Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har planer om å leie ut et rom på 25 kvm i sokkel, men nye store vinduer (mtp lys og rømningsvei). Vi vil tilby dette rommet fullt møblert med nye møbler. Egen inngang, bad m vaskemaskin/tørketrommel, dusj og do, samt eget kjøkken. Dette vil altså være til bruk for leietaker. Men så er spørsmålet:

Vi vil også ta kjelleren i bruk, bare ikke de rommene. Vi har ellers flere etasjer å være i. Leietaker vil ha disse rommene til fri disposisjon. Det er ikke mulig å lage en vegg mellom de to områdene.

-Hva kan vi kalle denne boformen? Er det hybel eller bofellesskap?

-Ville noen godtatt å bo slik? 

-Hva kan man forvente å få i mndlig inntekt?

Anonymkode: 76d30...09d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De mest desperate vil sikkert bo slik, men det betyr muligens at det er færre for dere å velge mellom. 

Personlig synes jeg alltid det er stress med eier nær på, man har helst lyst å føle at man har privatliv selv om man leier. Så jeg hadde nok ikke bodd der med mindre jeg var desperat

Anonymkode: 6fc0b...618

• Liker 3
Skrevet

Mange desperate studenter som tar hva som helst bare det er billig...

Selv kunne jeg aldri bodd slik, men du finner sikkert noen som går med på det. Dersom du ikke kan lage vegg mellom hybelen og resten av kjelleren som dere selv skal bruker (slik jeg forstod det), kan du ikke forvente at folk vil betale noe særlig mye for det. Lager du vegg kan du nok få noen tusen mer, da blir det straks mer privat for den som leier. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva dere mener. Men i et bofellesskap så bor man jo med flere mennesker, er det en mer «godtatt» boform? Vi tenkte å tilby dette til 5000,- i mnd inkl strøm og Internett. Vet ikke om det er innafor.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hva dere mener. Men i et bofellesskap så bor man jo med flere mennesker, er det en mer «godtatt» boform? Vi tenkte å tilby dette til 5000,- i mnd inkl strøm og Internett. Vet ikke om det er innafor.

Jeg har leid en lignende bolig. Måtte gå gjennom deres del av kjelleren for å komme til badet. Det gikk bra, men ikke noe jeg ville leid for flere år. Hadde stue med åpen kjøkkenløsning, soverom og egen inngang. De jeg bodde hos brukte ikke deres del av kjelleren til stort annet enn lagring så det var i grunnen ikke et problem. Det var trapp opp like ved badet og ingen dør oppe hos dem. Prisen er avhengig av hvor dette er?

Anonymkode: a852f...2ba

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid en lignende bolig. Måtte gå gjennom deres del av kjelleren for å komme til badet. Det gikk bra, men ikke noe jeg ville leid for flere år. Hadde stue med åpen kjøkkenløsning, soverom og egen inngang. De jeg bodde hos brukte ikke deres del av kjelleren til stort annet enn lagring så det var i grunnen ikke et problem. Det var trapp opp like ved badet og ingen dør oppe hos dem. Prisen er avhengig av hvor dette er?

Dette er i en studentby men ikke en storby. Det er en dør opp til 1. etg som vil være låst, men som vil benyttes siden det er endel boder i kjelleren som er i bruk. Hele delen som skal leies ut er separat fra «vår» del men det lar seg desverre ikke gjøre å lage en vegg der. Alternativet er å lage dør fra bad til kjøkken og det er ikke helt greit synes jeg. Vet ikke om det er lov engang. Vi vurderer også Airbnb men er usikre på om vi vil bo så tett inntil fremmede. Vi har barn.

AnonymBruker
Skrevet

5000 syntes jeg var altfor dyrt... Jeg ville ikke betalt mer enn kanskje 3000?

Anonymkode: d709a...3c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000 syntes jeg var altfor dyrt... Jeg ville ikke betalt mer enn kanskje 3000?

Anonymkode: d709a...3c5

Neivel? Det er mulig vi dropper det hvis det er så lite å hente. Er jo ikke ideelt for oss heller, når det ikke er vegg mellom. Men ville vite fra dere hva som er vanlig, og om det kan regnes som rom i kollektiv. Jeg ser at bosituasjonen faller litt mellom to stoler og at det kan oppstå kinkige og flaue situasjoner når man kan møte hverandre i gangen, må forholde seg til gjester leieboer har, unger som løper ned i kjelleren og slamrer med dørene, leieboer kommer rett fra dusjen, - sånne ting. Tror det blir for kleint.  

Skrevet

Skjønner ikke hva ungene skal der nede? Hvis dere først skal ha tilgang så hadde jeg kun godtatt det om det var pga lagring. Hvis rommene er ment som at hele familien kan fly inn og ut så har dere egentlig ikke plass til å ha en sokkel.

Hva leieprisen kunne vært er helt avhengig av lokasjon. Volda er en studentby, Kongsberg er en studentby, Lillehammer er det også en hel haug studenter. Prisene på de plassene er veldig forskjellige da. Prisen er også avhengig av om det er nærme skolen og/eller sentrum, eller om det er langt unna.

Gå på Finn.no så sjekker dere hva en sokkel normalt ville gått for, så må dere ned i pris fra det. Vi har ingen forutsetninger til å si om 5.000kr er lite eller mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Valmuefrø skrev:

Skjønner ikke hva ungene skal der nede? Hvis dere først skal ha tilgang så hadde jeg kun godtatt det om det var pga lagring. Hvis rommene er ment som at hele familien kan fly inn og ut så har dere egentlig ikke plass til å ha en sokkel.

Hva leieprisen kunne vært er helt avhengig av lokasjon. Volda er en studentby, Kongsberg er en studentby, Lillehammer er det også en hel haug studenter. Prisene på de plassene er veldig forskjellige da. Prisen er også avhengig av om det er nærme skolen og/eller sentrum, eller om det er langt unna.

Gå på Finn.no så sjekker dere hva en sokkel normalt ville gått for, så må dere ned i pris fra det. Vi har ingen forutsetninger til å si om 5.000kr er lite eller mye.

Takk for svar. Vi bor nær sentrum så alt av grøntområder, butikker og utesteder, cafeer og restauranter er i nærheten. Ungene vil fly  opp og ned fordi det er andre rom i kjelleren de bruker. Men basert på tilbakemeldinger her og etter å ha tenkt oss nøye om, så velger vi å ikke leie ut. Om vi skal gjøre det i fremtiden må det settes opp en vegg for privatlivets fred, for begge parter. Og mulig det heller ikke er nok, men at vi må bygge om på grunn av rominndelingen. Så da går vel vinninga opp i spinninga, sånn vi ser det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Vi bor nær sentrum så alt av grøntområder, butikker og utesteder, cafeer og restauranter er i nærheten. Ungene vil fly  opp og ned fordi det er andre rom i kjelleren de bruker. Men basert på tilbakemeldinger her og etter å ha tenkt oss nøye om, så velger vi å ikke leie ut. Om vi skal gjøre det i fremtiden må det settes opp en vegg for privatlivets fred, for begge parter. Og mulig det heller ikke er nok, men at vi må bygge om på grunn av rominndelingen. Så da går vel vinninga opp i spinninga, sånn vi ser det. 

Hva er gjengs leie ellers? Kanskje noen kan tenke seg å leie selv om barna oppholder seg i kjelleren, kommer an på alder på barna også og støynivå og hvor ofte dere selv bruker kjelleren. Fem tusen er kanskje for mye, men 4-4500 inkl. strøm og internett er kanskje innenfor? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er gjengs leie ellers? Kanskje noen kan tenke seg å leie selv om barna oppholder seg i kjelleren, kommer an på alder på barna også og støynivå og hvor ofte dere selv bruker kjelleren. Fem tusen er kanskje for mye, men 4-4500 inkl. strøm og internett er kanskje innenfor? 

Hvis dere er mye nede for å hente ting i bodene kan dere jo omplassere de tingene dere bruker mest for å være minst mulig i kjelleren. Jeg forstår ikke på hvilken måte veggen mangler? Er det bare når badet brukes at man kan støte på hverandre eller er også stua åpen mot deres område? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...