Gå til innhold

Er dette tinnitus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var utsatt for veldig skarp lyd fra en maskin for ca 3 uker siden. Jeg fikk en intens smerte i ene øret, det andre kjente jeg ingenting på. Etter denne hendelsen ble hørselen målt hos bedriftshelsetjenesten, og var da innenfor normalområdet. Jeg har også vært hos ØNH lege, men han fant ingen tegn til støyskade. Men jeg syns jeg hører en lav, litt pulserende susing i venstre øre. Denne ble værre etter at jeg slo plen på lørdag, selv om jeg brukte ørepropper. Nå er jeg veldig redd for at dette er tinnitus. Har noen her erfaring med dette?

I

Anonymkode: 323b7...b93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som tinnitus ja. Jeg fikk det selv etter å ha tent på noe fyrverkeri jeg fant på bakken for mange, mange år siden (som var en eller annen ekstremversjon av en kinaputt med veldig kort lunte). Du merker ikke så mye til det etterhvert så det er ikke noe å bekymre seg for (man kan heller ikke gjøre noe med det, så hvorfor stresse?).

Anonymkode: 2ee64...b4a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som tinnitus ja. Jeg fikk det selv etter å ha tent på noe fyrverkeri jeg fant på bakken for mange, mange år siden (som var en eller annen ekstremversjon av en kinaputt med veldig kort lunte). Du merker ikke så mye til det etterhvert så det er ikke noe å bekymre seg for (man kan heller ikke gjøre noe med det, så hvorfor stresse?).

Hvor høy er din tinnitus da? Hva vil du sammenligne den med av lyd?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Tinnius.  Den kopiere gjerne lyder hos meg. Kan våkne av at jeg hører brannalarm  men det er bare i øra mine.  Den piper . Gjerne sånn prøvebilde lyd. Beste du kan gjøre med det er å stresse ned å over høre det. Ikke tenke på det. Da blir du veldig vant til det at du ikke merker så mye av det. Den kan gå bort av seg selv.

Anonymkode: 6647c...90d

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tinnitusmaskerende høreapparat også. Lager motlyd til tinnitus. 

Anonymkode: d55df...c42

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2018 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Jeg har Tinnius.  Den kopiere gjerne lyder hos meg. Kan våkne av at jeg hører brannalarm  men det er bare i øra mine.  Den piper . Gjerne sånn prøvebilde lyd. Beste du kan gjøre med det er å stresse ned å over høre det. Ikke tenke på det. Da blir du veldig vant til det at du ikke merker så mye av det. Den kan gå bort av seg selv.

Jeg har hatt dette i snart en uke nå, så da er det vel kanskje kronisk. Alle jeg snakker med om dette av helsepersonell sier at jeg bare må overhøre lyden og fortsette mitt daglige liv, det sa fastlegen også i dag. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er vanskelig. Syns jeg hører min egen puls i øret hele tiden og holder på å bli sprø. Det piper i grunnen ikke, det er en lav kontinuerlig pulsering. Jeg vet ikke om det hadde vært noen vits i å gå til audiograf med dette. Fastlegen mente at ØNH legen sikkert vurderer slike ting, og han sa jo ingenting om audiograf. Er det noen her som har vært hos audiograf?

AnonymBruker
Skrevet

Ja pga jeg bruke høreapparat.  Gå til ønh lege. Audiograf har mest med hørselstap å gjøre. Prøv musikk på hele tiden å lytt til den. Man må faktisk lære seg å leve med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Ja pga jeg bruke høreapparat.  Gå til ønh lege. Audiograf har mest med hørselstap å gjøre. Prøv musikk på hele tiden å lytt til den. Man må faktisk lære seg å leve med det.

Jeg hadde hvit støy på i natt fordi jeg ikke fikk sove på grunn av susing, en sånn svak boblelyd som jeg lastet ned på mobilen. Mobilen lå på nattbordet, og det var ikke så veldig høyt på syns jeg. Men det gjorde saken bare værre, i dag har det sust og pepet hele tiden i det dårlige øret. Er det noen som har erfaring med hvit støy/motlyd om natten. Det må vel være veldig lavt på, ellers er det vel skadelig. Jeg tåler i alle fall tydeligvis ingenting. Bør jeg i stedet skjærme meg mot all støy, også dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv kronisk tinnitus, hatt det i flere år. Om du har fått det er det viktig at du bruker ørepropper og det finnes slike som beskytter mot støy men likevel kan du høre ok. Bruk disse når du er i områder der det er feks høy musikk eller støy. Hjernen har en evne til å "glemme" tinnitusen, ihvertfall om du har konstant tinnitus. Jeg har lik "pipe" nivå så nå har jeg blitt vant til den og tenker ikke noe over den lenger. Jeg har også normal hørsel så er nok indre øret som er blitt skadet av høylytt støy. I begynnelsen kan man bli veldig stresset av det så klart, så om du trenger hjelp bør du be om det hos lege. 

Anonymkode: 8fd77...71d

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2018 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Har selv kronisk tinnitus, hatt det i flere år. Om du har fått det er det viktig at du bruker ørepropper og det finnes slike som beskytter mot støy men likevel kan du høre ok. Bruk disse når du er i områder der det er feks høy musikk eller støy. Hjernen har en evne til å "glemme" tinnitusen, ihvertfall om du har konstant tinnitus. Jeg har lik "pipe" nivå så nå har jeg blitt vant til den og tenker ikke noe over den lenger. Jeg har også normal hørsel så er nok indre øret som er blitt skadet av høylytt støy. I begynnelsen kan man bli veldig stresset av det så klart, så om du trenger hjelp bør du be om det hos lege. 

Anonymkode: 8fd77...71d

Min tinnitus har dessverre blitt værre, sannsynligvis på grunn av en støybelastning som ikke var frivillig. Akkurat nå er jeg innlagt på psykiatrisk avdeling på grunn av min reaksjon på dette. Er det noen her som har forsøkt behandling av tinnitus, feks. kognitiv terapi, lydterapi eller lignende. Jeg blir veldig takknemlig for svar. Ts

AnonymBruker
Skrevet
On 6/26/2018 at 6:49 PM, AnonymBruker said:

Hvor høy er din tinnitus da? Hva vil du sammenligne den med av lyd?

Litt som en TV i gamledager når det var sånn svarte og hvite prikker på skjermen. Litt den lyden tven laget da.

AnonymBruker
Skrevet

Tinnitus kan være pulserende, suselyd, pipelyd osv, så regner med det er det du har. Den gode nyheten er at du skal ha det en viss tid før man regner det som kronisk, vi bruker å si 3 mnd. Så du har fremdeles gode odds for at det skal gå vekk. Som over her sagt er det faktisk veldig viktig at du prøver å overse den, og med det mener jeg at du burde bruke lyd som hjelp. Ha radio/tv på i bakgrunnen. Jo mer du fokuserer på den jo værre vil det være for hjernen å glemme den. 

Om du på sikt ikke blir kvitt den så må du til en audiograf som kan hjelpe deg med hjelpemidler mot dette. 

Anonymkode: ad47a...f2e

Gjest Optimo
Skrevet

Nå om sommeren funker det veldig fint å ha på en vifte for å maskere lyden. Ellers er det mulig å bruke diverse naturlyder i stedet for hvit støy. Bølgeskvulp, regnvær osv. Søk litt på YouTube og Spotify, "natural sounds". 

Og ellers er det vel bare å prøve venne seg til den nye virkeligheten så fort som mulig. Tinnitus er noe skit og dessverre noe du ikke blir kvitt. 

Lykke til! 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2018 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Tinnitus kan være pulserende, suselyd, pipelyd osv, så regner med det er det du har. Den gode nyheten er at du skal ha det en viss tid før man regner det som kronisk, vi bruker å si 3 mnd. Så du har fremdeles gode odds for at det skal gå vekk. Som over her sagt er det faktisk veldig viktig at du prøver å overse den, og med det mener jeg at du burde bruke lyd som hjelp. Ha radio/tv på i bakgrunnen. Jo mer du fokuserer på den jo værre vil det være for hjernen å glemme den. 

Om du på sikt ikke blir kvitt den så må du til en audiograf som kan hjelpe deg med hjelpemidler mot dette. 

Vil du si at konstant øresus på et øre i 5 dager tyder på at det er kronisk? Jeg har forstått det slik at dersom lyden kommer og går, er det større sjanse for at den vil forsvinne. Nå har jeg et konstant og ikke varierende surr.Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du si at konstant øresus på et øre i 5 dager tyder på at det er kronisk? Jeg har forstått det slik at dersom lyden kommer og går, er det større sjanse for at den vil forsvinne. Nå har jeg et konstant og ikke varierende surr.Ts

Nei ikke nødvendigvis. Jeg har vært borti dem som har hatt det konstant i to mnd men så forsvant det like plutselig som det kom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har øresus og nedsatt hørsel som kommer og går på det ene øret. Dette er ekstremt stressavhengig, og første gang jeg fikk det var jeg midt i heftig emosjonelt stress. Hadde en periode med ferie og sjelero på andre måter og da ga det seg fullstendig, sammen med matintoleransene jeg har klart å pådra meg. Når hverdagen begynte igjen, så kom alle plager tilbake. Legen sier at det ikke er noe galt med øret mitt og at stress kan gjøre dette.

Det er helt latterlig hvordan det som er inni hodet mitt påvirker disse tingene. Så nå jobber jeg hardt med å ikke jobbe så hardt, om jeg kan si det sånn 🙄

Stress er verre for kroppen enn jeg kunne tro!

Anonymkode: bff11...c28

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har øresus og nedsatt hørsel som kommer og går på det ene øret. Dette er ekstremt stressavhengig, og første gang jeg fikk det var jeg midt i heftig emosjonelt stress. Hadde en periode med ferie og sjelero på andre måter og da ga det seg fullstendig, sammen med matintoleransene jeg har klart å pådra meg. Når hverdagen begynte igjen, så kom alle plager tilbake. Legen sier at det ikke er noe galt med øret mitt og at stress kan gjøre dette.

Det er helt latterlig hvordan det som er inni hodet mitt påvirker disse tingene. Så nå jobber jeg hardt med å ikke jobbe så hardt, om jeg kan si det sånn 🙄

Stress er verre for kroppen enn jeg kunne tro!

Anonymkode: bff11...c28

Takk for tips! Det er vanskelig å stresse ned når man har en stressende jobb. Ellers så er det slik med meg også at det kommer og går litt. Når det ene øret slår seg av slår det andre seg på på en måte. Jeg blir ikke helt klok på denne tinnitusen rett og slett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...