde. Det er fakta. 

Folk må jo få kalle seg hva de vil. Jeg synes de burde funnet på bedre titler på seg selv enn hekser. 

Innenfor satanisme og lignende religioner brukes også tittelen hekser. Derfor har det også innen wicca vært et ønske om å bruke andre begreper enn heks. Wicca har ingen enerett på ordet heks, ei heller innholdet eller betydningen av ordet. 

De fleste religioner er opptatt av etikk og moral. Det i seg selv er ingen garanti for at de ikke er onde. Wicca har ikke noen enhetlig eller samlet etikk, det blir litt opp til hver enkelt utøver. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt unødvendig latterliggjøring av hekser. Jeg synes ikke det er noe morsomt i det hele tatt. Idiotisk tradisjon. Hva er det som er så galt med hekser egentlig? De ligger med Satan og lokker unger til peppekakehus i skogen for å koke suppe på dem, men hallo, hvem har ikke gjort det på en dårlig dag? 

#krenka

AnonymBruker
Skrevet

Men helt serriøst hva slags metoder bruker dere for å maksimere jaktutbyttet når dere jakter på hekser for å brenne på bålet? Er det noen spesielle tegn dere ser etter? Som en stor nese, gammel sopelime i gangen, alt for store støpejærns gryter på kjøkkenet, el?

Og bruker dere noe tilsettningsmiddler som tennvæske eller bensin for at det skal brenne bedre eller er det best å gjøre det helt naturlig?

Anonymkode: 91052...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...