Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mitt spørsmål gjelder innlegget som er markert med rødt, helt til slutt. Er dette korrekt?

Her er det en anonym bruker som skriver følgende, sitat:

Arabella

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen foreldrene dine dør, vil du få din del av arven. Du kunne jo også spurt nå om du får tilsvarende forskudd på arv som ditt søsken har fått?

Anonymkode: c1922...6be

Det er da slett ikke sikkert. Så lenge begge foreldre lever, kan de gi bort rubb og rake til hvem eller hva de vil.

AnonymBruker

Skrevet 14 timer siden

14 timer siden, Arabella skrev:

Det er da slett ikke sikkert. Så lenge begge foreldre lever, kan de gi bort rubb og rake til hvem eller hva de vil.

Du har rett. Men om de gjør det slik at de ikke eier et øre når de dør, skal  ts ha halvparten av det som søskenet har fått og da må søskenet betale til ts halvparten av den summen som søskenet har fått i forskudd på arv.

Endret av Arabella
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Mitt spørsmål gjelder innlegget som er markert med rødt, helt til slutt.

Her er det en anonym bruker som skriver følgende, sitat:

Arabella

AnonymBruker

Skrevet 14 timer siden

Du har rett. Men om de gjør det slik at de ikke eier et øre når de dør, skal  ts ha halvparten av det som søskenet har fått og da må søskenet betale til ts halvparten av den summen som søskenet har fått i forskudd på arv.

Hva er ditt spørsmål? Forøvrig er det som er markert i rødt riktig.

Anonymkode: 1bfcb...6d5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ditt spørsmål? Forøvrig er det som er markert i rødt riktig.

Anonymkode: 1bfcb...6d5

Spørsmålet er om dette stemmer. Hvor i arveloven står dette beskrevet?

Skrevet (endret)

Jeg er ikke jurist, men jeg synes det står det motsatte, håper noen kan rette meg om dette er feil.

https://lovdata.no/NL/lov/1972-03-03-5/§38

Dersom det gis et forskudd skal dette trekkes fra når arv fordeles.(§39)

Dersom fratrekket er større enn andelen arvingen hadde mottatt (feks dersom det finnes ingen arv når foreldrene dør og andelen er 0) blir ikke arvingen som har fått forskudd skyldig noe til boet, med mindre dette var avtalt da forskuddet ble gitt (§41)

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, ekkoet skrev:

Jeg er ikke jurist, men jeg synes det står det motsatte, håper noen kan rette meg om dette er feil.

https://lovdata.no/NL/lov/1972-03-03-5/§38

Dersom det gis et forskudd skal dette trekkes fra når arv fordeles.(§39)

Dersom fratrekket er større enn andelen arvingen hadde mottatt (feks dersom det finnes ingen arv når foreldrene dør og andelen er 0) blir ikke arvingen som har fått forskudd skyldig noe til boet, med mindre dette var avtalt da forskuddet ble gitt (§41)

Takk for svar! Det var dette jeg også trodde. Noen svarer bastant uten å faktisk å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...