AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #1 Del Skrevet 26. juni 2018 Dere som kjøper andeler i DNB Teknologi, kjøper dere ekstra mange andeler nå om dagen (i dag og i dagene fremover), eller sitter dere og venter til kursen eventuelt raser videre nedover? Trenger råd Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #2 Del Skrevet 26. juni 2018 Totalt sett har DNB Teknologi over 20 % avkastning dette året. Du må vente en god stund før de går i minus, noe de aldri har gjort. Ja, de går opp og ned noen prosenter uke-for-uke, men du kjøper jo for en viss sum penger ikke andeler? Du vet aldri hvor mye andeler du får for pengene dine, da salg skjer om et par dager til ukjent kurs. Du vet aldri hvor mye du får for pengene dine ved kjøp, da kjøp skjer om et par dager til ukjent kurs. Det å time markedet må du nesten ha fulltidsjobb for å gjøre. Det handler faktisk ikke om så store beløp opp/ned for den vanlige mannen i gata. Å investere 10-tusen, eller 100-tusen med en gang, er egentlig helt ett fett. Fordelen er mer ved å investere 100-tusen i dag, nyter du avkastning fra grunnlaget at du har 100-tusen i fondet. 20 % avkastning på 100-tusen = 20-tusen gevinst bare i år, og året er såvidt halvveis. Men ja: følg råd og kjøp deg gradvis opp, så når du kanskje 20-tusen du også, om et par år, hvis du absolutt vil prøve å time markedet og handle til riktig tid og riktig sum..... Anonymkode: 0a443...e97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Del Skrevet 26. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Totalt sett har DNB Teknologi over 20 % avkastning dette året. Du må vente en god stund før de går i minus, noe de aldri har gjort. Ja, de går opp og ned noen prosenter uke-for-uke, men du kjøper jo for en viss sum penger ikke andeler? Du vet aldri hvor mye andeler du får for pengene dine, da salg skjer om et par dager til ukjent kurs. Du vet aldri hvor mye du får for pengene dine ved kjøp, da kjøp skjer om et par dager til ukjent kurs. Det å time markedet må du nesten ha fulltidsjobb for å gjøre. Det handler faktisk ikke om så store beløp opp/ned for den vanlige mannen i gata. Å investere 10-tusen, eller 100-tusen med en gang, er egentlig helt ett fett. Fordelen er mer ved å investere 100-tusen i dag, nyter du avkastning fra grunnlaget at du har 100-tusen i fondet. 20 % avkastning på 100-tusen = 20-tusen gevinst bare i år, og året er såvidt halvveis. Men ja: følg råd og kjøp deg gradvis opp, så når du kanskje 20-tusen du også, om et par år, hvis du absolutt vil prøve å time markedet og handle til riktig tid og riktig sum..... Anonymkode: 0a443...e97 Takk for gode råd Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #4 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg har en god del fondsandeler i DNB Global Indeks og DNB Norge Indeks, i min IPS-sparing (det er andeler for ca kr 80 000,-.) Ville dere byttet alle disse fondsandelene i DNB Teknologi? Ville dere fortsatt å ha kun DNB Teknologi i IPS-sparingen? Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 27. juni 2018 #5 Del Skrevet 27. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd Anonymkode: ed744...228 Nei, det er ikke gode råd. Du burde slutte å tro alt du leser på internet/KG. De fleste her har ikke greie på det de skriver om. For det første påstår denne figuren at DNB N TEK har hatt 20 % avkastning i 2018. Det er VELDIG feil. Betyr rett og slett av figuren ikke en gang kan lese av en tabell. Styr unna råd du får derfra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Del Skrevet 27. juni 2018 Norges beste fond siste 12 år. Føler det både er safe, OG best. Nå tar jeg ut 10-tusen, og det er KUN gevinst, så blir en fin ferie på meg nå Anonymkode: 0a443...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Del Skrevet 27. juni 2018 9 timer siden, FrodeF skrev: Nei, det er ikke gode råd. Du burde slutte å tro alt du leser på internet/KG. De fleste her har ikke greie på det de skriver om. For det første påstår denne figuren at DNB N TEK har hatt 20 % avkastning i 2018. Det er VELDIG feil. Betyr rett og slett av figuren ikke en gang kan lese av en tabell. Styr unna råd du får derfra. Tusen takk for at du ga meg veldig fornuftige råd Det er veldig hyggelig og snilt av deg. Jeg skal holde meg stort sett til indeksfond. Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #8 Del Skrevet 27. juni 2018 Morningstar.no er en av de bedre plassene å få informasjon om de forskjellige fond. Ser du på DNB Teknologi har den hatt en avkastning på 6,9% så langt i år. Siste året har avkastningen vært 18,93%. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU&tab=1 Større beløp kan det være hensiktsmessig å spre over en lengre periode. Kjøpte du f.eks. DNB Teknologi for 100.000 kr 15. juni har disse andelene i dag en verdi på 97.500 kr. Kjøpte du for 100.000 kr 2. april har disse andelene i dag en verdi på 112.700 kr. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU&tab=13 Anonymkode: 35f32...1da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #9 Del Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Morningstar.no er en av de bedre plassene å få informasjon om de forskjellige fond. Ser du på DNB Teknologi har den hatt en avkastning på 6,9% så langt i år. Siste året har avkastningen vært 18,93%. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU&tab=1 Større beløp kan det være hensiktsmessig å spre over en lengre periode. Kjøpte du f.eks. DNB Teknologi for 100.000 kr 15. juni har disse andelene i dag en verdi på 97.500 kr. Kjøpte du for 100.000 kr 2. april har disse andelene i dag en verdi på 112.700 kr. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU&tab=13 Anonymkode: 35f32...1da Tusen takk for informasjon og linker Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #10 Del Skrevet 28. juni 2018 Støtter dine egne tanker. Hvis du ønsker litt bedre avkastning enn ''nesten minus''-renten på hva en sparekonto gir deg: gå for indexfond. Det er ingenting galt i å gå safe, bare bli vandt til å f.eks. spare til storbyferier, pensjon og ny båt via andre sparemetoder, for med indeks går det tregt. Jeg har investert bare et par tusen kr. i indeksfond, for gøy: men angrer litt, for vet om fond jeg ville fått mer verdi fra. Hvis du ønsker høy avkastning, og høy risiko, gå for branjespesifikke fond (type DNB Teknologi). Men helt ærlig: et fond som investerer i Facebook, Google, Apple m.m. og har vært Norges beste fond de siste 12 årene... nei vet du hva. Det er usikkert objekt, du. Gå for noe safe (ironi) Neida: høy risiko er det, men ser du Facebook, Google og Apple gå konk i morgen? Hvis de har vært Norges beste fond i 12 år, vil du vente til de IKKE er det mer, for da er det billigere å handle (et tidspunkt som kanskje aldri vil komme), eller vil du slenge deg på nå? Jeg har hatt DNB Teknologi i snart 2 år. Jeg kunne også spurt masse på KG og ventet i evigheter, men da kan jeg se tilbake på historikken hvor mye avkastning jeg har fått bare på 2 år. Det er avkastning jeg aldri ville fått ved å safe. De 10-tusen jeg tok ut nå, er f.eks. bare å representere DELER av hele AVKASTNINGEN. Jeg har ikke tatt ut noe av originalsummen, enda. Men vent gjerne 2-10 år til, du. Så kan du investere. Så kan du se på historikken da, og tenke: ''Oi... kanskje jeg burde investert, jaja... nå var det for sent''. Det er sjeldent fond slår indeks 10 år på rad, fondet du ønsker har gjort det 12. Hvorfor skal de ikke gjøre det 13? Anonymkode: 0a443...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #11 Del Skrevet 28. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter dine egne tanker. Hvis du ønsker litt bedre avkastning enn ''nesten minus''-renten på hva en sparekonto gir deg: gå for indexfond. Det er ingenting galt i å gå safe, bare bli vandt til å f.eks. spare til storbyferier, pensjon og ny båt via andre sparemetoder, for med indeks går det tregt. Jeg har investert bare et par tusen kr. i indeksfond, for gøy: men angrer litt, for vet om fond jeg ville fått mer verdi fra. Hvis du ønsker høy avkastning, og høy risiko, gå for branjespesifikke fond (type DNB Teknologi). Men helt ærlig: et fond som investerer i Facebook, Google, Apple m.m. og har vært Norges beste fond de siste 12 årene... nei vet du hva. Det er usikkert objekt, du. Gå for noe safe (ironi) Neida: høy risiko er det, men ser du Facebook, Google og Apple gå konk i morgen? Hvis de har vært Norges beste fond i 12 år, vil du vente til de IKKE er det mer, for da er det billigere å handle (et tidspunkt som kanskje aldri vil komme), eller vil du slenge deg på nå? Jeg har hatt DNB Teknologi i snart 2 år. Jeg kunne også spurt masse på KG og ventet i evigheter, men da kan jeg se tilbake på historikken hvor mye avkastning jeg har fått bare på 2 år. Det er avkastning jeg aldri ville fått ved å safe. De 10-tusen jeg tok ut nå, er f.eks. bare å representere DELER av hele AVKASTNINGEN. Jeg har ikke tatt ut noe av originalsummen, enda. Men vent gjerne 2-10 år til, du. Så kan du investere. Så kan du se på historikken da, og tenke: ''Oi... kanskje jeg burde investert, jaja... nå var det for sent''. Det er sjeldent fond slår indeks 10 år på rad, fondet du ønsker har gjort det 12. Hvorfor skal de ikke gjøre det 13? Anonymkode: 0a443...e97 Hei og takk for at du deler Jeg kjøpte andeler i DNB Teknologi for noen få tusen kr i går, og for kr 500 den 26. Jeg har anelse om at kursen vil falle ytterligere i tiden fremover. Jeg har ikke bestemt meg ennå om hvor mye jeg vil investere i DNB Teknologi. Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Del Skrevet 28. juni 2018 jeg har nettopp kastet meg ut i fondssparing(ikke ts). 2500 per mnd:750kr dnb teknologi, og resten fordelt på indeksfond, bla dnb global. men har lite greie på fond; jeg syns bare det er så bortkastet å ha penger stående til ca 0 rente på sparekonto. har ikke nok inntekt til boligkjøp(ennå) Anonymkode: a6cfc...058 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #13 Del Skrevet 1. august 2018 På 28.6.2018 den 12.04, AnonymBruker skrev: Støtter dine egne tanker. Hvis du ønsker litt bedre avkastning enn ''nesten minus''-renten på hva en sparekonto gir deg: gå for indexfond. Det er ingenting galt i å gå safe, bare bli vandt til å f.eks. spare til storbyferier, pensjon og ny båt via andre sparemetoder, for med indeks går det tregt. Jeg har investert bare et par tusen kr. i indeksfond, for gøy: men angrer litt, for vet om fond jeg ville fått mer verdi fra. Hvis du ønsker høy avkastning, og høy risiko, gå for branjespesifikke fond (type DNB Teknologi). Men helt ærlig: et fond som investerer i Facebook, Google, Apple m.m. og har vært Norges beste fond de siste 12 årene... nei vet du hva. Det er usikkert objekt, du. Gå for noe safe (ironi) Neida: høy risiko er det, men ser du Facebook, Google og Apple gå konk i morgen? Hvis de har vært Norges beste fond i 12 år, vil du vente til de IKKE er det mer, for da er det billigere å handle (et tidspunkt som kanskje aldri vil komme), eller vil du slenge deg på nå? Jeg har hatt DNB Teknologi i snart 2 år. Jeg kunne også spurt masse på KG og ventet i evigheter, men da kan jeg se tilbake på historikken hvor mye avkastning jeg har fått bare på 2 år. Det er avkastning jeg aldri ville fått ved å safe. De 10-tusen jeg tok ut nå, er f.eks. bare å representere DELER av hele AVKASTNINGEN. Jeg har ikke tatt ut noe av originalsummen, enda. Men vent gjerne 2-10 år til, du. Så kan du investere. Så kan du se på historikken da, og tenke: ''Oi... kanskje jeg burde investert, jaja... nå var det for sent''. Det er sjeldent fond slår indeks 10 år på rad, fondet du ønsker har gjort det 12. Hvorfor skal de ikke gjøre det 13? Anonymkode: 0a443...e97 Hei. Er dette rett link til Apple? http://tools.morningstar.no/no/stockreport/default.aspx?Site=no&id=0P000000GY&LanguageId=nb-NO&SecurityToken=0P000000GY]3]0]E0WWE$$ALL Hvor kan man se alle selskapene i DNB Teknologi sin portefølje? Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #14 Del Skrevet 1. august 2018 På 28.6.2018 den 12.20, AnonymBruker skrev: Hei og takk for at du deler Jeg kjøpte andeler i DNB Teknologi for noen få tusen kr i går, og for kr 500 den 26. Jeg har anelse om at kursen vil falle ytterligere i tiden fremover. Jeg har ikke bestemt meg ennå om hvor mye jeg vil investere i DNB Teknologi. Anonymkode: ed744...228 Dette skrev jeg for ca 1 mnd siden...Var jeg synsk? Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #15 Del Skrevet 1. august 2018 Ups, jeg ser nå at kursen er høyere i dag enn den 26. og 27. juni, og den begynte å stige igjen i går Anonymkode: ed744...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #16 Del Skrevet 1. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette skrev jeg for ca 1 mnd siden...Var jeg synsk? Anonymkode: ed744...228 Nei. Aktivit forvaltede høyrisiko aksjefond har mer svingninger enn en berg-og-dalbane. Hvis du ikke forstår det: støtter jeg fortsatt det andre meddebattanter her anbefaler: selg deg ut og sats på noe annet, kom tilbake når du er moden. 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Er dette rett link til Apple? http://tools.morningstar.no/no/stockreport/default.aspx?Site=no&id=0P000000GY&LanguageId=nb-NO&SecurityToken=0P000000GY]3]0]E0WWE$$ALL Hvor kan man se alle selskapene i DNB Teknologi sin portefølje? Anonymkode: ed744...228 http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU Nederst: topp 5 beholdninger. Anonymkode: 0a443...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå