Gå til innhold

Aktiviteter og småleker som er fine på biltur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på lang biltur i sommer, med 3 barn i alderen 3,6 og 13 og ønsker tips til små overraskelser jeg kan kjøpe og aktiviteter man kan gjøre i bil.

Jeg er ikke helt novise på området, vi har vært på biltur før, men da bare 60 mil unna, denne gangen skal vi tre ganger så langt unna. Turen er en del av ferieopplevelsen, men vi må kjøre en del timer om dagen, til vi kommer oss frem. Det er egentlig greit med tenåringen, han sysselsetter seg selv med ting, men når småsøsken begynner å bli leie og underholder seg med å erte hverandre og tenåringen blir det verre å holde på familiehyggen. 

Har tenkt å ha noen overraskelser på lur som vi kan ta frem, når vi ikke har planlagt å stoppe med en gang og vi merker at de begynner å bli leie.

Før det høres ut som om vi har forferdelige bilturer, så har vi egentlig hatt veldig greie turer, men denne er jo noe lengre.

Skrevet

Ingen? Jeg bare dytter litt videre jeg..

AnonymBruker
Skrevet

La treåringen (og de andre) få eierskap til reiserute, og bli enige på forhånd om enkelte steder å stoppe. Enten bare for en hvil, eller fordi det er noe å se/gjøre der (fin utsikt, café, severdighet). Utstyr barna med kamera og la de dokumentere ferieturen på egen hånd. Finnes gode apper for nettbrett til å lage fortellinger bl.a. La barna velge en liten billig souvenir på de ulike stedene. 

Holdt på sånn da mine var små, og det ble relativt hyggelige turer. Noe mer forutsigbart for dem, ikke bare transportering de ikke så noen ende på. 

Anonymkode: ce0a7...3f2

Skrevet

Noen lekebutikker har bittesmå dyr til 3-5 kr stykket. Kvaliteten er så som så, men det underholdt fireåringen her i huset en hel flytur til London, når vi presenterte en haug sånne i en liten eske sammen med forstørrelsesglass. Det var lek, studier og masse pusling på egen plass, og tok også svært lite plass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da barna var små kjørte vi alltid om natta hvis vi skulle langt. Vi byttet på å kjøre.

Anonymkode: 0fc9a...13c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vis du har en slik reisebutikk i nærheten så har mye småspill der, med magneter. Vi reiste til USA og kjøpte med oss noen slike, og det var en hit. Samt kort. 

Vet det er en på Sandvika storsenter og på Gardermoen. 

http://www.sandvikastorsenter.no/butikker-og-virksomheter/handysize/

Ellers har du: Filmer (greit med reisesyktabletter også), lydbøker, tegnesaker, bilbingo, musikk, nettbrett (kan laste ned filmer fra Netflix, så trenger man ikke nett), blader, aktivitetshefter (fås ofte på bensinstasjon), greit med sånn lomme foran setet dems så de kan oppbevare ting der. 

God tur 😊

Anonymkode: d5334...eb4

• Liker 1
Skrevet

Leker:

Telle røde biler.

Lære seg ulike bilmerker og velge ett hver, telles.

Lese bok.

• Liker 1
Skrevet

Finnes mye billig i butikker som tgr og lekebutikker

Ellers kan man jo laste ned bingo, ludo og kortspill på nettbrett/mobil (ta på alle sånn at de kan spille mot spillet)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk skal dere ha! 

13 åringen er allerede i gang med å finne de perfekte filmene å laste ned og jeg kommer til å laste ned noen lydbøker og så skal vi laste ned en spilleliste som vi voksne ikke blir gal av. 

Fant ut at vi blant annet skulle ha øretelefoner som overraskelse til de to minste. ,;) 

Skal se om jeg finner et magnetisk spill som ihvertfall de to største har glede av, 3 åringen trenger litt mer voksen styring, når det gjelder spill, til gjengjeld tar hun seg gjerne en lur utpå dagen.

Tegnesaker har vi med,  de får hver sin lille tegnebok på turen. Skal se om vi finner noe småtteri å putte i " overraskelsessekken" tenker det blir noe å bite i der også, vi planlegger en stopp for reisegodtinnkjøp. 

Vi  har med stormkjøkken, grill og campingbord/stoler, så vi kan stoppe og spise på div rasteplasser, i tillegg til at vi stopper for å spise middag og se oss litt om ,  tidlig på ettermiddagen. Vi vil helst komme oss til campingplass eller annen overnattingsplass, såpass tidlig at vi får tid til å ha det litt morsomt, før de legger seg.

Hørtes lurt ut med smådyr, det ga meg en ide om å innrede hus til noen Kinderegg figurer i en fin eske som jeg har. 

Oppbevaringslomme er også notert.

Bare fortsett med gode tips! :)

Hm... når jeg tenker meg om er det faktisk mer enn 180 mil til målet, vi skal kjøre 230 mil, en vei...og så skal vi jo tilbake. Heldigvis kjører vi gjennom Sverige en stor del av turen...

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Mobilt internett. 😂 Det er iallefall favoritten til min 13åring. Jeg har kjøpt 100 GB til denne ferien.

Anonymkode: 3140d...76a

AnonymBruker
Skrevet

Synes du har fått mange gode forslag her! Ellers er stilleleken fin når man som forelder begynner å kjenne at det er litt vel mye bråk! Jeg har laget stillelekturnering noen ganger. Da har eldstemann fått i oppgave å holde orden på stillingen, også har jeg sagt at nå skal vi leke stilleleken f.eks. fem ganger på rad, og den som vinner flest ganger får en premie/ får lov til å bestemme hvilken cd vi setter på eller ett eller annet. Fem stilleleker på rad gir et godt pusterom for mitt hode, og samtidig har de gjerne glemt hva de bråket om når vi er ferdig.

Siden eldstemann er såpass mye eldre kan du kanskje få ham litt med på laget på forhånd. Hør om han har gode ideer til ting småsøsknene kan aktiviseres med, og gi ham litt oppgaver. Kanskje det kan være hans jobb å lage bilbingobrett eller andre aktivitetsting?   

Anonymkode: 4b82d...1b8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi kjøpte en gang et spill som heter "are we there yet", med masse kort med poeng på. F.eks. se en lastebil (2 poeng)
Alle deltakere hadde 5 kort hver på hånden samtidig, og skulle finne det som var på disse. Når de så en av disse tingene på sine kort utenfor bilen, fikk de disse poengene, og fikk trekke et nytt kort.

https://www.theworks.co.uk/p/travel-accessories/are-we-there-yet-travel-game/5012822021007

Fant samme på svensk. Kanskje mer relevant.

http://www.lekcenter.se/kortspel-ar-vi-inte-framme-snart.html

En annen ting som har vært stor suksess, har vært en slags hjemmesydd liten "pute med vindu". (Jeg har ikke sydd selv, men det går an.) Inne i puta er det masse små ting, og disse må finnes. Dette fungerer både i bil og fly. :) Søk på bilder på "I spy bag", så får du opp både hvordan du kan lage selv, og evt. noen som syr for andre. 

http://huntingforladybugs.com.au/product/i-spy-bag/

Vi har også hatt magnetisk bilbingo fra clasOhlsson. men vet ikke om de har lengre.

Bilbingo kan du også lage selv. Bare å finne forskjellige ting dere sannsynligvis ser langs veien, og lage et 5x5 rutenett med slike bilder.
Alternativt: Førstemann som ser en.... leken. F.eks. Førstemann som ser en bro. Førstemann som ser en blå bil. Så kan alle i bilen være med, og få poeng. Det går da an å ha premie når noen har fått X poeng.

Lydbøker har også vært en slager. Vi har gjerne lånt en masse på biblioteket, så vi har litt forskjellig å velge i.

Endret av Susan Sto Helit
La til noe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi kjører korte turer på kun et par-tre timer, holder det med musikk som barna liker. Vi har to, og de får lov til å velge sang på spotify annenhver gang/velge en CD annenhver gang. Hvis det blir for mye krangling om sanger/musikkvalg, skrur vi av. Da blir det "mitt skip er lastet med" eller andre ordleker. Barna er 6 og 8.

Når vi kjører lange transportetapper eller bilkjøring en hel dag, får de ipadene sine etter noe timer. Da er det fritt fram med spill eller nedlastede filmer. Og bilsnop. Jeg er livrett for oppkast i bilen, så de får som regel drops, tyggegummi, kjærlighet på pinne, eller andre ting som de har lenge uten at magen blir fylt opp. 

Det blir bare tull med småleker i bilen vår. Da mister de ting på gulvet eller mellom setene, og må ha hjelp til å plukke opp, eller krangler om hvem som skal leke med hva, og så blir det masse styr...

Anonymkode: ed62b...21c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...