AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 Litt komplisert spørsmål, men prøver meg her å ser om noen kan hjelpe meg. På mitt studie fra høsten er det 3 fag av 10 studiepoeng. Fag 1 har jeg tatt tidligere, men uten støtte fra lånekassen. Fag 2 har jeg ikke tatt med har tatt ett lignende fag tidligere(med støtte fra lånekassen) så er 6 poeng studiepoengreduksjon. Fag 3 har jeg ikke tatt. Hvordan funker dette da med lånekassen for meg det semesteret? Hvilke muligheter har jeg? Kan jeg få støtte til å ta fag 1 på nytt selvom om jeg har en C og prøve å forbedre den fordi jeg har tatt dette faget uten støtte fra lånekassen? Kan jeg få støtte til 20 studiepoeng (fag 2 og 3) og "ta opp" fag 1 kun som eksamen uten støtte? Kan jeg ta alle fag og få fullt lån og stipend? Får jeg fullt stipend/lån når det er studiepoengreduksjon i fag 2? Håper noen kan svare og skjønner det jeg skriver. Prøvde å skrive så tydelig som mulig. Mest optimale hadde vært å tatt 20 poeng (fag 2 og 3) med lån/stipend fra lånekassen siden jeg klarer meg økonomisk med kun støtte til 2 av fagene og ta fag 1 kun som eksamen og prøve å forbedre karakteren. Anonymkode: d0992...87d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Vet ikke. Men hvis det er slik at du ikke får støtte til de to fagene, så kan du melde deg opp i noe annet med tilsvarende poeng. Du trenger ikke å ta dem. Da får du i hvertfall lån- men det blir ikke omgjort til stipend. Anonymkode: 25c01...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 1. Hvis du har tatt flere studiepoeng enn det du tidligere har fått støtte til ligger du i pluss med studiepoeng hos Lånekassen (så fremt du ikke er forsinket ellers). Ikke noe problem å få støtte til dette emnet og få omgjort omgjøringslånet til stipend. 2. Vet ikke om studiepoengreduksjonen gjelder på samme måte for Lånekassen som det gjør for utdanningsinstitusjonen. Jeg ville ha ringt inn og spurt. Uansett taper du eventuelt bare 6 studiepoeng, noe som egentlig er ingenting. 3. Ikke noe problem. Jeg ville bare ha søkt støtte med 100% studiebelastning. Anonymkode: a4dc6...e8d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Hvis du har tatt flere studiepoeng enn det du tidligere har fått støtte til ligger du i pluss med studiepoeng hos Lånekassen (så fremt du ikke er forsinket ellers). Ikke noe problem å få støtte til dette emnet og få omgjort omgjøringslånet til stipend. 2. Vet ikke om studiepoengreduksjonen gjelder på samme måte for Lånekassen som det gjør for utdanningsinstitusjonen. Jeg ville ha ringt inn og spurt. Uansett taper du eventuelt bare 6 studiepoeng, noe som egentlig er ingenting. 3. Ikke noe problem. Jeg ville bare ha søkt støtte med 100% studiebelastning. Anonymkode: a4dc6...e8d 1. Så man kan ligge i pluss hos lånekassen? Eks: Ta ett semester (30 stp) uten støtte, stryke hele neste semester (30stp) og fortsatt ligge i 0 hos lånekassen? 2. Hvordan fungerer egentlig studiepoengreduksjon? Jeg skal bare bruke det nye faget i denne bacheloren og det emnet jeg har tatt tidligere skal jeg ikke ha i noe bachelor. 3. Hvis man for eksempel er 10 studiepoeng bak hos lånekassen, må man bestå det faget man har strøket i for å ta igjen de 10 poengene eller kan man ta hvilket som helst 10 poengsfag uten støtte? Anonymkode: d0992...87d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Så man kan ligge i pluss hos lånekassen? Eks: Ta ett semester (30 stp) uten støtte, stryke hele neste semester (30stp) og fortsatt ligge i 0 hos lånekassen? 2. Hvordan fungerer egentlig studiepoengreduksjon? Jeg skal bare bruke det nye faget i denne bacheloren og det emnet jeg har tatt tidligere skal jeg ikke ha i noe bachelor. 3. Hvis man for eksempel er 10 studiepoeng bak hos lånekassen, må man bestå det faget man har strøket i for å ta igjen de 10 poengene eller kan man ta hvilket som helst 10 poengsfag uten støtte? Anonymkode: d0992...87d 1. Jepp! Man får en "restpott". https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/eksamensresultater-og-omgjoring/ 2. Det vet jeg ikke dessverre. Jeg vil egentlig tro at utdanningsinstitusjonen da vil rapportere emnene inn til Lånekassen med studiepoengreduksjonen. Hvis begge emnene er på 10 stp. vil Lånekassen da registrere 14. stp. totalt. Men dette er bare noe jeg tror. Jeg ville ha spurt for sikkerhetsskyld. 3. Man kan ta et hvilket som helst fag. Det trenger ikke å være det samme. Anonymkode: a4dc6...e8d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Jepp! Man får en "restpott". https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/eksamensresultater-og-omgjoring/ 2. Det vet jeg ikke dessverre. Jeg vil egentlig tro at utdanningsinstitusjonen da vil rapportere emnene inn til Lånekassen med studiepoengreduksjonen. Hvis begge emnene er på 10 stp. vil Lånekassen da registrere 14. stp. totalt. Men dette er bare noe jeg tror. Jeg ville ha spurt for sikkerhetsskyld. 3. Man kan ta et hvilket som helst fag. Det trenger ikke å være det samme. Anonymkode: a4dc6...e8d Så man kan i prinsippet gå fulltid (30stp) ett semester, men kun be om støtte til 50% (15stp) for å ta igjen 10 poeng man er forsinket og få 5 poeng som restpott? Tusen takk for svar forresten! Anonymkode: d0992...87d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Jepp! Man får en "restpott". https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/eksamensresultater-og-omgjoring/ 2. Det vet jeg ikke dessverre. Jeg vil egentlig tro at utdanningsinstitusjonen da vil rapportere emnene inn til Lånekassen med studiepoengreduksjonen. Hvis begge emnene er på 10 stp. vil Lånekassen da registrere 14. stp. totalt. Men dette er bare noe jeg tror. Jeg ville ha spurt for sikkerhetsskyld. 3. Man kan ta et hvilket som helst fag. Det trenger ikke å være det samme. Anonymkode: a4dc6...e8d Man tar også igjen forsinkelse ved å for eksempel jobbe ett semester og ta 10stp uten støtte? Anonymkode: d0992...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå