Gnå Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 Er det virkelig en tradisjon å brenne "hekser" på bål på sankthansaften? Bare jeg som synes det er .... spesielt? PS: Jeg er ikke krenka, bare litt PK, kanskje
bananbøy Skrevet 26. juni 2018 #3 Skrevet 26. juni 2018 Ja. Vi pleier alltid å finne noen hekser vi kan brenne på bålet. Blir ikke samme stemninga uten. Men vi har slutta med å sjekke om de flyter først, for da var det så mange av dem som ble borte før vi fikk kastet dem på bålet. 6
Minya Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Kommer litt an på hvor i landet det er. Der jeg kommer fra hadde vi alltid heks på St Hans-bålet, bålet ble pakket opp mot en loddrett fjellknaus nær sjøen, og "heksa" ble påtent, og sendt på line ned til selve bålet. Der jeg bodde i ungdommen, var det ikke vanlig med heks på bålet.
stan Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 Det er jo gammel tradisjon. Hekser representerer det onde og det onde ville man bli kvitt. 5
Chiyo Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 Det har jeg aldri hørt om. Jeg syns det er en litt ekkel tradisjon jeg. Jeg ser ikke hva som er moro med å brenne damer på bålet. 4
Salka Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 Jepp! I år brant jeg naboheksa på bålet og grillet pølser på det. Bedre pølser har jeg aldri smakt! Godt å bli kvitt spetakkelet også. 1
Påkrevd Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 1 minutt siden, Chiyo skrev: Det har jeg aldri hørt om. Jeg syns det er en litt ekkel tradisjon jeg. Jeg ser ikke hva som er moro med å brenne damer på bålet. Det er ikke damer, det er dukker. Med all vold og drap som blir servert på tv, langt mer virkelighetstro enn dette, så ser jeg ikke problemet med denne humoristiske tradisjonen med å brenne en figur av gamle laken og litt halm. Til opplysning så var det ikke bare damer som ble brent som hekser. I noen områder var det til og med et flertall av menn.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Siden det ikke var hekser den kristne kirka brant på bål eller tok livet av på andre måter i middelalderen synes jeg det er en tåpelig tradisjon. Kristne burde heller hatt en tradisjon som viste anger over disse overgrepene. Anonymkode: a5abd...f29
Chiyo Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 (endret) 5 minutter siden, Påkrevd skrev: Det er ikke damer, det er dukker. Med all vold og drap som blir servert på tv, langt mer virkelighetstro enn dette, så ser jeg ikke problemet med denne humoristiske tradisjonen med å brenne en figur av gamle laken og litt halm. Til opplysning så var det ikke bare damer som ble brent som hekser. I noen områder var det til og med et flertall av menn. Jeg er fult klar over at både menn og kvinner ble brent på bålet, det var ikke derfor jeg sa det var ekkelt. Jeg syns det er ekkelt at det skal være moro å brenne dukker som representerer mennesker på bål. Men siden du er inne på det hvor mange "trollmenn" blir brent på sankthansbålet? Forresten så ble mange flere menn henrettet med sverd enn brent på bålet. SNL har statistikken over hvor mange kvinner og hvor mange menn, men menn ble ofte henrettet på andre måter. Det er mye snillere å kappe av hodet på noen enn å brenne dem levende mener jeg. Men kvinner ble oftere dømt for trolldom. Man trodde av siden kvinner var det "svakere" kjønn så kunne de ikke motstå djevelen like lett som menn. Endret 26. juni 2018 av Chiyo 2
Påkrevd Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det ikke var hekser den kristne kirka brant på bål eller tok livet av på andre måter i middelalderen synes jeg det er en tåpelig tradisjon. Kristne burde heller hatt en tradisjon som viste anger over disse overgrepene. Anonymkode: a5abd...f29 Er ikke kristen
Påkrevd Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 Akkurat nå, Chiyo skrev: Jeg er fult klar over at både menn og kvinner ble brent på bålet, det var ikke derfor jeg sa det var ekkelt. Jeg syns det er ekkelt at det skal være moro å brenne dukker som representerer mennesker på bål. Men siden du er inne på det hvor mange "trollmenn" blir brent på sankthansbålet? Forresten så ble mange flere menn henrettet med sverd enn brent på bålet. SNL har statistikken over hvor mange kvinner og hvor mange menn, men menn ble ofte henrettet på andre måter. Det er mye snillere å kappe av hodet på noen enn å brenne dem levende mener jeg. Nja,synes det er dritslemt uansett, jeg. Selv har jeg ikke vært på denne typen St.Hans-bål (eller rettere sagt ved), så ratioen på hekser og heksinner som blir brent idag kjenner jeg ikke. Tror neppe noen tar skade av det okke som.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 9 minutter siden, Chiyo skrev: Man trodde av siden kvinner var det "svakere" kjønn så kunne de ikke motstå djevelen like lett som menn. Det er da ikke noe man "tror", det er fakta. Anonymkode: 91052...d34
Chiyo Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke noe man "tror", det er fakta. Anonymkode: 91052...d34 Si det en gang til uten å bruke Ab da. La oss se om du tør. 2
Gnå Skrevet 27. juni 2018 Forfatter #15 Skrevet 27. juni 2018 13 timer siden, stan skrev: Det er jo gammel tradisjon. Hekser representerer det onde og det onde ville man bli kvitt. Ok, da skjønner jeg mer av bakgrunnen. Men jeg synes uansett det minner litt for mye om et meget mørkt kapittel i norsk historie til at det er gøy. Blir det ikke litt som å gjøre noe "gøy" ut av rasisme? 😕 1
Atrix Skrevet 27. juni 2018 #16 Skrevet 27. juni 2018 Har aldri hørt om. Syntes det høres usmakelig ut, siden ekte mennesker faktisk har opplevd å bli brent på bålet for dette, riktignok for lenge siden. 3
Pultost Skrevet 27. juni 2018 #17 Skrevet 27. juni 2018 18 timer siden, bananbøy skrev: Ja. Vi pleier alltid å finne noen hekser vi kan brenne på bålet. Blir ikke samme stemninga uten. Men vi har slutta med å sjekke om de flyter først, for da var det så mange av dem som ble borte før vi fikk kastet dem på bålet. Vil vel også tro at de uansett er litt vanskelige å få fyr på etter dukkerten.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #18 Skrevet 27. juni 2018 4 hours ago, Atrix said: Har aldri hørt om. Syntes det høres usmakelig ut, siden ekte mennesker faktisk har opplevd å bli brent på bålet for dette, riktignok for lenge siden. Nettopp. Dette er jo like slemt og ekkelt som å lage jødedukker, sette dem i røyken og «gasse dem i hjel». Totalt usmakelig. Anonymkode: c30a2...57d 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #19 Skrevet 27. juni 2018 Dette er helt unødvendig latterliggjøring av hekser. Jeg synes ikke det er noe morsomt i det hele tatt. Idiotisk tradisjon. Hva er det som er så galt med hekser egentlig? De ligger med Satan og lokker unger til peppekakehus i skogen for å koke suppe på dem, men hallo, hvem har ikke gjort det på en dårlig dag? Anonymkode: c277d...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #20 Skrevet 27. juni 2018 4 timer siden, Atrix skrev: Har aldri hørt om. Syntes det høres usmakelig ut, siden ekte mennesker faktisk har opplevd å bli brent på bålet for dette, riktignok for lenge siden. Folk blir fortsatt brent levende altså, men totalforbud mot slt som kan assosieres med det vonde i verden vil føre til alt annet enn et godt liv. Anonymkode: c277d...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå